Praha – Letošní 98. ročník cyklistického Gira je již minulostí. Jednu z nejkrásnějších Grand Tour (třítýdenní etapové závody Giro d'Italia, Tour de France, Vuelta) opanoval i přes krizi v poslední horské zkoušce Španěl Alberto Contador, na skvělém šestém místě pak dojel český závodník Sky Leopold König.
Ten si tak důrazně řekl buďto o nominaci na Tour de France, nebo pozici lídra na Vueltě. A současně opět pozitivně překvapil řadu odborníků, včetně bývalého českého reprezentanta Lubora Tesaře, který ale v rozhovoru s Aktuálně.cz upozorňuje, že jeho osud teď mají v rukou jiní, i kdyby čistě sportovně na vítězství třeba na Vueltě měl.
"Myslím, že třeba Leovi by nejspíše více seděly kopce na Tour, ne stojky a stěny na Vueltě. Možná se mýlím, ale podle mne by mu mohla Tour sedět více. Každopádně tohle není rozhodnutí na něm, ale na jiných – vedení a sponzorech," říká v obsáhlém rozhovoru Tesař.
Astana "prokaučovala" závěrečný týden
Nejprve k Romanovi Kreuzigerovi, který v Itálii více bojoval s vlastním tělem a zdravím než se soupeři a kterému poprvé role super-domestika tak úplně nevyšla.
Myslím, že svým způsobem toho odvedl dost. Zranění a nemoc se na jeho výkonu projevit musely a ve spojení s extrémní silou konkurenční Astany to bylo nakonec hodně znát.
Nakonec na Kreuzigerovu indispozici málem doplatil i Contador. Protože především Ivan Basso, ale i Michael Rogers českého závodníka zastoupit jednoduše nedokázali.
Určitě, Contadorovi musely síly docházet. Zvláště když útočil, když opticky už nemusel, ale nakonec moc dobře věděl, proč to dělá. Chytře útočil na posledních kilometrech, kde stejně jede každý už na doraz. Je to zkušený závodník, který ví, že se může objevit jedna etapa, ve které může nabrat dvě, tři, čtyři minuty.
A to se nakonec i stalo. Mnozí si pak pokládali otázky: Neprokaučovala Astana dvacátou etapu? Nedalo se z ní vytěžit ještě více?
Já si myslím, že závod prokaučovali už na začátku posledního týdne. Před tím pondělním dnem volna bylo vidět, že má Mikel Landa lepší nohy než Fabio Aru. Když už nic, tak mu měli dát volnou ruku. Osamocený Contador by měl daleko těžší situaci, kdyby musel hlídat dva soupeře, než když mu stačilo držet se jen Arua.
A bylo možné dle vás dát Contadorovi čtyři a více minut v té poslední etapě, kdy Španělovi došly síly? Protože na rovině mezi oběma kopci skupina Arua a před ní Landa nejeli několik kilometrů naplno, bylo vidět, že v Astaně přemýšlejí, jak se situací naložit. A to je nakonec mohlo stát drahocenné vteřiny.
Tohle jsou nyní už všechno kdyby. Ale ano, možnost tam měli. Když Contador nabral více jak dvě minuty, mohl nabrat i více jak čtyři. Pokud se ale budeme bavit o tom, jestli si Astana prokaučovala Giro, tak rozhodně ne v té rovině, že se tak stalo až v sobotu, když Contador na předposledním kopci rupnul. Otázkou je, zda by to bylo správně, vyhrát takový závod jednou etapou, kdy suverénnímu lídrovi dojde. Jasně, historie se neptá, ale... Myslím, že v kazašské stáji z toho nakonec byli tak překvapení, že nějak nevěděli, co mají dělat.
Na druhou stranu se jim právě zde povedlo to, o co se snažili celé Giro. Contadora utahat...
To je pravda, ale možná právě proto, že se to stalo až v sobotu, tak s tím už nakonec ani moc nepočítali a pak najednou měli problém rychle vyhodnotit správně situaci.
Porte neumí vyhrávat jako favorit
Co jste říkal na výkony Rydera Hesjedala a Stevena Kruijswijka, kteří v prvním týdnu nabrali obrovské ztráty a nakonec v posledních horských etapách dělali závod?
Myslím, že právě oni dva ukázali krásu třítýdenního závodu. Ty se rozhodují v posledních dnech, v posledním týmu. Proto lidé milují Grand Tour. Tohle na klasickém etapovém závodu na sedm deset dní nezažijete. To vydrží každý. Tři týdny už jsou očistec. Z jejich strany to byl vynikající výkon. Především Hesjedal ukázal, že je jezdec na Grand Tour. Jsem za to rád, hodně lidí už ho odepisovalo a on ukázal, že to v sobě stále má.
A co si na druhou stranu myslíte o výkonu původního lídra stáje Sky Richieho Porteho? Ten pobitý a s velkou ztrátou závod ve druhém volném dnu zabalil.
Nechci Porteho shazovat, ale tak jak já ho sleduji poslední roky, tak vyhrává spoustu těžkých závodů, ale ne z pozice favorita. Pokud v ní ale je, má na sebe vzít zodpovědnost, třeba i za Grand Tour, tak to nezvládá. U něj jde hlavně o psychiku. Buď není tím pravým šampionem, nebo do toho musí ještě dorůst.
Dá se říct, že to hodně kontrastuje s jeho kolegou Königem?
Přesně. Pro Lea byla situace složitější v tom, že nebyl původní lídr. Je třeba si uvědomit, že v prvních dnech jsou vždy všichni použití pro původního vůdce. Aby ten měl veškerý komfort, a je zde řeč o věcech, které nejsou na první pohled vidět. Leo musel být Portemu k ruce naprosto ve všem, musel mu vybočit v kopci, dovézt na pozice vpředu na rovinkách a podobně. Není to lehké fyzicky a psychicky. A najednou buch, teď jeď a dělej lídra, když jsi tady odvedl o 50 procent práce více, než kdybys byl lídrem od začátku. V tomto kontextu Leo určitě nezklamal, naopak. Uvidíme, co bude dál, pro něj je to první velký rok v top týmu. A první krok nyní na Giru zvládl.
Vuelta by Königovi sedět nemusela
Myslíte, že pojede König také Tour, nebo si ho Sky po výkonech na Giru ušetří na Vueltu?
Nedokážu říct. Ale myslím, že třeba Leovi by nejspíše více seděly kopce na Tour, ne stojky a stěny na Vueltě. Možná se mýlím, ale podle mne by mu mohla Tour sedět více. Každopádně tohle není rozhodnutí na něm, ale na jiných – vedení a sponzorech.
Bylo to myšleno i tak, že když nyní ukázal, že má na rozdíl od Porteho na to, být lídrem, udělal si jméno, zda by nebylo pro obě strany lepší, aby zkusil jet na výsledek Vueltu. Než ho použít coby jednoho z pomocníků pro Frooma, když tuto pozici může zastat právě Porte?
Souhlas. Na druhou stranu jistota, že Leo vyhraje Vueltu, tady taky není. Kdyby byl na Giru na bedně, tak se o tom dá uvažovat. Ale při vší úctě k jeho výkonům, ta jistota tam nyní není. Ano, může být třeba v elitní trojce, což je z našeho českého hlediska super, ale pro Sky je to málo. Pro ně je druhé místo prohra.
Co říkáte na vývoj Königa v časovce v britské formaci, která je právě specialisty na jízdu proti stopkám vyhlášená?
Leo ukázal už loni na Tour, že časovku umí. Tam ho z elitních závodníků porazil jen Nibali. Nemá už moc koho porazit. Pro něj jsou soupeři právě Nibali, Hesjedal, Van Garderen, Contador, Aru a další, ne Martin a podobná dynama. Myslím, že Leo je na tom v časovce už nyní velmi dobře. Pokud chce jednou vyhrát závod Grand Tour, tak se musí postupně ještě zlepšovat ve všem, ne jen v časovce. Pořád je na čem pracovat.
A je reálné, aby König jednou Grand Tour vyhrál?
Tentokrát budu v odhadech střízlivý. Když Kreuziger zazářil na Švýcarsku a poté i na první Tour, tak jsem říkal, že do pěti let Tour, Giro, nebo Vueltu vyhraje, a doteď se to nestalo. Nerad bych tady vyhlašoval něco, co se zase nesplní. Budu oběma vždy fandit, kam až to ale dotáhnou, to se uvidí. Budu jim ale držet palce, aby minimálně toho pódia dosáhli.
A čistě sportovně na to König má?
Jen o výkonnosti to není. Jsme pořád Východ. Marketingově nejsme tak zajímaví jako závodníci z Ameriky, Německa, Británie, Španělska, Itálie, Francie nebo Holandska. To je prostě fakt. Ano, Leo má jméno, po loňské Tour i Kalifornii. Svoje kvality opakovaně dokázal. Nyní jde o to, aby v těch postupných krůčcích, kterými došel až sem, pokračoval. Aby se mu vyhýbaly pády, nemoci, aby měl štěstí i na lidi kolem sebe. Pak ano, může dokázat velké věci. Potenciál na to má.
Místo ceny Fair play trest? Nesmyslné
Na závěr ještě dvě situace, které vzbudily velké emoce. Nejdříve hromadný pád 3200 metrů před cílem, který postihl Königa, Contadora i další. A kdy nakonec vedení závodu ponechalo rozestupy v cíli, striktně se drželo pravidel, která říkají, že ochranná zóna je 3000 metrů před cílem.
Je to jako ve všem. Když zahrajete rukou ve vápně, sudí to neuvidí, tak penalta nebude. Pravidla pro posouzení dané situace jsou ale jasná. I kdyby to bylo 3050 metrů od cíle, tak pravidla mluví o ochranné zóně dlouhé 3000 metrů. Všichni to vědí, všichni do toho s tím vědomím jdou. Ano, mohli všem dát stejný čas, ano, byl v tom zapletený lídr závodu, ale udělají to jednou a vznikne precedent.
A co říkáte na pravidlo, na které doplatil Porte, když musel měnit kolo, které mu půjčil krajan Simon Clarke z jiného týmu, a oba byli penalizováni za nepovolenou pomoc?
V pravidlech to tak je, závodníci to vědí. Otázkou je, zda je to pravidlo správné. Dříve bylo běžné, že si závodníci pomáhali. Svým způsobem je to smutné, být potrestán za gesto fair play. Ani jeden tím nic nezíská. Každopádně bych se spíše zamyslel nad tím, kdo ta pravidla vymýšlí a proč právě toto platí. Speciálně týmy Pro Tour k pravidlům mají vždy co říct, takže tady si mohou sypat popel na vlastní hlavy.
Dá se ale říct, že tohle pravidlo je docela přísné…
Já bych spíše řekl, že je hodně nesmyslné. Absolutně popírá smysl soupeření. V jakémkoliv jiném sportu, kde někdo nezištně pomůže druhému, tak je navržený na cenu fair play. U nás za to dostane trest. To je absurdní nesmysl. Na druhou stranu, několik let to nikomu nevadí. Až nyní, když na něj doplatil někdo známý. Je třeba si uvědomit ještě jednu věc. Jak jsem řekl, ta pravidla se vymýšlí ve spolupráci se stájemi elitní Pro Tour, které mají na závodech nejvyšší kategorie k dispozici dvě doprovodná vozidla. Ale co ty menší závody? Kolikrát toto pravidlo muselo už poškodit někoho na nich, když tam máte jedno mechanické vozidlo a dostanete se do situace, že máte vpředu lídra a vzadu pět šest nezajištěných lidí?