Zlín - Automobilový jezdec Roman Kresta po třetí letošní havárii se smrtelnými následky v českém šampionátu tvrdí, že už se nedá hovořit o náhodě. Něco se podle něho musí změnit, ale co přesně, to druhý muž nedokončené Barum rallye neví.
"Doposud jsem tvrdil, že je to souhra náhod, ale tohle už není. Jede se rychleji a rychleji, auta se zrychlují, tratě jsou rychlé. Nevím, co se stalo, a nechci něco říkat. Ať sedíš v autě, nebo se jdeš dívat k trati, nevíš, kde se může co stát," řekl v cíli zlínské rallye Kresta, jenž patří mezi nejzkušenější české rallyeové jezdce: byl členem továrních týmů Škody a Fordu a v mistrovství světa odjel téměř čtyři desítky soutěží.
Kresta prý nejel nikdy rychlejší Barumku
Letošní ročník Barumky byl navíc kvůli nestálému počasí extrémně náročný. "Nikdy jsem nejel rychlejší Barumku, ani s wéercéčkem," podotkl šestatřicetiletý závodník, který tuto rallye třikrát v kariéře vyhrál.
V náročných podmínkách, na mokré nebo vlhké trati, podle něj záleží hlavně na pilotech a jejich zkušenostech. "Je to o tom, kdo jak se odváží a rozezná, jestli ta rychlost je správná nebo ne. Bohužel," uvedl Kresta, který si dobře uvědomuje, že obrazu rallye další smrtelná nehoda mezi veřejností rozhodně nepomůže. "Je to vysoce zdvižený prst," řekl.
Přitom automobilové soutěže jsou v Česku hodně populární a právě Barum rallye je nejnavštěvovanější soutěží v domácím seriálu. V průběhu tří dnů rychlostní zkoušky navštíví vždy více než 200.000 diváků. "A to je možná ten problém. Ve světě je rallye mnohem hůře zabezpečená než u nás, ale zase na druhou stranu tam nevidíš tolik diváků jako u nás. To nikde není," podotkl Kresta.
Diváků chodí na rallye víc a víc
Tisíce lidí kolem tratí stály i v sobotu, kdy téměř celý den pršelo. "V lese to bylo obsypané. Fanoušci tam stanují den dopředu. Vrátilo se to do éry, kterou si já pamatuju jako malý kluk. Kdy se chodilo (na erzety) půl dne dopředu, aby se vybralo dobré místo. Proto je smutné, že se něco takového stalo. (Rallye) to uškodí. Jak je ale vidět, tak ten sport je strašně populární," uvedl.
Zlínská Barum rallye byla sedmým dílem MMČR, letos je na programu ve "velkém" mistrovství ještě jeden závod. V říjnu se pojede v Příbrami. Zrušení závodu by podle Kresty nic neřešilo. "O tom to není. Je to souhra více věcí, více faktorů. Dva mladí kluci se nabourali. Možná tohle je věc, která by se měla řešit," poukázal Kresta na fakt, že Václav Kopáček i Martin Semerád, po jejichž nehodách zemřel divák respektive spolujezdec, jsou mladí jezdci.
Zpřísnění vydávání licencí nic nevyřeší
Zpřísnění vydávání jezdeckých licencí by ale podle něj nic nevyřešilo. "Ve Finsku závodí od patnácti šestnácti a mezi stromy a v sedmnácti jsou schopni jet svět. U nás se kluci ve dvaadvaceti třiadvaceti teprve někam dostanou," podotkl.
Neexistuje podle něj ani radikální řešení. "Rallye má svá rizika. Podívejte se, kolik je na cestách zabitých motorkářů a je jedno, jestli jsou mladí nebo staří," dodal Kresta. Vyplatilo by se ale podle něj snížit rychlostní průměry rallye, tedy zpomalit tratě.