Formule 1 pracuje na revolučních změnách. Menší vozy mají být zábavnější

rav rav
14. 12. 2023 10:26
Už za tři roky projde formule 1 výraznou proměnou, bude se závodit podle zcela nových technických regulí. I když jsou pravidla pro konstrukci vozů stále ve fázi příprav, mají podle šéfa formulové komise FIA Nikolaes Tombazise přinést pro jezdce i pro diváky doslova revoluci v závodění.
Kolize Sergia Péreze (Red Bull) a Charlese Leclerca (Ferrari) ve VC Mexika F1 2023
Kolize Sergia Péreze (Red Bull) a Charlese Leclerca (Ferrari) ve VC Mexika F1 2023 | Foto: Reuters

Hlavním problémem současných vozů formule 1 je jejich hmotnost. "Naším cílem je výrazně nižší hmotnostní limit, v roce 2026 by měly formule vážit o 40 až 50 kilogramů méně," vysvětlil Tombazis v rozhovoru pro web Motorsport.

Menší a lehčí monoposty

Toto snížení je součástí koncepce pracovně nazvané "svižný vůz", která řeší současný trend stále větších monopostů. Strategie FIA zahrnuje nejen snížení hmotnosti, ale i přetvoření vozů tak, aby měly větší zrychlení a lépe manévrovaly.

Proto budou formule 1 od roku 2026 výrazně menší. Rozvor se zkrátí ze současných 360 cm na 340 cm a maximální šířka se zmenší o 10 cm na 190 cm. "Vozy budou kratší. I to je cesta, jak dosáhnout toho, aby byly lehčí," prohlásil šéf formulové komise FIA.

Zásadní roli v designu vozu pro rok 2026 hraje také aerodynamika. Mezinárodní automobilová federace plánuje jít proti trendu aktuálních pravidel a výrazně snížit přítlak vozů. Tato změna pomůže nejen s váhou, ale bude mít vliv i na dynamiku speciálů.

"Nižší přítlak znamená, že se sníží velké zatížení komponentů, jako je například zavěšení. To následně týmům umožní snížit hmotnost," upřesnil Tombazis.

Očekává se, že snížení přítlaku zvýší schopnost vozů jet těsně za sebou. Právě problém s aerodynamikou vozů v závěsu byl letos příčinou horšího předjíždění ve chvíli, kdy nebylo možné použít zařízení DRS.

Asi největší revolucí v této oblasti bude návrat pohyblivých aerodynamických prvků. Ty jsou navrženy tak, aby snižovaly odpor vzduchu na rovinkách, a potenciálně tak rozvíjely současný systém snižování odporu vzduchu DRS. "Určitě dojde ke změně náklonu křídla na rovinkách, aby se dosáhlo nízkého odporu a tím vyšší rychlosti," prohlásil zkušený designér, který od roku 1992 pracoval pro týmy Benetton, McLaren a Ferrari.

Omezený výkon neznamená pomalejší vozy

FIA rovněž zvažuje budoucnost systému DRS. "Bude existovat něco, co bude ekvivalentem současného DRS. Tento systém umožní vozu, který se nachází v určitém odstupu od formule před ním, aby se mohl dostat do pozice, z níž půjde zaútočit. Nikdy ale předjíždění nesmí být příliš jednoduché. Pořád je nutné zachovat lidský faktor," zdůraznil Tombazis.

Objevily se obavy ohledně rychlosti nových vozů, zejména v souvislosti se změnami pohonných jednotek. Ty mají mít o třetinu menší výkon než současné agregáty. "Nikdy jsme si nemysleli, že nás čeká katastrofický scénář. Vždycky jsme věděli, že existují řešení."

55letý řecký rodák ujistil, že kombinace nízkého odporu vzduchu vozů a efektivního řízení rekuperace zachová rychlost na úrovni současných vozů. Tedy že časy na kolo nebudou výrazně pomalejší, jak se mnozí experti i jezdci obávají.

Po vizuální stránce si formule 1 i od roku 2026 zachová své základní rysy.

"Monoposty budou vypadat jako vozy formule 1. O tom by neměly být žádné pochybnosti," dodal manažer, který pro FIA pracuje od roku 2018. Ve funkci šéfa formulové komise Tombazis působí od letošního ledna.

 

Právě se děje

Další zprávy