Dakar začal prologem. Loprais byl druhý, Ouředníček se těsně vyhnul vážné bouračce

Radek Vičík Radek Vičík
Aktualizováno 5. 1. 2024 14:40
Úvodním prologem s měřeným úsekem o délce 27 km odstartoval v saúdskoarabském městě Úla 46. ročník Rallye Dakar.
Aleš Loprais (Praga) před Rallye Dakar 2024
Aleš Loprais (Praga) před Rallye Dakar 2024 | Foto: Instaforex Loprais Praga Team

Organizátoři nasadili od začátku vysokou laťku. Trať byla vedena v písku, ale také mezi skalami a v kaňonech, kde rychle docházelo k navigačním chybám. "Tento prolog udá tón celé rallye," vysvětlil ředitel soutěže David Castera.

Důležitý byl prolog i proto, že těm nejlepším umožní vybrat si startovní pozici do zítřejší první etapy. Do výsledného času rallye se ale dnešní výsledek nepočítá. Podle nových pravidel všichni odstartuji "od nuly".

Tradičně se českým zástupcům dařilo nejlépe v kategorii kamionů. Aleš Loprais s vozem Praga byl druhý, když na Januse van Kasterena obhajujícího triumf, ztratil jenom 16 sekund.

"Byl asi nejkrásnější prolog za dobu, kdy Dakar hostí Saúdská Arábie. Byl docela pestrý, na trati toho bylo dost. Nepříjemné bylo jen to, že kamiony startovaly po třiceti sekundách. Proto jsme od prvních metrů jeli do prachu a také jsme dojeli dvě auta, která startovala před námi. Nemělo smysl riskovat. Přál jsem si, abychom byli v první pětce, a to se splnilo," liboval si v cíli Loprais.

V nejlepší pětce se umístili oba jezdci týmu Tatra Buggyra ZM Racing. Jaroslav Valtr obsadil čtvrté místo. "Na trati jsme bojovali, hledali jsme si cestu a myslím, že jsme jeli moc pěkně. Musíme neustále hledat stopu. Jedeme úplně mimo stopu, kterou jedou ostatní kamiony," vysvětlil zkušený jezdec. Pascal de Baar v další Tatře skončil hned za týmový kolegou.

Na šesté příčce byl klasifikován Martin Macík mladší v Ivecu. "Čenda funguje skvěle, po technické stránce si není na co stěžovat. Jen ho oprášíme a je připravený na zítřejší první etapu," chválil oranžový kamion mechanik David Švanda.

V kategorii automobilů začal Martin Prokop svůj útok na top 10 devátým nejlepším časem. "Byla to síla. Měkký písek, hodně navigace, hodně trati vedlo mezi kaňony. Nešlo o žádnou procházku, čekal nás pravý závodní mód," řekl jezdec týmu Orlen Benzina na sociálních sítích.

Pilot Fordu ztratil na vítězného Mattiase Ekströma v Audi tři a půl minuty. Druhý dnes dojel Američan Seth Quintero s Toyotou, který přešel do kategorie automobilů jako úřadující šampion "buginové" kategorie SSV.

Třetí byl na úvod Dakaru devítinásobný mistr světa v rallye Sébastien Loeb ve voze Prodrive Hunter. Obhájce prvenství Násir Attíja s dalším Prodrivem udělal drobnou navigační chybu a skončil dvanáctý.

Horké chvíle zažil během prologu Tomáš Ouředníček, jehož Toyota v protisměru potkala jiný vůz. "Kdyby to bylo na nějakém vzdálenějším místě, mohlo to být velmi špatné. Je to absolutně nesportovní a nebezpečné chování, a proto jsme to nahlásili na FIA," postěžoval si český závodník.

Mezi motocyklisty si z českých zástupců vedl nejlépe Martin Michek. Jezdci týmu Orion - Moto Racing Group unikla jen o 13 sekund první desítky, skončil jedenáctý,

"Jak nám otočili pořadí závodníků, tak jsem jel mezi posledními. Trať byla po těch motorkách a čtyřkolkách extrémně rozbitá, už tam byla nebezpečná místa, trefil jsem několik šutrů zaváté pískem. A to jsem jich hodně ještě míjel," popsal Michek svůj vstup do Rallye Dakar. Za vítězným Toshou Schareinou ze Španělska zaostal o minutu a 11 sekund.

Velmi dobře svůj první Dakar začal Michkův týmový kolega Dušan Drdaj, jemuž patřila 28. příčka. "Jsem spokojený. Jediný problém nastal, když na 21. kilometru ztěžkla navigace, která dala zabrat i zkušenějším borcům. Tam jsem ztratil i já. Jinak jsem byl v cíli jako nejlepší nováček. To nic neznamená, máme za sebou jen první den. Budu bojovat dál tvrdě," uvedl.

Ještě hůře si s navigací poradil navrátilec Libor Podmol, který dojel až na 111. místě se 14minutovou ztrátou. "Nečekal jsem, že se ztratím ve 27 kilometrech," prohlásil freestyle motokrosař.

Se skupinou soupeřů dlouho nemohli jeden orientační bod ukrytý v kaňonu. "Po chvíli jsme narazili na další motorky, jenže to už jsme byli v protisměru. Pokračovali jsme několik kilometrů dál, pořád však v protisměru. Bylo to jako v tom vtipu s babičkou, která špatně odbočila na dálnici do protisměru a myslela si, že všichni kolem ní jedou špatným směrem," dodal Podmol se smíchem.

David Pabiška byl třetí v kategorii Original by Motul, v níž startují jezdci bez mechaniků. "Trochu jsem bloudil ztratil nějaké cenné minuty. Musím předělat navigaci, protože mi nesedí. Ale motorka jede parádně. Zvolil jsem dobrou pneumatiku, bavilo mě to," dodal zkušený motorkář.

 

Právě se děje

Další zprávy