Američan nadělal škodu v ceně osmi aut Rolls-Royce, přesto v týmu formule 1 zůstává

Radek Vičík Radek Vičík
9. 12. 2023 7:53
I když nováček Logan Sargeant způsobil letos Williamsu svými bouračkami škodu přes čtyři miliony dolarů, tým si ho nechá i pro příští sezonu formule 1. Důležitý je jeho americký pas i víra šéfa týmu v talentované mladíky.

Američané se letos dočkali svého pilota formule poprvé po osmi letech, v roce 2015 odjel Alexander Rossi pět Grand Prix v týmu Marussia. Jenže přesto, že se Williams hlavně v druhé polovině sezony výrazně zlepšil, 22letý Sargeant se dočkal jediného bodu. A to až v osmnáctém podniku sezony doma v Austinu.

I tak to byla pro fanoušky z USA velká sláva. Na bodovanou pozici totiž dosáhl naposledy ve Velké ceně Itálie 1993 Michael Andretti v McLarenu. Syn legendárního Maria byl tehdy třetí.

V porovnání s 27 body týmového kolegy Alexandera Albona si Sargeant zapsal velmi tristní bilanci. Navíc Thajce ani jednou neporazil v kvalifikaci a v žádném závodě ho neporazil.

Je tu také velký finanční problém. Sargeant téměř na každém okruhu boural a celková jím způsobená škoda na monopostech Williams se podle účtu Formula Data Analysis na síti X vyšplhala na 4,333 milionu dolarů. To je v přepočtu 123 milionů korun. Pro představu, za takovou částku si můžete koupit osm luxusních aut Rolls-Royce Phantom Tempus.

Když pomineme Ferrari Carlose Sainze zničené uvolněným víkem kanálu v Las Vegas, tak druhý největší ničitel - Sergio Pérez z Red Bullu - způsobil škodu o více než milion dolarů menší.

Nabízí se tedy otázka, proč nedal Williams šanci jinému talentovanému jezdci?

První důvod je čistě ekonomický. Tým patří newyorské investiční firmě Dorilton Capital a ve Spojených státech má formule 1 velké obchodní plány. Letos se zde konaly hned tři závody a v celém šampionátu je cítit velký tlak na jeho "amerikanizaci".

Druhým je víra šéfa Williamsu James Vowles ve vlastní program výchovy mladých jezdců. "Chci dát Loganovi (Sargeantovi) šanci, aby se prosadil. Vím, jak obtížné je pro nové jezdce přejít do F1 kvůli nedostatku příležitostí k testování," uvedl boss britské stáje.

"Je těžké vysvětlit okolnímu světu, jak dobrou práci odvádí a jak se mu daří zlepšovat. Když přijdete do sportu jako nováček jen po pár stokilometrových testech, je opravdu těžké najít svůj limit i limit vozu," dodal.

To je radikálně jiný postup než u Red Bullu a jeho béčka AlphaTauri (dříve Toro Rosso), v nichž se jen od roku 2015 vystřídalo celkem 11 pilotů.

Zajímavé je Američanovo srovnání s ostatními letošními nováčky.

Nyck de Vries měl v loňském roce poměrně málo příležitostí k testování a před polovinou sezony dostal od Red Bullu a AlphaTauri výpověď.

Oscar Piastri absolvoval s Alpine několik soukromých testů se staršími modely. To mu zjevně pomohlo, když se pak v ostrém závodě vrátil na tratě, jako je katarský Losail, které by jinak neznal.

Sargeant letos ukázal svůj potenciál. Jeho závodní tempo bylo často souměřitelné se soupeři, byť ho brzdily špatné startovní pozice. V kvalifikaci se občas k Albonovi přiblížil, ale pak ho zase srazily buďto problémy s limity tratě, nebo havárie způsobené přílišnou touhou uspět.

Když se mu podařilo všechno zkoordinovat, dokázal se v Las Vegas dostat do poslední fáze boje o pole position.

Vowlesovo rozhodnutí má i pragmatickou stránku. Pokud by měl Williams nahradit Sargeanta, tak kým? Po hvězdné sezoně 2018, v níž se objevili Albon, Lando Norris a George Russell, je v F2 velkých talentů jako šafránu. Výjimkou je snad jen Piastri.

Vzhledem k tomu, že junioři Williamsu Zak O'Sullivan a vítěz Grand Prix Macaa formule 3 Luke Browning ještě zdaleka nejsou připraveni, zasloužili by si šanci tři jezdci, kteří loni v F2 skončili před Sargeantem.

Tedy Felipe Drugovich, Theo Pourchaire a Liam Lawson. Všichni tři jsou však vázáni u konkurenčních týmů Aston Martin, Sauber a Red Bull. Navíc Drugovich a Pourchaire by byli dalšími nováčky a Sargeant má aspoň zkušenosti z letošního ročníku.

Letošní král hodnocení Poháru konstruktérů Red Bull by Lawsona, který odjel v této sezoně pět závodů a získal dva body, v žádném případě neuvolnil. Novozélanďan hraje důležitou roli hraje jako rezervní jezdec, který udržuje tlak na Sergia Péreze a pilota týmu AlphaTauri Jukiho Cunodu a Daniela Ricciarda.

Sargeant tak má ještě rok na to, aby Williamsu oplatil důvěru a své chlebodárce přesvědčil, že si zaslouží dlouhodobý kontrakt.

 

Právě se děje

Další zprávy