Psycholog se zastal Řepky: I takoví patří k fotbalu

zj
18. 9. 2007 14:00
On-line rozhovor se sportovním psychologem

Olomouc - V jednotném proudu hlasů odsuzujících Tomáše Řepku i další sparťany za skandál, jehož byli hlavními aktéry při zápase Teplice - Sparta, zní jeho slova nápadně klidněji a věcně.

Aby ne: Michal Šafář je sportovní psycholog a na největší fotbalový skandál poslední doby se dívá jako odborník. Hledá příčiny a vysvětlení zkratu, který dovedl sparťanského kapitána k vulgaritám a k napadení kameramana České televize.

"Sparta určitě poměřuje, zda Tomáš Řepka ji přináší větší hodnotu v tom, že je na hřišti, podává určité výkony, a odečítá od toho problémy, které ji způsobuje. Zatím vždy to posoudila tak, že přínos je větší," řekl v pondělí v pořadu Českého rozhlasu, stanice Radiožurnál Šafář.

Jak se krotí emoce ve vypjatých chvílích fotbalového zápasu? Patří vulgární nadávky k prostředkům, jak účinně ulevit emocím? A dají se hráči jako je Tomáš Řepka naučit klidnému přijímání křivd, které cítí například ze strany rozhodčího?

Ptali jste se sportovního psychologa Michala Šafáře z Univerzity Palackého v Olomouci, místopředsedy Asociace psychologů sportu.

Odpovězeno: 18. 09. | 12:52Autor: mičul luděk

Otázka: Má Sparta šanci Řepku naučit, aby zvládal emoce? Nebo je to vrozená záležitost?

Michal Šafář: Ano, ale v omezené míře. Jedná se skutečně o částečně vrozenou charakteristiku a její změna není jednoduchá. Vyžaduje delší systematickou spolupráci hráče, klubu a psychologa.

Odpovězeno: 18. 09. | 12:53Autor: Deff

Otázka: Fotbalisté by měli být profesionálové, kteří dokáží nejen hrát fotbal, ale jsou pro klub přínosem. Skutečně si musí ulevovat takto nepatřičným způsobem? Vždyť i napříkla při jednáních manažerů by si nejradši skočili navzájem po krku ale vědí, že nemůžou, že jsou placeni, aby to ustáli...

Michal Šafář: I manažeři si jdou často nevybíravě po krku, byť sofistikovanějším způsobem. Profesionalita je velmi důležitá, ale v žádné oblasti či profesi není stoprocentní

Odpovězeno: 18. 09. | 12:55Autor: Doktor

Otázka: Viděl jste to, co se stalo v Teplicích? Nebylo už chování Tomáše Řepky i toho druhého, Abraháma, na diagnozu?

Michal Šafář: To bohužel (nebo možná bohudík) nelze z obrazovky posoudit. Je otázkou, kolik lidí by v podobně vypjaté situaci dokázalo své emoce ovládnout

Odpovězeno: 18. 09. | 12:55Autor: Petr

Otázka: Má vůbec někdo šanci se při stresu plně ovládat? Pokud ano, jak toho lze dosáhnout? Lze se toto všechno naučit a včas a dobře to použít? Děkuji za odpověď

Michal Šafář: Naučit se trénovat emoce lze, dokonce i ve vypjatých situacích. Je to ale záležitost náročná a dlouhodobá, a efekt nemusí být absolutní.

Odpovězeno: 18. 09. | 12:55Autor: diana

Otázka: Proč si tohle v Aglii nedovolil a tady ano? V čem myslíte, že Tomáš Řepka vidí rozdíl?

Michal Šafář: Je to částečně dáno rozdílným postavením fotbalu v těchto zemích. Anglie intenzivně kultivuje fotbalové prostředí nejméně 15 let.

Odpovězeno: 18. 09. | 13:09Autor: Josef Johánek

Otázka: Znám pár dobrých fotbalistů, kteří jsou cholerici, příp. extroverti. Dá se to nějak zobecnit? Např. malý počet melancholiků bývá dobrými fotbalisty?Díky za odpověď.

Michal Šafář: Rozložení osobnostních (temperamentových) typů ve fotbale se nijak
zásadně neliší od rozložení v běžné populaci. Za optimální se považují
jedinci jejichž nastavení v jednotlivém typu se blíží spíše středovým
hodnotám. Nicméně ve vztahu k výkonnosti sportovce není temprerament
rozhodující charakteristikou.

Odpovězeno: 18. 09. | 13:09Autor: Kutululuu

Otázka: Nemáte pocit, že lidé kteří nedokážou takovýmto způsobem kontrolovat své emoce do fotbalu nepatří ?

Michal Šafář: Možná vás zklamu, ale já jsme přesvědčen, že patří. Takovýto hráči mohou být vynikajícími fotbalisty. Od toho má sport pravidla a další opatření, aby udržel chování hráčů v mezích přijatelnosti. A pokud tyto pravidla poruší, aby je adekvátně a účinně potrestal.

Odpovězeno: 18. 09. | 13:10Autor: fRANTA

Otázka: Podle mě pan Řepka nemá na hřišti co dělat,protože na kopanou se dívají děti,mládež.To,co tam ukazuje,je jak z hrozného filmu,pěkná reklama sportu.Souhlasíte se mnou jako člověk,ne odborník, Děkuji za odpověď.

Michal Šafář: Souhlasím s tím, že tyto excesy nepůsobí ve vztahu k divákům dobře. Na druhé straně i to, jak se k tomu postaví odpovědní funkcionáři je signálem pro společnost, že takové chování není možné. V důsledku to může mít i pozitivní výchovný efekt.

Odpovězeno: 18. 09. | 13:10Autor: Ice

Otázka: Co si myslíte, že Řepka svým chováním chtěl dosáhnout? Chtěl si jen ulevit nebo zahrát teátr?

Michal Šafář: Tomáši Řepkovi do hlavy nevidím. Obecně se v takových situacích spojují obě roviny - aktér ventiluje emoční přetlak a současně může sledovat nějaký racionální cíl - zastrašit soupeře, změnit rozhodnutí rozhodčího.

Odpovězeno: 18. 09. | 13:10Autor: Sparťan

Otázka: Pane doktore, vypadá to, že se Tomáše Řepky zastáváte - to je mi, přiznám se, sympatické, protože nesnáším štvanice na kohokoliv - čili jaké jsou z pohledu psychologa polehčující okolnosti incidentu z Teplic?

Michal Šafář: Situace byla velmi emočně vypjatá a málokdo si dokáže připustit, jaká by byla jeho reakce v dané situaci. Je ale třeba jasně říci, že došlo k závažnému porušení pravidel a hráč si zaslouží trest.

Odpovězeno: 18. 09. | 13:22Autor: Salidas

Otázka: Byly spouštěcím mechanismem Řepkových emocí flustrace, pramenící z absolutní křivky a nemožnosti dovolání se spravedlnosti?

Michal Šafář: Na to by měl asi odpovědět pan Řepka - nicméně je velmi pravděpodobné, že on tuto situaci takto vnímal a vyhodnotil. Navic si myslím, že roli hrálo i to, že výsledek se pro Spartu nevyvíjel příznivě...

Odpovězeno: 18. 09. | 13:22Autor: mira

Otázka: Viděl jste to utkání? Jaký trest by si podle Vás Řepka a spol zasloužili?Já bych Řepkovi dal vysokou pokutu a rok by si do míče nekopl...a ostatní to samé.děkuji za Vaši odpověď.

Michal Šafář: Utkání jsem neviděl celé, nicméně i kdyby ano - rozhodnout musí disciplinární komise. Osobně považuji dlouhodobé zastavení činnosti sportovce za krajní řešení, které by mělo následovat až po vyčerpání ostatních možností.

Odpovězeno: 18. 09. | 13:24Autor: taz

Otázka: nevím,jak se na to dívá psychologie,ale z vlastní zkušenosti se mnou samotným i jinými lidmi vím,že někdy i přes veškerou snahu emoce zkrotit nejdou a někteří jedinci jsou navíc extrémní ve svém chování,kdy v mžiku vyletí prakticky bez příčiny,jsou prostě choleričtí cholerici:)dá se to léčit?

Michal Šafář: Ono to naštěstí není většinou potřeba léčit - neboť s takovýmto nastavení je spojeno i mnoho předností - takto nastavení lidé bývají dobrými tahouny, dokážou se rychle nadchnout pro věc, motivují své okolí... To vše je potřeba zvážit, než se člověk pouští do změny své osobnosti.

Odpovězeno: 18. 09. | 13:25Autor: karel

Otázka: Myslíte si také, že chování sportovce, ať už ve vypjatých situacích tak mimo ně, je odrazem a obrazem jeho inteligence? Pokud ano, tak by mě zajímalo, jakou tak inteligencí,dle Vás, je obdařen pan Řepka?

Michal Šafář: Je to poměrně rozšířený předsudek. Neprokázal se žádný vztah mezi schopností ovládat své emoce, dodržovat pravidla, chovat se slušně a inteligencí. Existuje ovšem emocionální inteligence (nebo také sociální inteligence) která se schopností emoce kontrolovat a přiměřeně vyjadřovat souvisí. Ta se ovšem nevyjadřuje pomocí IQ...

Odpovězeno: 18. 09. | 13:26Autor: skeptik

Otázka: Mylíte si, že měl p. Bílek vůbec právo se rozčilovat, když jim rozhodčí údajnou ruku zřejmě kompenzoval tím, že místo po 3 minutách nastavení nechal Spartu hrát minim. o 2 minuty déle?

Michal Šafář: Pokud do chování vstoupí intenzivní emoce, tak lidé posuzují situaci zkresleně (odborně se tomu říká katathymě). Jinak danou situaci vnímal rozhodčí, jinak trenér Sparty a jinak fandové zainteresovaných týmů...

Odpovězeno: 18. 09. | 13:36Autor: kocour

Otázka: jaký je podle Vás adekvátní "trest" za takovéto excesy?aspoň tedy co se týče vrcholového sportu

Michal Šafář: Omlouvám se, ale toto nejsem schopen posoudit. Obecně je účinný takový trest, který zamezí opakování nežádoucího chování....

Odpovězeno: 18. 09. | 13:37Autor: LOJZA

Otázka: Jak to zvládat, když se hráči i funkcionáři cítí být poškozováni? Není na vině neadekvátnosti jednání i otázka velkých peněz, které se ve fotbalu točí?

Michal Šafář: Množství peněz samozřejmě zvyšuje tlak a podílí se na vyšším výskytu neadekvátního jednání. Ale není to jediná příčina.

Odpovězeno: 18. 09. | 13:38Autor: mína

Otázka: Dobrý den.Zajímá mě, jestli je Řepka opravdu takový Jekyll a Hyde,na hřišti nezkrotný živel, mimo něj klidný a vyrovnaný.Čím si to vysvětlujete?

Michal Šafář: Jsou skutečně lidé, kteří se v určitém prostředí - na hřišti, mezi kamarády, v internetové diskusi - chovají v přímém protikladu proti zbytku běžného života. Každý člověk má i temné stránky a hledá prostředí či prostředky jak je projevit.

Odpovězeno: 18. 09. | 13:38Autor: kamarádka z dětství

Otázka: Tomáš Řepka by měl být především profesionál, jelikož je za to jistě dobře placený. Podle toho by se měl i chovat. Až budu chtít vidět akční film, přepnu si na Novu. Myslíte si, že podobná "nátura" se dá zkrotit?

Michal Šafář: Dá, ale v omezené míře. Dají se hledat způsoby jak tuto svou energii ventilovat aniž by tak zásadně nepotušoval pravidla.

Odpovězeno: 18. 09. | 13:39Autor: Filip

Otázka: Dobrý den. Zkrat Tomáše Řepky je určitě nešťastný,ale nemyslíte si ,že Tomáš je od prvopočátku probírán médii,komentátory a dalšími lidmi?Co přišel z Anglie,pořád slyšíme Řepka..a nic nedělal.Je to jeho 1.červená karta OD PŘÍCHODU DO SPARTY!To neni jen v Řepkovi si myslim?Díky za odpověď

Michal Šafář: Mediální tlak a očekávání může být jedním z katalyzátorů neadkvátních reakcí. Na druhé straně Tomáš Řepka je reálně razantní a agresivní hráč, který se dostává častěji do konfliktu s pravidly.

Odpovězeno: 18. 09. | 13:42Autor: hacpat

Otázka: Preji hezky den, co si myslite o tom, ze by s hraci jako Horvath, Repka, ci Abraham udelalo trestni stihani- "docvaklo" by jim konecne, ze existuji hranice, za ktere by se jit nemelo? Diky

Michal Šafář: Podle mého názoru samotné sankce nestačí, ty musí být doplněny nabídkou možností jak toto chování regulovat.

Odpovězeno: 18. 09. | 13:43Autor: dan

Otázka: Dobrý den,neměl by někdo naučit hráče Sparty hlavně Řepku a Abrahama naučit přijmout porážku, přestože je poškodí rozhodčí?

Michal Šafář: Schopnost přijmout porážku (a to i v roli favorita) dělá hráče velkým hráčem :-)

Odpovězeno: 18. 09. | 13:43Autor: misa

Otázka: Dobrý den, když hrál Řepka v Anglii, trenér West Hamu mu řekl, jeden průšvih a nehraješ. Ve Spartě by to bylo těžší, protože Řepka je pro ni klíčový obránce. Přesto si teď nejspíš nezahraje pár zápasů. Jaký trest kromě financni pokuty byste mu dal kdybyste byl na místě lidí z vedení Sparty?

Michal Šafář: Volil bych takové opatření, u něhož bych byl přesvědčen, že bude mít žádoucí efekt. Přesněji odpovědět nedokážu.

Odpovězeno: 18. 09. | 13:44Autor: [email protected]

Otázka: Sparta byla vždy preferovaným mužstvem u rozhodčích, novinářů, reportérů, některých funkcionářů svazu. Nepramení ta arogance sparťankých hráčů z toho, že mají pocit, že se jim nemůže nic stát?

Michal Šafář: Pocit, že si mohu dovolit vše vede k oslabení kontroly nad chováním. Nicméně mám pocit, že tato situace již pominula a Sparta je minimálně mediálně pod stejným kritickým drobnohledem jako ostatní týmy.

Odpovězeno: 18. 09. | 13:44Autor: Radim

Otázka: p. Safari, myslite si ze by si p. Repka dovolil chovat podobne nepricetne pri podobne situaci v dresu WestHamu,kde by mu hrozil velky ( i financni ) trest,nebo je to proste typ cloveka se snizenym prahem sebeovladani? Je vubec nejaky ucinny zpusob jak ho "prevychovat"?
dekuji

Michal Šafář: Znovu opakuji - změna možná je, je to záležitost déledobější systematické práce hráče, klubu a odborníku a je třeba kombinovat sankce s psychologickým tréninkem.

Odpovězeno: 18. 09. | 13:45Autor: Martin

Otázka: Dobry den,
je mozne takto "vyjimecne" hrace zkrotit dlouhodobym systemem sankci?

Existuje nejaky prah sankci, po jehoz prekroceni se i tento typ hrace zacne vice ovladat, protoze pro nej nasledne "ztraty" nemohou byt vyvazeny "ziskem" z tohoto chovani?

Michal Šafář: Podle mého názoru v současné době existuje dostatečný systém sankcí - je to jen otázka jejich adekvátního použití.

Odpovězeno: 18. 09. | 13:46Autor: Tomáš

Otázka: Vím o co jde je to vrozená záležitost.Ten chlap má rovnou páteř - je nás málo takových.Já mu fandím je to dobrej fotbalista a určitě je i ferovej chlap.

Michal Šafář: Respektuji váš názor, ale na nic se neptáte, takže bez komentáře...

Odpovězeno: 18. 09. | 13:56Autor: petr

Otázka: Dobrý den,trochu mimo fotbal. Které sporty jsou pro sportovce nejnáročnější na nervy?

Michal Šafář: Každý sport je náročný v jiné oblasti - fotbal, hokej v kontrole agresivity; krasobruslení v absolutní preciznosti výkonu, střelba v koncentraci pozornosti. Obecně se za psychikou výrazně ovlivněný považuje např. tenis nebo golf.

Odpovězeno: 18. 09. | 13:57Autor: Jarda

Otázka: není náhodou už Tomáš Řepka dostatečně starý a zkušený fotbalista aby mohl sve emoce ovladat? Tyto reakce bych předpokládal u hračů kteří zažívají tyto situace poprve.

Michal Šafář: Máte pravdu v tom, že se zvyšujícím se věkem a nabíráním životních (a sportovních) zkušeností se obvykle zvyšuje kontrola emocí.

Odpovězeno: 18. 09. | 13:57Autor: bari8

Otázka: myslíte že se Tomáš Řepka poučí a nebude si již nic takového opakovat?a nebo by měl začít navštěvovat psychologa?

Michal Šafář: Těžko řici. konzultace se sportovním psychologem by mu podle mého názoru určitě neuškodila :-)

Odpovězeno: 18. 09. | 13:58Autor: Martin

Otázka: Vidite nejake vyraznejsi riziko z hlediska pusobeni takovychto hracu na mladez, ktera casto obdivuje sportovni idoly i jejich chovani? Je toto duvod proc postihovat nesportovni, agresivni ci vulgarni chovani tvrdeji?

Michal Šafář: Pokud jsou za porušování pravidel postihnuti, tak ne.

Odpovězeno: 18. 09. | 13:58Autor: Kaca

Otázka: Dobrý den!
Má nějakou souvislost chování na hříšti a v běžném životě?

Michal Šafář: Ano. Ve většině případů se základní projevy chování v běžném životě a při sportovní činnosti neliší - jen ve sportu jsou zvýrazněny díky zvýšené aktivační úrovni.

Odpovězeno: 18. 09. | 13:59Autor: michal

Otázka: Dobrý den, jak byste nazval diagnózu Tomáše Řepky? opravdu potřebuje léčení, když v civilu je jako beránek?

Michal Šafář: Diagnózu nelze určit z televizního záznamu (a navíc, když intenzivně hledáte, tak najdete diagnózu téměř pro každého). Z toho co o Tomášovi vím, jsem přesvědčen, že léčení nepotřebuje. Je tedy plně odpovědný za své jednání :-)

Odpovězeno: 18. 09. | 14:03Autor: Jachym73

Otázka: Dobry den. Představte si, že jste prezidentem Sparty. Jak byste KAUZU ŘEPKA vyřešil? Děkuji za odpověď

Michal Šafář: Omlouvám se, ale tak vysoko moje představivost nesahá :-)

Odpovězeno: 18. 09. | 14:03Autor: junior

Otázka: Dobrý den,šel byste s Řepkou na pivo?

Michal Šafář: Ano.

Odpovězeno: 18. 09. | 14:03Autor: Lokutus

Otázka: Podobné případy agresivity vídám stále častěji i v běžném životě. Agresor naruší osobní prostor napadeného a zblízka na něj tváří v tvář řve hrubé urážky. Přijde mi, že cílem není dobrat se nějakého racionálního výsledku, jako spíše odreagovat se. Máte pocit, že agresivita mezi lidmi vzrůstá?

Michal Šafář: Nedomnívám se. Celkově v naší době ubylo velkých válečných konfliktů (jako nejhrozivějších projevů agresivity) a na druhé straně přibylo jevů, které popisujete.

Odpovězeno: 18. 09. | 14:05Autor: Vojta

Otázka: Dobrý den, dá se z chování pana Řepky odhadnout, zda šlo pouze o výjimečnou reakci způsobenou údajnou křivdou nebo zda jde o člověka, kterým podobným způsobem reaguje na některé situace, které se v běžném životě čas od času vyskytnou? Děkuji.

Michal Šafář: Velmi obtížně. K tomu by bylo potřeba provést obsáhlejší psychologickou diagnostiku a vypracovat celý osobnostní profil. Z jednotlivých vypjatých situací to posoudit nelze.

Děkuji za vaše otázky a omlouvám se všem, na které jsem nestihl odpovědět. Hezký den.

 

Právě se děje

Další zprávy