Předražená olympiáda. Brazilce stály Hry v Riu o sto miliard víc, než původně plánovali

ČTK ČTK
15. 6. 2017 9:39
Cena za loňské olympijské hry v Riu de Janeiro vzrostla na 43,3 miliardy realů (asi 308,3 miliardy korun), což je zhruba o 14,5 miliardy realů víc, než se původně předpokládalo.
Za nejlepší inovativní zelenou budovu porotci označili Museu do Amanha (Muzeum zítřka) v brazilském Rio de Janeiru.
Za nejlepší inovativní zelenou budovu porotci označili Museu do Amanha (Muzeum zítřka) v brazilském Rio de Janeiru. | Foto: MIPIM Awards

Rio de Janeiro - Rio de Janeiro získalo v roce 2009 pořadatelství her pro rok 2016 s plánovaným rozpočtem 28,8 miliardy realů. Částku, jež ale může ještě vzrůst, zveřejnila ve středu brazilská federální agentura pro olympijské dědictví (AGLO).

Cena za první jihoamerické olympijské hry byla nižší než za předchozí svátek sportu v Londýně v roce 2012, jenž stál 8,92 miliardy liber (334 miliard korun). Na druhou stranu se však jedná o výrazně vyšší sumu, než je podle studie Oxfordské univerzity z roku 2015 průměrná cena za pořádání letních olympijských her (5,2 miliardy dolarů/121,4 miliardy korun).

Z celkové částky 43,3 miliardy realů bylo využito 7,23 miliardy na sportoviště. Cena za infrastrukturu vzrostla na 26,7 miliardy a 9,2 miliardy realů byl provozní rozpočet.

Rio de Janeiro hostilo olympijské hry loni v srpnu a paralympijské hry v září, v situaci, kdy se Brazílie ocitla v nejhorší ekonomické recesi od 30. let minulého století. Pořádání her provázely finanční a organizační problémy a organizátoři čelí kritice za špatné plánování budoucnosti olympijských sportovišť.

Státní zastupitelství ve své květnové zprávě označilo nově vybudovaná sportoviště za takzvané bílé slony, tedy stavby bez dalšího využití. V hlavním Olympijském parku se od loňska pořádaly jen nepříliš významné národní či pouze lokální akce.

Šéf AGLO Paulo Marcio však ve středu bez dalších podrobností uvedl, že počínaje červnem by se měly na olympijských sportovištích konat průměrně tři akce měsíčně, přičemž v březnu by mělo toto číslo stoupnout až na deset akcí.

"Starat se o olympijské dědictví není jednoduché. Londýnu to trvalo dva roky, než to zvládl, a ještě dnes se tam do olympijského odkazu dávají veřejné peníze. I když nenaplníme veškerá očekávání, bude úleva, když tu nebudeme mít žádné bílé slony," řekl Marcio.

 

Právě se děje

před 5 minutami

Největší tuzemský poskytovatel venkovní reklamy BigBoard spustil nový portál BigZoom. Nabízí ubytování a zážitky v Česku

Nový web vznikl transformací portálu Hyperslevy, který BigBoard ovládl loni. ČTK to řekli zástupci společnosti.

"BigZoom je výsledkem plánované transformace konceptu portálu Hyperslevy, který nahradil k 1. červnu. Veškeré vouchery na Hyperslevách ale samozřejmě zůstávají v platnosti a zákazníci je budou moci řádně vyčerpat," řekla ČTK mluvčí BigBoardu Pavlína Stránská.

Zdroj: ČTK
Další zprávy