Tragédii na Dakaru se dalo předejít. Loprais jí ale zabránit nemohl

Radek Vičík Radek Vičík
11. 1. 2023 19:06
Aleš Loprais při nešťastné kolizi, během níž zachytil diváka, na Rallye Dakar skončil. Stačilo ale jen pár metrů a k žádné tragédii by nedošlo.
Lopraisova nehoda na Dakaru s tragickými následky | Video: Facebook / Aleš Loprais

Nešťastná kolize s divákem učinila konec s Lopraisovými nadějemi na premiérový celkový triumf na Dakaru. Dosavadní lídr pořadí kamionu z rallye odstoupil a ve středu se s místními orgány účastnil vyšetřování příčin kolize.

Co se vlastně na začátku úterní 9. etapy Rallye Dakar stalo?

Závodníky zavedl itinerář do mírných dun. Řada jezdců je popisovala jako "dunky" a podle toho jimi i projížděla: na plný plyn s cílem co nejméně ztratit.

O tom, jak jsou takové nízké písečné přesypy zrádné, se po pár kilometrech přesvědčil čtyřnásobný vítěz Rallye Dakar Carlos Sainz, který své Audi poslal na střechu. Šedesátiletý Španěl dokonce nechal otočit helikoptéru a místo do nemocnice se nechal vrátit zpátky k autu. Ale ani to mu nepomohlo a ze soutěže musel odstoupit.

Ale zatímco Sainz při karambolu udělal jezdeckou chybu, Loprais projel kritický úsek naprosto vzorově. Na dunu najel lehce našikmo, stejně jako řada jeho předchůdců.

Za dunou a ještě maskován

Proto Praga po skoku na vrcholku duny sjela dolů po levé straně. Bohužel právě na místě, kde stál italský fanoušek. Jeho pozice při nehodě byla doslova osudová.

Jak ukazují vyjeté stopy, Loprais nebyl zdaleka první, kdo takhle dunu přejel. Divák se postavil do extrémně nebezpečného místa. Za vrcholkem kopečku nebyl vidět a k dovršení všeho měl světlou bundu, která splývala s pískem. "Nešťastně si našel místo pod dunou a my jsme ho nikdo nezaznamenali," vysvětlil Loprais na sociálních sítích.

Český pilot se tak ocitl ve špatný čas na špatném místě. Jak je ale možné, že "někoho přejel a ani nezastavil"? Na to je jednoduchá, byť dost možná překvapující odpověď: Loprais o žádné kolizi s divákem nevěděl. Dozvěděl se o ní až večer v bivaku.

Tady je třeba dodat jeden zásadní fakt: italský fanoušek nezemřel na následky zranění způsobeným kamionem Praga, ale až o několik hodin později na srdeční infarkt.

Jak ukazuje onboard, Lopraisova posádka ani nezaznamenala žádný náraz, neboť kamion nešťastníka přímo nepřejel, ale odhodil stranou. V kabině je takový rámus, že kromě motoru a hlasu spolujezdců ve sluchátkách není možné slyšet nic jiného. Ani třeba křik diváků.

Kabina Pragy je tzv. čumákovka, v níž posádka sedí až za motorem, který jí hlavně při zdolávaní vrcholu kopce částečně zakrývá výhled. Takže hledí na nebe, a dokud se kamion nepřeváží na přední nápravu, nevidí pod sebe.

V písku kamion nereaguje okamžitě

Jenže ani s trambusem (tedy rovnou kabinou, jako má třeba Tatra 815) by s pravděpodobností hraničící s jistotou nešlo nehodě zabránit. Desetitunový kamion totiž v písku nereaguje tak rychle jako třeba na asfaltu.

"Vidím to dnes a denně z kabiny. Přede mnou uskakují lidé, jsou schovaní za dunami, stojí na nich a nedochází jim, že kolikrát nejsem schopen auto v písku ani řídit. Když zatočím volantem, trvá někdy až pět metrů, než auto zatočí," vysvětlil Jaroslav Valtr, pilot Tatry v barvách týmu Tatra Buggyra ZM Racing.

Shodou okolností jeho syn Jaroslav junior je Lopraisovým navigátorem. Podle Valtra staršího neměly v následující desáté etapě kamiony vůbec závodit. "Dnešní etapu bych pro kamiony anuloval, aby kluci měli možnost se rozhodnout, zda se do závodu vrátí, nebo ne," uvedl před startem etapy, která závodní pole zavedla k obávané poušti Empy Quarter.

Pořadatelé Rallye Dakar ale už během dne oznámili, že Loprais se přihlásil úřadům k vyšetřováním, což mu znemožnilo v rallye pokračovat.

Klíčem je výchova diváků

Neštěstí v Saúdské Arábii má společné znaky s tragédií, která se v listopadu 2012 stala během RallyShow Uherský Brod u obce Lopeník na Slovácku. Tehdy při úvodní rychlostní zkoušce vylétl vůz v rychlosti kolem 150 kilometrů za hodinu z trati, zabil čtyři dívky a další dva diváky zranil. Dívky se přitom nacházely v zakázané zóně, kde neměly co dělat.

Od té doby se bezpečnost českých automobilových soutěží proměnila natolik, že ji Mezinárodní automobilová federace FIA dává za vzor i organizátorům podniků mistrovství světa. Pořadatelé pečlivě vyznačují zakázaná místa, mají dostatek činovníků na to, aby je ohlídali a neukázněné jedince vykázali mimo ně.

Dalším důležitým faktorem je výchova diváků. Dneska jen zlomek z těch, kteří se postaví podél erzety, neví, jak se má chovat.

U dálkových soutěží logicky není možné "opáskovat" celých 300 až 500 km měřeného úseku. Proto je důležité, aby promotér soutěže spolu s místními úřady zvýšil osvětovou kampaň přímo v dějišti rallye. Aby nejen domorodci, ale i hosté z celého světa věděli, jak si bezpečně užít nejnáročnější automobilovou soutěž světa.

 

Právě se děje

Další zprávy