Roudnice nad Labem - Kolik stojí "vstupenka" na Rallye Dakar? Tým Buggyra odtajnil exkluzivně pro deník Aktuálně.cz náklady na start letošního ročníku slavné soutěže. A nejsou to malé peníze, pouhé "zápisné" 40členného týmu vyšlo na necelých 10 milionů korun. A to není zdaleka celý účet.
Oněch deset milionů totiž zahrnuje jen samotnou přihlášku do závodu v Jižní Americe. V případě celoročního provozu týmu, stavbě a vývoji závodních speciálů už se hovoří dokonce o stovkách milionů korun. Tuto částku už ovšem zástupci Buggyry odmítli potvrdit.
Z nováčka gigantem
Český tým se nasazením tří vozů ve dvou kategoriích (dvou kamionů Tatra a automobilu Hummer) a osmi doprovodných vozidel zařadil mezi velké stáje v rámci celé soutěže. To ovšem znamená také patřičný počet lidí, které bylo nutné do Argentiny a Bolívie vyslat. Jen mechaniků bylo 16 a se vším dalším doprovodným, novinářským a vedoucím personálem šlo o skupinu téměř čtyř desítek lidí.
Platí se za vše. Co člen posádky, to 11 000 eur. Buggyra jich měla osm (dvakrát po třech v kamionu a pár v osobním autě), tedy suma sumárum 2,4 milionu korun. Závodníky je třeba na trati jistit, za každý doprovodný kamion se platí 4 500 eur (celkem tři), a někde ubytovat, za obytný vůz účtují organizátoři "startovné" 6 000 eur (dva). Jen za tyto dvě položky museli účetní Buggary poslat na účet pořadatele asi 690 000 korun. Ovšem jejich provoz přišel na palivu na dalšího půl milionu.
Druhou nejdražší položkou jsou mechanici. Nejde ani tak o jejich platy, ale o zalistovací poplatek, který každý tým musí složit. Za jednoho muže v depu činí 9 000 eur, což je při počtu šestnácti "opravářů" v přepočtu téměř 3,9 milionu korun.
"Nejen díky velikosti, ale i profesionálnímu přístupu nás dnes organizátor soutěže začal vnímat jako velké hráče. A co víc, aktivně jsme začali spolupracovat na vývoji technických pravidel soutěže, ale třeba i na rozšíření popularity závodu na domácí půdě. Páté místo České republiky co dopočtu účastníků letošního ročníku znamená pro A.S.O. i nemalý přísun financí. Po třech letech, kdy jsme v roce 2014 naskočili na poslední chvíli s jednou závodní Tatrou a jedním doprovodem, už prostě dnes vědí, kdo je Buggyra," uvedl s úsměvem manažer týmu Jan Kalivoda.
Vysílací práva v ceně osobního auta
Aby mohl vznikat řádný zpravodajský servis, je potřeba mít s sebou novinářský vůz, za které Buggyra složila 7 600 eur. Za každého ze svých novinářů pak dalších 3 200 eur, akreditace v kategorii řidič je za 4 000 eur, vlastní mediální pokrytí tak přišlo Roudnické na téměř 2 miliony korun.
Jenže to jim nestačilo a jako jediný český tým měli akreditovaný televizní štáb. "Jen jeho samotné nasazení na trati stálo dalších 15 000 eur a k tomu ještě 14 500 eur za oficiální vysílací práva," přiblížil týmový manažer Jan Kalivoda zákulisí vzniku videí do předních českých televizních stanic, která můžete rovněž shlédnout ZDE .
"To by samozřejmě nebylo možné bez vlastního satelitního terminálu, kterým jsme všechen obsah rozesílali přímo z akce," dodal Kalivoda s tím, že cena vybavení a poplatků za provoz a přenesená data byla kolem 50 000 eur.
Miliony za pneumatiky a palivo
Všech téměř čtyřicet členů týmu (jezdci, mechanici, novináři a další členové organizačního zázemí) bylo nutné nějak do Argentiny dopravit a také tam před startem a po ukončení soutěže ubytovat. To máme dalších cca 1,75 milionu korun.
Na závěr jsme si nechali dvě zajímavé položky provozu závodních kamionů. Za naftu vyinkasovali argentinští pumpaři jen od Buggyry v přepočtu milion korun. Další velké peníze stály pneumatiky. Phoenix jich během soutěže spotřeboval 41 a Kolomého FatBoy 37. Jedna obří guma na nákladní vůz přijde na 1 500 eur. To je při spotřebě 78 kusů úctyhodných 3,2 milionu korun.
Jen všechny tyto výdaje dají v součtu přes 16 milionů korun. To je ovšem jen nepatrná suma v porovnání s celkovými náklady na provoz závodního týmu.