Mimořádná zpráva
Řidič najel do davu na adventním trhu v německém Magdeburgu. Na místě je nejméně jeden mrtvý a 68 zraněných.

Elektrická formule vjíždí do roku dva. Války koncernů se účastní i exmistr F1

Radek Vičík Radek Vičík
21. 10. 2015 14:49
Formule E se ve svém historicky druhém ročníku nemusí stydět za zájem automobilek. Vedle Renaultu, jenž se podílel na loňském jednotném monopostu, se letos do stavby vlastních pohonných jednotek vrhly i Citroën, McLaren či pod hlavičkou úpravce Abt německý Volkswagen.
Jacques Villeneuve, mistr světa formule 1 z roku 1997, při testech Formule E. V ní usedne do monopostu poháněného motorem Venturi.
Jacques Villeneuve, mistr světa formule 1 z roku 1997, při testech Formule E. V ní usedne do monopostu poháněného motorem Venturi. | Foto: Media FIA Formula E Championship

Praha - Podobně jako většina fotbalových lig začíná také nová sezona Formule E na podzim, aby vyvrcholila červencovým dvojzávodem v centru Londýna. První závod se jede už v sobotu v Číně.

Rok dva zcela nového typu závodění přináší řadu novinek. Jedno ovšem zůstává stejné - velký zájem bývalých pilotů formule 1. Letos se do elektroformule posadí také mistr světa F1 z roku 1997 Jacques Villeneuve.

Renault doplnily Citroën a "skrytě" i VW

Boom komerčních elektromobilů přilákal k seriálu další velké světové výrobce. Jim vyšla vstříc Mezinárodní automobilová federace FIA a v druhé sezoně místo jednotného monopostu Spark vyrobeného ve spolupráci s francouzským Renaultem umožnila každému týmu homologovat si vlastní pohonnou jednotku.

Máte rádi Aktuálně.cz?
Autor fotografie: Economia

Máte rádi Aktuálně.cz?

Hlasujte pro nás v internetové anketě Křišťálová Lupa 2015 v kategorii Zpravodajství. Za každý Váš hlas děkujeme!

HLASOVAT MŮŽETE ZDE >>

To znamená, že se Formule E stane arénou, v níž se utkají největší světoví výrobci automobilů se svými elektrickými "udělátky" s cílem ukousnout si prostřednictvím marketingu co největší koláč z rychle rostoucího trhu elektromobilů a hybridů.

Vedle Renaultu se tak v novém ročníku budou fanoušci setkávat i s vozy s pohonným systémem (elektromotor, invertor, převodovka a chlazení) od značek Citroën, McLaren, Mahindra či Volkswagen. Německý koncern se ale bude prezentovat prostřednictvím úpravce Abt. Některé týmy si vyrobily vlastní agregáty, které nabídly i konkurenci. Šasi ale prozatím zůstává stejné, tedy inovovaný loňský Spark.

FIA zvýšila výkonnostní limit vozů na 170 kW, ovšem celková energetická spotřeba jedné sady baterií zůstává na 28 kilowatthodinách. Zachována tak bude největší zvláštnost závodů Formule  E - výměna vozu uprostřed závodu z důvodu stále ještě nedostatečné kapacity baterií na celou délku jedné jízdy.  

Výměna vozu v boxech Formule E:

Bezemisní vozidla na baterie umožňují konat atraktivní závody uprostřed světových velkoměst s panoramatem pekingského Ptačího hnízda, londýnského Toweru či moskevského Kremlu. Závodit se bude opět v USA a vedle dvou jihoamerických tratí je ve hře stále ještě Paříž i Hongkong.

Útočiště bývalých jezdců formule 1

Extrémně tiché, ale vyrovnané závodění láká od své loňské premiéry bývalé piloty formule 1. Letos je jich přihlášeno deset, tedy polovina startovního pole "skutečné" F1.

Je to velmi pestrá směsice: od Stéphana Sarrazina s jediným startem až po zkušeného Nicka Heidfelda, jenž odjel 183 Grand Prix. Titul obhajuje další bývalý účastník Velkých cen, Nelson PIquet junior, který letos o jediný bod porazil svého bývalého soupeře z F1 Švýcara Sébastiena Buemiho.

Nelson Piquet junior slaví titul šampiona:

Největší hvězdou z F1 je nováček ve Formuli E, ex-šampion Jacques Villeneuve. 44letý Kanaďan přidá "éčka" ke své pestré závodní kariéře, která zahrnuje také IndyCar, NASCAR, 24 hodin Le Mans, závody FIA GT či naposledy MS v rallyekrosu.

Expiloti F1 ve Formuli E 2015-16

Jezdec Grand Prix vítězství
Nick Heidfeld 183 0
Jacques Villeneuve 163 11
Vitantonio Liuzzi 80 0
Jean-Éric Vergne 58 0
Sébastien Buemi 55 0
Bruno Senna 46 0
Nelson Piquet jr. 28 0
Jerôme d'Ambrosio 20 0
Lucas di Grassi 18 0
Stéphane Sarrazin 1 0
Celkem 652 11

Fanoušci mohou zasáhnout přímo do průběhu závodů. Před každým podnikem hlasují o to, kteří tři piloti dostanou takzvaný FanBoost. Tedy možnost během závodu si jednou na chvíli zvýšit výkon a využít toho k předjetí soupeřů.

Hlasování o FanBoost probíhá online:

 

Právě se děje

Další zprávy