Další český triumf v kamionech. Macík sice ztratil, ale v čele ho vystřídal Loprais

ČTK rav ČTK, rav
Aktualizováno 2. 1. 2023 17:13
Aleš Loprais vyhrál 2. etapu Rallye Dakar a dostal se do čela kategorie kamionů. Předstihl i dosavadního lídra Martina Macíka, jenž kvůli technickým problémům ztratil více než hodinu. Martin Prokop zajel osmý čas v kategorii automobilů a průběžně je sedmý. Nejlepším českým motocyklistou je i nadále Martin Michek, jenž se posunul na 18. místo.
Aleš Loprais v kamionu Praga na Rallye Dakar
Aleš Loprais v kamionu Praga na Rallye Dakar | Foto: Reuters

Prokop v pondělí zaostal za nejrychlejším Násirem Attíjou z Kataru o 19 minut a 15 sekund, v čele je i nadále Španěl Carlos Sainz. Novým lídrem mezi motocyklisty je Mason Klein z USA, který vystřídal krajana Rickyho Brabce. Dvacetiletý Američan startuje na slavné soutěži podruhé v kariéře, loni obsadil deváté místo.

Loprais zajel původně druhý čas, Nizozemec Janus van Kasteren ale dostal dodatečnou 15 minutovou penalizaci a klesl na 2. místo. Pilot kamionu Praga si tak připsal jubilejní desáté etapové vítězství na Dakaru a v čele má na Van Kasterena náskok více než 12 minut.

"Opět byla na trati spousta kamení, proto jsme se soustředili, abychom neudělali chybu a defekt, což se podařilo. Některé výhledy na trati byly nádherné, ale celkově to bylo tak dlouhé a úmorně, že jsem se už fakt těšil do cíle," uvedl Loprais.

Macík, jenž ovládl prolog i první etapu, tentokrát ztratil téměř 70 minut. Přičinou zdržení byl odražený kámen, který zablokoval brzdy jeho Iveca.

"Nějaký šutr nám zničil zadní brzdy. Ty nám začaly nonstop brzdit a rozžhavily pneumatiky, které postupně začaly ucházet. Museli jsme zpomalit, brzdy opravovat, gumy měnit. Kola byla úplně rozžhavená, matky nešly povolit. Rvali jsme je klíčem, po kterém jsme skákali, protože se nám během výměny propalovaly rukavice. Byla to síla. Naštěstí nás postupně dohnali kolegové z bivaku Kees Koolen a Claudio Bellina a každý nám dal jednu pneumatiku," popsal Macík dramatické dění na trati.

Na třetí místo se naopak posunul Jaroslav Vatr, který byl s Tatrou v etapě na čtvrtém místě.

"Prvních sto kilometrů bylo hodně kamení, úplné kamenité moře. Byla to levá, pravá, samé brzdy. Ty dostaly hodně zabrat. Na 80. kilometru jsme museli asi na 50 km zvolnit, abychom vůbec mohli nějak fungovat a nerozbili si hubu. Byl jsem takový opatrnější a musel jet na manuál, abych auto stíhal dobržďovat. Když jsme brzdy ochladili, mohli jsme zase začít tahat," popsal jezdec týmu Tatra Buggyra ZM Racing náročné podmínky.

"Měli jsme strach, že přijedeme za tmy, stihli jsme to tak na hraně stmívání. Už v dunách jsme špatně viděli. Jeden bod jsme tam minuli asi o dva metry. Museli jsme se otočit, couvat, ale vraceli jsme se o nějakých pět šest metrů. A pak jsme se v té duně rozjížděli do kopce," dodal.

Prokopovi se vyplatilo, že bezhlavě nespěchal

Čtyřicetiletý Prokop se v pondělní náročné etapě, jejíž součástí bylo 430 km rychlostní zkoušky, pohyboval mezi nejlepšími od začátku. Například na třetím kontrolním bodu zajel třetí čas.

"Zatímco nedělní etapa byla lehká, dnešní byla zcela naopak. Jedna z nejtěžších dakarských etap. Pořadatelé avizovali, že tam bude asi 25 procent kamení, což rozhodně nebyla pravda. Bylo ho tam 80 procent a zbytek byl kamení v písku. Extrém," uvedl Prokop na sociálních sítích.

Kvůli hrozícím defektům se pilot týmu Orlen Benzina snažil jet pomalu. "Pomaleji jsem jet nemohl a vyplatilo se to. Defekt jsme dělali 18 km před cílem, takže jsme pár minut ztratili, ale jinak to bylo skoro s čistým štítem," popsal Prokop. V druhé polovině ztratil čas i kvůli prachu.

"To ale nevadí. Snažili jsme se jet disciplinovaně a čekali, až nám uhnou. Jinak super, dobrá etapa a je vidět, že je potřeba nesložit zbraně po první nevydařené etapě," dodal. S prvním dnem rallye totiž nebyl spokojený.

Dařilo se čtyřnásobnému vítězi a obhájci prvenství Attíjovi, se kterým držel krok nakonec pouze o 14 sekund pomalejší Nizozemec Erik van Loon. Třetí Sainz ztratil přes pět minut.

"Speciálka byla dost hustá."

Mezi motocyklisty Kleinovi k výhře v etapě i posunu do čela pomohlo i zpomalení Australana Daniela Sanderse v samotném závěru měřeného úseku. Tovární jezdec Gas Gas, který byl v čele na většině kontrolních bodů v etapě, nechtěl v úterý startovat první a "otevírat" trať, jak vysvětlil na webu soutěže.

Sanders nakonec za Kleinem zaostal o 3:24 minuty a průběžně je pátý. Druhý dnes dojel s odstupem 69 sekund Němec Sebastian Bühler, třetí byl Skyler Howes z USA. Michek na Kleina ztratil 15:44 minuty.

"Dnešní speciálka byla dost hustá, zase samé kamení. Také to byl navigační oříšek se zajímavými věcmi. Prostě pravé dakarské peklo. Co mám zprávy, tak všichni jsou opravdu hotoví z této etapy, protože 430 kilometrů to jenom drncalo a foukal protivítr. Fyzicky jsme vycucaní po takové etapě. Nebylo to vůbec jednoduché, jsem rád, že jsem v cíli, a budu se připravovat na zítřejší den," řekl Michek, jemuž navíc praskl držák motoru na rámu.

"Je to jeden z nejtěžších Dakarů, co za deset let pamatujeme," doplnil Ervín Krajčovič, šéf Michkovy stáje Orion - Moto Racing Group.

Milan Engel, další její jezdec. se také pral s kamením a technickými pasážemi. "Trpíme tady na ruce, máme vyklepané zápěstí, namožené celé tělo. A určitě dostaneme ještě zabrat. Bylo to 430 dlouhých kilometrů, vůbec mi to neutíkalo, celý první úsek byl po kamenní," popsal své pondělní martyrium.

Jezdec na čtyřkolce Zdeněk Tůma se i přes nehodu posunul do nejlepší desítky průběžného pořadí. "Mohlo to být i lepší, ale asi patnáct kilometrů před cílem jsem jel moc rychle a vykopla mě jedna vlna. Čtyřkolka udělala kotrmelec, já jsem letěl naštěstí vedle. Nic vážného se mi nestalo, mám pár odřenin, ale odnesly to přístroje na čtyřkolce," prohlásil jezdec, který byl v etapě klasifikován jako devátý.

 

Právě se děje

Další zprávy