Olympiáda je ztrátový podnik. V Americe si trhají vlasy

Martin Jůzek
6. 2. 2010 8:56
Televize, první poražený olympiády ve Vancouveru
Stanice NBC nebude na olympiádu v roce 2010 vzpomínat v dobrém
Stanice NBC nebude na olympiádu v roce 2010 vzpomínat v dobrém | Foto: Reuters

Vancouver - Olympijské hry bývaly pro televizní společnosti krásným byznysem a jednou velkou zlatou žílou. Přišla krize a vše je jinak. Vysílání z Vancouveru, kde přesně za týden začínají zimní hry, bude pro některé stanice - vůbec poprvé - ztrátové.

Hlavně ve Spojených státech, konkrétně ve stanici NBC, si trhají vlasy.

Také Česká televize na Vancouveru nezbohatne. Šéf sportu ČT Otakar Černý tento týden odmítl říci, kolik olympiáda stojí, ale uvedl, že to bude více, než na kolik vyšly Hry v Turíně. A tady se odhady pohybovaly kolem třiceti milionů korun.

Kde se stala chyba? Americká NBC neváhala nabídnout za přenosy (ještě před začátkem krize) stovky milionů dolarů a nikdo tam nepočítal s tím, že dojde k ekonomické recesi, jež ovlivní mediální trh.

Televize nyní marně shání inzerenty, kteří by jí vložené finance vrátili.

Přesně 820 milionů dolarů, to je částka zaplacená Mezinárodnímu olympijskému výboru, jehož rozpočet z více než poloviny tvoří právě prodej televizních práv.

Teprve první ztrátová olympiáda

NBC tedy vynaložila více než patnáct miliard korun jen za to, aby mohla na svých kanálech živě přinášet dění ve Vancouveru. Nyní už televize ví a přiznává, že na olympiádě poprvé v historii stanice (od roku 1992) prodělá. A ne málo.

Čtěte dále: Olympiáda v ČT: Celý den i noc na třech programech

Podle prvních odhadů mělo jít o 200 milionů dolarů, na konci ledna očekávanou ztrátu navýšili v New Yorku ještě o čtvrtinu.

Něco takového nečekali ani největší pesimisté. Jenže krize udeřila právě i na mediální trh, a tak NBC musela jít s cenou reklamního času dolů. Přes to všechno dostala košem třeba od společnosti General Motors.

Zámořská automobilka utratila za reklamu během olympiády v Turíně zhruba 110 milionů dolarů, před Vancouverem ale couvla. Proč? Už není sponzorem amerických olympioniků.

"V NBC si mysleli, že mohou dát za práva mnohem více než my. Ale já už tehdy říkal, že až čas ukáže, zda to nepřehnali," poznamenal David Hill, šéf konkurenční stanice Fox Sports, která byla tehdy, v roce 2003, ochotna zaplatit za vysílání olympiády mnohem méně (zhruba 500 milionů dolarů).

Střídmější Kanada problémy nemá

Mimochodem, pro NBC není Vancouver olympiádou pravdy. Tou budou asi až letní Hry v Londýně v roce 2012, za které americká stanice dala nejvyšší částku v historii - 1,2 miliardy dolarů.

Podívejte se: Den po dni: Program zimní olympiády ve Vancouveru

Příjemnější starosti řeší v Kanadě, kde šlo o prestiž.

Bylo zřejmé, že kdo získá práva na vysílání "domácích" Her, bude mít během února tohoto roku zajištěnu výbornou sledovanost. Tamní komerční televize CTV nakonec porazila konkurenční CBC a za práva zaplatila "jen" devadesát milionů dolarů.

"Ještě nevíme, zda půjde o ztrátovou akci, nebo ne. Ale o to nám tolik nejde a nikdy nešlo. Chtěli jsme být součástí olympijských her ve Vancouveru, protože to je jedna z nejvýznamnějších událostí v Kanadě za poslední roky," řekla Bonnie Brownleeová, mluvčí CTV.

I s tím ovšem ostře kontrastuje pohled do Chile, kde se sportovní klání objeví na obrazovkách hned dvou stanic. Státní TVN a nejsledovanější Canal 13 však za práva (včetně olympiády v Londýně) zaplatily jen milion dolarů.

 

Právě se děje

Další zprávy