‘Utajený‘ šampion Fulín: Bez peněz a médií to nejde

Radek Vičík Radek Vičík
30. 12. 2013 16:00
Petr Fulín, který se stal letošním šampionem Evropského poháru cestovních vozů (ETCC), hovoří otevřeně o těžkostech českého motorsportu, novinářích i o mladoboleslavské Škodovce.
Petr Fulín.
Petr Fulín. | Foto: Petr Frýba

Praha - Čeští automobiloví závodníci nevozí domů tituly jako na běžícím pásu, přesto některé ve vodopádu jiných sportovních zpráv neprávem zapadnou. Třeba jako vítězství Petra FulínaEvropském poháru cestovních vozů (ETCC), které podtrhl dvojitým triumfem v posledním podniku sezony v Brně.

„Byl to nepopsatelný pocit. Ale místo bilancování mám teď v hlavě už sezonu 2014,“ řekl Fulín v rozhovoru pro Aktuálně.cz, v němž nešetřil novináře ani mladoboleslavskou Škodovku.

Titul jste potvrdil v závodě v Brně, znamenalo to v té chvíli pro vás něco víc, že jste to dokázal před domácími fanoušky. Co pro vás znamená zisk titulu šampiona ETCC?

Samozřejmě, pokud vyhrajete doma tak je to vždy něco navíc. Na počátku to od vás všichni čekají, v paddocku se vás pořád ptají, jestli to vyjde. A ti, co kladou podobné otázky, vám dávají sympaticky najevo svou podporu. To je pochopitelně slušný tlak na vaši psychiku takže, když to celé vyjde, následuje nepopsatelný pocit. A titul? Byl to fajn víkend, ale místo bilancování mám teď v hlavě už sezonu 2014.

Jak silná byla konkurence? ETCC se totiž jakoby hledá, střídají se různé formáty (jeden závod, série), ale na druhou stranu se podařilo zajistit přenosy na Eurosportu.

ETCC se nehledá, spíše pracuje s aktuální situací v okruhovém motorsportu. Naplní pole prostřednictvím tří kategorií, protože žádná z nich by samostatně 40 vozů na startu prostě neměla. Samozřejmě, že by 35 vozů kategorie S2000 byla jak pro jezdce, tak pro diváky lepší variantou. Ale co dělat, když tu těch pětatřicet jezdců zkrátka není...  A přesně tuto situaci uchopil do propozic promotér (Eurosport), který tak mimo MS cestovních vozů řídí i ETCC. Konkurence tak byla adekvátní celé situaci, což v praxi znamenalo někde dvacet vozů S2000 na startu, jinde dvanáct.

Každá sezona může být poslední

Kolik stojí závodní sezona ETCC a jak těžké je dnes sehnat na takové závodění peníze?

Provoz závodní techniky v kategorii S2000 je přibližně stejně drahý jako provoz stejné techniky v MS cestovních vozů v roce 2009. Peníze na motorsport se neshánějí snadno. Před každým začátkem sezony jste nervózní zda ta právě dojetá nebyla tou poslední.

Vaším týmovým kolegou byl Michal Matějovský, který nakonec obsadil konečné páté místo. Hecovali jste se při závodech nebo jste si jako členové jednoho týmu spíš pomáhali?

S Michalem jsme celou sezónu odjeli jako týmoví parťáci. Práce na nastavení, týmový úspěch, to vše bylo nadřazeno všemu ostatnímu.

Společný šampionát je dobrá cesta

Tuzemský okruhový motorsport se teď potýká s krizí, výrazně ubylo závodníků i závodů, šampionát se sloučil s několika zahraničními. Kudy vede cesta ze slepé uličky?

To je téma na několikahodinovou diskuzi. V první řadě si myslím, že zmíněné sloučení je cesta. Jsme malá země s relativně malým okruhovým potenciálem, což jsou Slováci, Poláci Maďaři či Rakušané. Nový formát nabízí jezdcům zcela jistě vyšší sportovní hodnotu, protože je jich najednou víc. Zásadní změna musí nastat v naší konzumní mentalitě. Není podle mě úplně v pořádku, aby jezdec, který vyhraje významný podnik v zahraničí, kde díky němu zní česká hymna, nebyl ve sportovních novinách na úkor fotbalisty, který dal někomu facku. Pokud se vy, novináři budete motorsportu věnovat alespoň z padesáti procent jako fotbalu a hokeji, bude najednou motorsport vidět. A to je klíč. Jistě, potřebujete i koncepční práci autoklubu, správné předpisy, modernizaci okruhů a tak podobně. To vše ale přijde samo ruku v ruce s větším mediálním prostorem.  

Sám jste působil jako promotér Škoda Octavia Cupu. Proč nakonec došlo k jeho spojení s Clio Cupem Bohemia a má u nás pohárové závodění vůbec šanci na přežití?

Žijeme v době manažerů, kteří buď sedí na nekonečných poradách, nebo chodí se svými protějšky na golf. Místa si hlídají tak urputně, že se bojí udělat sebemenší strategické rozhodnutí. Chybí nám srdcaři, kteří mají selský rozum. Ano, měli jsme škodovácký cup bez Škodovky, televizní pořad o škodováckém cupu bez Škodovky a vše to platili hezky ze svého. Po roce jsme se spojili s Clio Cupem Bohemia, abychom dělením určitých fixních nákladů optimalizovali rozpočet celé té srandy.

Po skončení velice zajímavého poháru dvou značek jsem se rozhodl oslovit Škodovku. Vzal jsem veškeré materiály včetně televizních přenosů a napsal průvodní dopis, v němž jsem žádal o schůzku. Chtěl jsem nový pohár, který by ale Škodovka už podporovala. Po několika týdnech mi přišla negativní strohá odpověď. Nikdo mně ani klukům nikdy osobně nepoděkoval, nikdo neotevřel jednání o tom, co by případně značkový cup stál a tak. Sečteno a podtrženo, ano s tímto přístupem se moc neposuneme a závodní řady nám brzy ještě prořídnou. Navíc ten, kdo jede či jel úspěšně venku, tak se učil právě v Octavia cupu.

Rok 2014 se už rýsuje

Už máte jasno o příštím roce? Kde, s čím a za co pojedete?

Doufám, že mám. Dolaďujeme s protistranou detaily, což znamená, že zatím nejsme tak daleko, abychom říkali víc.

MS i ME cestovní vozů bývaly chloubou každého okruhu, v Brně tady v ME startovali taková jména  jako Niki Lauda, Hans-Joachim Stuck nebo Gerhard Berger. Co se ve světě „cesťáků“ stalo špatně, že MS je ve stínu pozornosti a závodí tam tři čtyři značky s ubývající tovární podporou?

Tříd je víc než kdysi, věda a pokrok motorsport čím dál prodražují. Aktuálně je v Evropě recese, což se podepisuje na dalším deficitu. A v neposlední řadě jsme opět u medializace, která je prostě klíčová. A pak je tu ještě jeden důvod - a to doba jako taková. Byly Facebook, počítače, nákupní centra? Vzpomeňte na staré Brno, kolik tam chodilo diváků. Tím vším nenaznačuji, že se chci vrátit k praní na valše, ale jen konstatuji, že doba hraje své, protože ono i na ten fotbal chodilo víc lidí.

Klíčem je sledovanost

Co byste vy jako aktivní jezdec změnil v pravidlech závodů cestovních vozů, aby se přilákal větší počet účastníků a závody byly atraktivnější?

Pravidla nejsou natolik podstatná, jak si myslíte. Podstatná je medializace. Pokud na to bude koukat celá zeměkoule tak se tam ty továrny vrátí. No a pak to ti jezdci nebudou muset platit ze svého a bude jich tam víc, protože budou třeba jednou honorováni jako dnes fotbalisté, hokejisté či tenisté.

Bude takovým startovním impulsem pro obrodu WTCC rok 2014 příchod Sébastiana Loeba v novém továrním týmu Citroënu? Nebo naopak nová technická pravidla z toho zase udělají „pohár jedné značky“, jak to bylo nedávno se Seaty a pak s Chevrolety?

Neodvážím se odhadovat, promotérovi nezávidím. Stávající auta již byla stará a změna byla třeba. Nových aut však minimálně na začátku sezóny nebude ani čtrnáct, což zase naznačuje, že na podobnou změnu doba zatím nedozrála. Předpis však platí a promotér se s tím musel vypořádat třídou TC2, která umožní start stávající techniky.

Neláká vás účast v WTCC? Případně pokud ano, co chybí k realizaci toho plánu?

Láká a moc. Je to můj sen a vlastně i projekt ETCC měl sloužit jako vhodná přestupní stanice. Chybí vlastně jen peníze...

 

Právě se děje

Další zprávy