Praha - Výkonná a bezpečná juniorská formule za málo peněz bez potřeby mít kolem sebe početný tým závodních inženýrů? Která navíc dá jezdci přímo z dat získaných na trati rady, jak zlepšit svůj jízdní styl i chování k technice? Sen mnoha začínajících pilotů po celém světě se snaží splnit konstruktér Tamir Plachinsky.
Izraelský inženýr předvedl včera v rámci akce Future Port Prague v Holešovické tržnici svůj monopost Griiip G1. "Je to alternativa pro současné školní formule postavená podle specifikací americké Formule 1000. Je levná, ale velmi výkonná. Při váze 390 kg s plnou nádrží pohání vůz litrový motocyklový motor Aprilia s výkonem 201 koní," vysvětloval sympatický mladý muž, na němž byl vidět zápal pro věc.
Sen pomohla splnit Itálie
Ten je patrný i z faktu, že vůz navrhl v zemi bez jediného plnohodnotného závodního okruhu. Plachnicky začal svoji dráhu konstruktéra už při studiu na polytechnice prací na Formuli Student. Pokračoval pak půlroční stáží v dílnách italské firmy Dallara, která kromě jiného vyrábí šasi pro zámořskou sérii IndyCar.
Právě díky kontaktům získaným na Apeninském poloostrově mohl zrealizovat svojí dávnou myšlenku na juniorský monopost. Ten byl v Itálii také testován na okruhu ve Varanu nedaleko od Parmy. "Sice jsem kdysi závodil v motokárách a pak přešel na motokros, ale vůz jsem nechal zkoušet skutečné piloty. Každý má dělat to, co umí. A já se starám o konstrukci," řekl s úsměvem Plachinsky.
Rychle a bezpečně
Že chystaný monopost není žádná hračka, dokazuje jednoduché srovnání. Zatímco vůz G1 na jednu loňskou sílu výkonu "táhne" 1,94 kg váhy, u vozu formule 1 Ferrari SF70h je to 0,98 kg.
"Vidíte, teď jsme právě předjeli nejnovější Formuli Renault a vyhráli jsme!" nadšeně komentuje izraelský inženýr video ze závodů konaných právě na "domácím okruhu" týmu Griiip ve Varanu.
Nízká hmotnost ovšem přináší mnohem větší bezpečnost. "Vůz nemá takovou kinetickou energii, proto nehrozí tak nebezpečné nárazy jako u výkonných formulí," vysvětlil konstruktér.
Přesto je Griiip G1 plný bezpečnostních prvků. Ochranný rám nad hlavou pilota je proti požadavkům Formule 1000 dokonce zdvojený, jezdce chrání pevný trubkový rám a vpředu i vzadu jsou deformační zóny pohlcující energii nárazu.
Nový šampionát si užijí i diváci
Plachinsky myslí na budoucnost. Už v příštím roce chce rozjet první G1 Sérii, pochopitelně v Itálii. A čím se má lišit od řady jiných šampionátů určených pro začínající jezdce?
"Ve voze je celá řada senzorů, které sbírají data a ta se on-line ukládají do cloudového úložiště. Tam jsou zpracována a každý jezdec dostane hned po dojetí podrobnou analýzu toho, jak jel a jak se choval vůz. Ale nepotřebuje k tomu žádné inženýry, my mu dodáme i ideální data, aby měl porovnání. Takže třeba uvidí, že tady v šikaně nemusí ubírat a dá se projet na plný plyn," popsal Plachinsky další důvod, proč by závodění ve voze Griip mělo být levnou alternativou stávající konkurence.
To není všechno, co nová formule jezdcům nabízí. "Díky mobilní aplikaci a on-line senzorům může přes displej chytrého telefonu nebo tabletu vidět aktuální stav vozu a třeba tlak v pneumatikách nebo teplotu oleje," dodal 36letý inženýr.
Jako milovník motoristického sportu by rád zlepšil i divácký zážitek ze závodění. "Dneska ve formuli 1 kolem vás profrčí vozy a to je všechno. My bychom v naší sérii chtěli nabídnout divákům on-line data ze všech vozů i možnost zvolit si na tabletu pohled, z jakéhokoliv vozu si bude přát," předestřel svou vizi Plachinsky.