Jak se přišlo na skandál v F1? Rozhodly e-maily jezdců

Radek Vičík Radek Vičík
14. 9. 2007 17:50
Důkazy ve špionážní kauze vydali Alonso a de la Rosa
Lewis Hamilton v kokpitu McLarenu při kvalifikaci v Monze.
Lewis Hamilton v kokpitu McLarenu při kvalifikaci v Monze. | Foto: Reuters

Paříž - Tvrdý trest pro tým McLaren byl vydán na základě e-mailů od jeho vlastních jezdců. To je hlavní resumé ze zprávy Mezinárodní automobilové federace (FIA), v níž odůvodňuje čtvrteční rozhodnutí Světové rady motoristického sportu.

Ta po svém pařížském jednání odebrala McLarenu za špionáž v řadách Ferrari všechny body v Poháru konstruktérů v této sezoně a tým navíc zaplatí pokutu 100 milionů dolarů.

Ve hře byla Superlicence

Všichni tři piloti britské stáje byli federací vyzvání, aby předali všechny možné důkazy spjaté s touto kauzou. Výzva byla velmi důrazná, protože zároveň byli upozorněni, že v případě nespolupráce můžou přijít o svoji Superlicenci.

To je pro pilota F1 to samé, jako když profesionální řídič přijde o svůj řidičský průkaz. Tedy velké problémy a reálné ohrožení kariéry i živobytí.

Zatímco Lewis Hamilton odpověděl, že o ničem takovém neví, španělské duo Fernando Alonso a Pedro de la Rosa (testovač McLarenu) dodalo svoji e-mailovou korespondenci.

A to jak vzájemnou, tak zprávy s Mikem Couglanem. Bývalý šéfdesignér McLarenu je obviněný, že získal od bývalého šéftechnika Ferrari Nigela Stepneyho 780 stránek přísně důvěrných informací italské stáje.

Za spolupráci byla pilotům slíbena imunita a žádný z jezdců McLarenu skutečně o své body v hodnocení jednotlivců nepřišel.

Miku, díky předem za Ferrari

První "podezřelá" zpráva pochází 21. března 2007, kdy de la Rosa Coughlanovi bez obalu píše: "Ahoj Miku, víš, jaké mají Rudé vozy rozložení váhy? Bylo by to pro nás důležité vědět, abychom si to mohli zkusit na simulátoru. Díky předem, Pedro."

De la Rosa pak před Světovou radou motoristického sportu potvrdil, že obratem dostal kýžená data. O ty se pak o čtyři dny později podělil i s Alonsem.

"Všechny informace od Ferrari jsou hodně spolehlivé. Pochází od jejích bývalého šéfmechanika. Nevím, co tam teď dělá," psal testovač svému krajanovi.

"Je to ten samý člověk, který nám řekl, že v Austrálii pojede Kimi (Räikkönen) do boxů v 18. kole. Je to kámoš Mika Coughlana, našeho šéfdesignéra, a řekl mu to," dodal bezelstně Španěl.

To však nebylo všechno, co se jezdci o monopostu z Maranella dozvěděli. Mezi jejich počítači a Coughlanovým notebookem posupně běhaly také zprávy týkající se brzd a pneumatik  Ferrari.

Tajnosti hledali i Italové

Další důkazy na zasedání Světové rady motoristického sportu přineslo Ferrari. Podle něj italská policie analyzovala mailovou, telefonickou a sms korespondenci mezi Stepneyem a Coughlanem.

Podle Italů Stepney nepředal jen 780 stránek tajných dokumentů. Shromáždili 288 sms zpráv a 35 telefonických hovorů, které mezi oběma podezřelými inženýry proběhly od 11. března do 3. července.

Toho dne by Coughlan stájí McLaren suspendován, protože se u něj doma našly tajné dokumenty Ferrari.

Jejich komunikace byla nejintenzivnější při soukromých testech Ferrari v Malajsii na konci letošního dubna a pak také během Velkých cen v Austrálii, Malajsii,  Bahrajnu a  Španělsku.

Žádný z důkazů však nedokáže specifikovat, konkrétní profit McLarenu. "Důkazy vedly Světovou radu motoristického sportu k závěru, že se objevila určitá míra  sportovní výhody. Ale zřejmě navždy bude nemožné kvantifikovat konkrétní výhodu," konstatuje prohlášení Mezinárodní automobilové federace.

 

Právě se děje

Další zprávy