Praha - Podobně jako většina fotbalových lig začíná také nová sezona Formule E na podzim, aby vyvrcholila červencovým dvojzávodem v centru Londýna. První závod se jede už v sobotu v Číně.
Rok dva zcela nového typu závodění přináší řadu novinek. Jedno ovšem zůstává stejné - velký zájem bývalých pilotů formule 1. Letos se do elektroformule posadí také mistr světa F1 z roku 1997 Jacques Villeneuve.
Renault doplnily Citroën a "skrytě" i VW
Boom komerčních elektromobilů přilákal k seriálu další velké světové výrobce. Jim vyšla vstříc Mezinárodní automobilová federace FIA a v druhé sezoně místo jednotného monopostu Spark vyrobeného ve spolupráci s francouzským Renaultem umožnila každému týmu homologovat si vlastní pohonnou jednotku.
Máte rádi Aktuálně.cz?
Hlasujte pro nás v internetové anketě Křišťálová Lupa 2015 v kategorii Zpravodajství. Za každý Váš hlas děkujeme!
To znamená, že se Formule E stane arénou, v níž se utkají největší světoví výrobci automobilů se svými elektrickými "udělátky" s cílem ukousnout si prostřednictvím marketingu co největší koláč z rychle rostoucího trhu elektromobilů a hybridů.
Vedle Renaultu se tak v novém ročníku budou fanoušci setkávat i s vozy s pohonným systémem (elektromotor, invertor, převodovka a chlazení) od značek Citroën, McLaren, Mahindra či Volkswagen. Německý koncern se ale bude prezentovat prostřednictvím úpravce Abt. Některé týmy si vyrobily vlastní agregáty, které nabídly i konkurenci. Šasi ale prozatím zůstává stejné, tedy inovovaný loňský Spark.
FIA zvýšila výkonnostní limit vozů na 170 kW, ovšem celková energetická spotřeba jedné sady baterií zůstává na 28 kilowatthodinách. Zachována tak bude největší zvláštnost závodů Formule E - výměna vozu uprostřed závodu z důvodu stále ještě nedostatečné kapacity baterií na celou délku jedné jízdy.
Výměna vozu v boxech Formule E:
VEAN ESTO. Formula E Beijing 2014 Pit stop: http://t.co/Q8TYL149ZL #SPORTS
— AndresCaracas (@AndresCaracas) January 7, 2015
Bezemisní vozidla na baterie umožňují konat atraktivní závody uprostřed světových velkoměst s panoramatem pekingského Ptačího hnízda, londýnského Toweru či moskevského Kremlu. Závodit se bude opět v USA a vedle dvou jihoamerických tratí je ve hře stále ještě Paříž i Hongkong.
Útočiště bývalých jezdců formule 1
Extrémně tiché, ale vyrovnané závodění láká od své loňské premiéry bývalé piloty formule 1. Letos je jich přihlášeno deset, tedy polovina startovního pole "skutečné" F1.
Je to velmi pestrá směsice: od Stéphana Sarrazina s jediným startem až po zkušeného Nicka Heidfelda, jenž odjel 183 Grand Prix. Titul obhajuje další bývalý účastník Velkých cen, Nelson PIquet junior, který letos o jediný bod porazil svého bývalého soupeře z F1 Švýcara Sébastiena Buemiho.
Nelson Piquet junior slaví titul šampiona:
#Flashback to my first world championship win & when I first officially kissed my beautiful better half! #FBF #love pic.twitter.com/dASWjyV9Ar
— Nelson Piquet Jr. (@NelsonPiquet) October 16, 2015
Největší hvězdou z F1 je nováček ve Formuli E, ex-šampion Jacques Villeneuve. 44letý Kanaďan přidá "éčka" ke své pestré závodní kariéře, která zahrnuje také IndyCar, NASCAR, 24 hodin Le Mans, závody FIA GT či naposledy MS v rallyekrosu.
Expiloti F1 ve Formuli E 2015-16
Jezdec | Grand Prix | vítězství |
Nick Heidfeld | 183 | 0 |
Jacques Villeneuve | 163 | 11 |
Vitantonio Liuzzi | 80 | 0 |
Jean-Éric Vergne | 58 | 0 |
Sébastien Buemi | 55 | 0 |
Bruno Senna | 46 | 0 |
Nelson Piquet jr. | 28 | 0 |
Jerôme d'Ambrosio | 20 | 0 |
Lucas di Grassi | 18 | 0 |
Stéphane Sarrazin | 1 | 0 |
Celkem | 652 | 11 |
Fanoušci mohou zasáhnout přímo do průběhu závodů. Před každým podnikem hlasují o to, kteří tři piloti dostanou takzvaný FanBoost. Tedy možnost během závodu si jednou na chvíli zvýšit výkon a využít toho k předjetí soupeřů.
Hlasování o FanBoost probíhá online:
Con ganas de #FormulaE !!! Ya he votado a #VitantonioLiuzzi #FanBoost GO GO GO @realliuzzi @TrulliFormulaE !!!!! pic.twitter.com/B3NalcxLR9
— Frutosecovic (@PaKoMoToR) October 20, 2015