V IndyCar padají stereotypy. Seriál vyhrál "americký Francouz", Indy 500 zase "evropský Američan"

Radek Vičík Radek Vičík
20. 9. 2016 14:11
Simon Pagenaud se stal prvním evropským šampionem série IndyCar od konce kralování Brita Daria Franchittiho roku 2011. Franocuz letos opanoval také hodnocení jezdců na klasických a městských okruzích, na oválu mu triumf unikal.
Simon Pagenaud oslavil triumf v IndyCar po nedělním závodě v Sonomě s francouzskou vlajkou.
Simon Pagenaud oslavil triumf v IndyCar po nedělním závodě v Sonomě s francouzskou vlajkou. | Foto: IndyCar Media

Praha, New York - Když se Simon Pagenaud v roce 2006 coby 22letý jezdec vydal z rodné Francie hledat štěstí za moře, určitě netušil, že za deset let ovládne formulovou sérii IndyCar.

Podobně jako před ním Kimi Räikkönen či Max Verstappen ve formuli 1 potvrdil, že v dnešním světě rychlých kol už neplatí ustálené šplhání po žebříčku nižších šampionátů a že Evropané nemusí odcházet do Ameriky jen jako hotoví jezdci. Třeba tak, jak si roku 1993 "odskočil" za moře mistr světa F1 Nigel Mansell, který tam vyhrál tehdejší šampionát CART.

Formule Renault nepřinesla průlom

Pagenaudovi se zpočátku v nižších francouzských formulích dařilo, ale přechod do v té době ještě velmi prestižní Formule Renault 3.5 (známe možná víc jako Světová série Renault) mu vůbec nevyšel. Z osmnácti jízd se ani jednou nepodíval na stupně vítězů a v konečném hodnocení mu patřilo až 16. místo. Shodou okolností ho porazili v oné sezoně 2005 mezi jinými i jeho budou rival z IndyCar Will Power.

Francouzský jezdec nenašel v Evropě vhodné pokračování kariéry, proto kývl na nabídku stáje pod názvem Team Australia. V jejích barvách nejdřív roku 2006 vyhrál nižší Formuli Atlantic (jakousi zámořskou obdobu GP2) a pak zamířil do závodů Champ Car World Series.

Návrat díky sportovním vozům

Po jejím krachu tři roky závodil ve sportovních vozech. Po epizodě trvající tři závody se rodák ze starobylého Poitiers do IndyCar definitivně vrátil před čtyřmi lety. Stal se tak díky Hondě, v jejíchž vozech (hlavně pod značkou Accura) v zámořské sérii American Le Mans Series zářil.

Po třech letech v týmu Schmidt Peterson Motorsport se Pagenaud čtyřmi triumfy a třetím místem v celkovém hodnocení sezony 2013 etabloval mezi hvězdy IndyCar.

Loni se definitivně prosadil mezi elitu, když po něm sáhl prominentní tým Penske. První rok s motory Chevrolet mu sice úplně nevyšel, ale letos to už bylo úplně jinak. S pěti výhrami a 655 body se Pagenaud stal prvním francouzským držitelem zámořského formulového titulu od roku 2007, kdy Sébastien Bourdais počtvrté za sebou vyhrál "trucpodnik" Champ Car World Series.

Rossi včas ukončil evropské dobrodružství

Alexander Rossi slaví triufm v Indy 500 s tradiční láhví mléka.
Alexander Rossi slaví triufm v Indy 500 s tradiční láhví mléka. | Foto: Reuters

Závody IndyCar nabídly letos ještě jedno velké nabourání zaběhlých tabu. Postaral se o něj Alexander Rossi, senzační vítěz klenotu v kalendáře série - závodu na 500 mil v Indianapolisu.

Rodák z Kalifornie už coby 18letý opustil USA a začal závodit v Evropě. V premiérové sezoně 2009  startoval v International Formula Master také v české stáji ISR Racing po boku Erika Janiše. Rossi to dotáhl až ke druhému místu v GP2 a loňským pěti startům v týmu formule 1 Marussia (současný Manor).

Jenže naděje na novou a kompletní sezonu v F1 pohasly, a tak se nyní 24letý pilot vrátil zpět za moře. Jak ukázal výsledek v Indianapolis, ani on neprohloupil.

 

Právě se děje

Další zprávy