Paříž - Po 26 letech vybojoval Peugeot díky Stéphanu Peterhanselovi trofej pro nejlepší automobil na Rallye Dakar. Ale návrat francouzské značky na piedestal se nerodil snadno. Dokonce i Sébastien Loeb poznal, že dálkové soutěže jsou "jiné kafe".
Peugeot začal ofenzívu na dakarské vítězství už loni. Jenže premiérový start skončil debaklem, nejlepší z týmu Peterhansel skončil až na 11. pozici. Tím se nenechali šéfové Peugeot Sport nijak znechutit, v rámci koncernu PSA od Citroënu převeleli rallyovou legendu Loeba a začali zbrojit na frontální útok za vysněným "beduínem".
"Budu potřebovat čas k učení, a tomu jsem se věnoval při testování a také při Marocké rallye," přiznal devítinásobný mistr světa, že přechod do světa maratonských soutěží nebyl ani pro něj jednoduchý.
Loebovy výhry i trable
Ovšem hned po startu Rallye Dakar Loeb dokázal, že si brzy zvykne na všechno, co má čtyři kola. Z prvních čtyř "ostrých" etap vyhrál tři a zdálo se, že míří k metám nejvyšším.
Ovšem s tím, jak končily extrémně rychlé etapy z části vytýčené po trati Argentinské rallye, přišly i na 41letého Francouze problémy. V osmé etapě coby lídr soutěže tratil šest minut uvíznutím písku po startu do druhé poloviny zkoušky a pak se asi pouhých 10 kilometrů před cílem převrátil.
Havárie Sébastiena Loeba v osmé etapě:
And they still finished the stage, with half the car missing #Dakar #Loeb pic.twitter.com/5Anvj39FE5
— Mattzel89 (@Mattzel89) January 11, 2016
Následoval další chaotický den. Po čtyřnásobném uvíznutí v písku musela francouzsko-monacká posádka 30 kilometrů před cílem měnit hřídel. Nabrala tak ztrátu hodinu a 13 min a definitivně přišla o šanci na celkový triumf. Loeb na chvíli dokonce vypadl z první desítky průběžného pořadí.
Pak se ale dal rodák z Alsaska postupně dohromady, celou soutěž završil vyhranou závěrečnou 13. etapou. Celkově obsadil ve svém premiérovém Dakaru deváté místo.
"Jsem opravdu šťastný, že jsem se dostal do konce! Bylo několik pozitivních a negativních věcí, ale celkově jsme předvedli opravdu dobrý výkon. Udělali jsme několik chyb v etapách, v nichž jsme se necítili tak pohodlně, neboť nám v nich chyběly zkušenosti," řekl v cíli unavený ale spokojený Loeb.
Peterhansel věděl, jak udržet vedení
Po jeho zaváhání se ve vedení v rychlém sledu vystřídali další exšampion v rallye Carlos Sainz a "Peter" Peterhansel. V desáté etapě ale Sainzův speciál 2008 DKR postihly tak vážné technické problémy, že se tým rozhodl zkušeného Španěla ze soutěže stáhnout.
Od té doby si Peterhansel jistil komfortní náskok v čele a v Rosariu se mohl radovat z rekordního dvanáctého vítězství v Rallye Dakar. První šest dosáhl v sedle motocyklu, další půl tucet přidal jako řidič auta.
Oslavy Stéphana Peterhansela v cíli Rallye Dakar:
#Dakar2016. Envie de connaitre la saveur d'un podium victorieux ? Want to taste the flavour of a winning podium ? pic.twitter.com/VvR82el87T
— Peugeot Sport (@peugeotsport) January 17, 2016
"Je to pro nás obrovské zadostiučinění. Bylo pro nás krásným překvapením vidět, že náš vůz byl v etapách ve stylu WRC mimořádně konkurenceschopný. Během těchto dní jsem se jen snažil zůstat v kontaktu, neboť jsem věděl, že Carlos a Seb jsou rychlejší než já. Jeli jsme čistou soutěž s maximálním útokem v jednom dni, a pak jsme se ocitli v čele závodu s velmi pohodlným odstupem 50 minut s pouhými třemi dny do konce. Pak už šlo jen o to udržet si tento náskok co nejinteligentněji," uvedl v cíli závodník, jenž na Dakaru triumfoval rovných 25 po svém prvním vítězství.
Úspěch Peugeotu podtrhl další "přeškolený" motorkář Cyril Després, jenž dovezl svůj vůz na konečném sedmém místě.