"Věřil jsem si i na ten spurt, věděl jsem, že mám navrch," líčí Štybar v cíli po pěti hodinách tvrdého závodu, přestože by musel spurtovat proti papírově rychlejšímu van Avermaetovi, jeho tradičnímu rivalovi z týmu CCC.
Štybarova loňská bilance z jarních jednorázovek je obdivuhodná. Osmkrát v top 10 ze všech klasik, do kterých naskočil. Vítězství ale scházela. Čekání na velký triumf se dokonce protáhlo na dva roky. Tlak ze strany médií, fanoušků i týmu rostl. "Pro Zdeňka je to klíčový rok. Platím ho královsky. Chci, aby vyhrával," říká před sezonou šéf Deceunincku Patrick Lefevre, v jehož řadách Štybar závodí už od roku 2011 a letos se bude opět jednat o jeho dalším angažmá.
"Hodně mi pomohlo vítězství v Algarve. Tři roky za sebou jsem se tam snažil z úniku vyhrát poslední etapu na kopec Malhão, letos mi to konečně vyšlo, asi si víc věřím", hledá český klasikář důvody svého snového vstupu do sezony 2019.
Sebevědomí vítěze už 17 silničních závodů, včetně etapy na Tour de France, stouplo do nebes po dalším klasikářském zářezu na E3 BinckBank Classic (dříve E3 Harelbeke). Tady se rozhoduje ve spurtu čtveřice. Štybar díky aktivitě týmového kolegy Jungelse vstupuje do závěru nejčerstvější a na pásce poráží i zmiňovaného van Avermaeta. Na dveře klepou Flandry. Vlámská modla, která společně s Roubaix podtrhne finální účet Štybarova jara.
Šest milionů kostek čeká
Ještě nikdo v historii nedokázal vyhrát Omloop a Okolo Flander v jedné sezoně. 74 let dlouhá historie se poráží špatně a jediný český profesionál na startu 103. Flander tuto statistiku neprolomí. Cílem v Oudenaarde projíždí jako 36. limitován žaludečními problémy, stejně jako jeho spolubydlící z hotelu Gilbert.
Z Deceunincku-Quick Step se na pódium nečekaně dostává benjamínek sestavy Kasper Asgreen, jemuž Štybar v cíli složí poklonu, protože teprve 24letý Dán pracoval na špici už od samého startu 270 km dlouhého závodu.
Úkol na volný týden je tedy jasný: dát se dohromady před Roubaix. Původně se uvažovalo i o startu na středeční spurtérské jednorázovce Scheldeprijs. To však Štybar vylučuje. "Riskovat nebudu, na Roubaix se pokusím přijet odpočatý."
Čerstvé síly budou potřeba. Po šesti týdnech fyzicky i psychicky vyčerpávajícího závodění v kopcích a na kostkách Vlámska bude odhodlání klíčem k vítězství i na severu Francie. 257 kilometrů mezi Compiègne a Roubaix opět lemuje 29 dlážděných sektorů o celkové délce 54,5 kilometru. Neschází "pavés" jako Mons-en Pévèle, pověstný Arenberský les nebo často rozhodující l'Arbre.
Un long chemin de croix avant la délivrance... 🚴♂️
— Paris-Roubaix (@Paris_Roubaix) April 7, 2019
2⃣9⃣ secteurs comme autant de cicatrices sur la route...
L'Enfer nous appelle. 😈
🗓 Rendez-vous dimanche 14 avril pour #ParisRoubaix 2019 en intégralité sur France Télévisions ! pic.twitter.com/hpyd6rUrPs
Jedna statistika z Pekla severu dokonce uvádí, že na trati závodu leží přes šest milionů kostek. Dost na to, aby z každého profesionála vymlátily duši.
Štybarova pozice nikdy nebyla lepší
117. ročník největší klasiky ze všech odstartuje v neděli 14. dubna. Na startu bude z velkých favoritů chybět jen bývalý Štybarův kolega a vítěz Roubaix 2014 Niki Terpstra, který si z Flander odnesl otřes mozku a startovat nebude. Zdeněk Štybar stanul na pódiu Roubaix už dvakrát, dvakrát na druhém místě v letech 2015 a 2017.
Při životním jaru s dvěma cennými triumfy v kapse, ke kterým přičtěme velkou zásluhu na vítězství Juliana Alaphilippa na Milán-San Remo a velmi obětavý výkon pro spurtéra Deceunincku-Quick Step Vivianiho na Gent-Wevelgem, je "Štybyho" cíl jasný.
Nikdy neměl lepší pozici v týmu, startuje uklidněný předchozími úspěchy, patří k nejzkušenějším klasikářům pelotonu a z klidu by někdejšího cyklokrosového mistra světa neměl vyvést ani eventuální déšť.
A historie? Oproti Flandrám je optimistická. Vyhrát Omloop het Nieuwsblad a Roubaix se povedlo hned třem závodníkům cyklistické historie. Naposledy Gregu van Avermaetovi v roce 2017. Trofej pro vítěze monumentální klasiky v podobě dlažební kostky váží 12 kg. Tíha odpovědnosti favorita závodu je však nesrovnatelně větší. Zdeněk Štybar má však letos sílu jako nikdy předtím.