Praha - „Peklo Severu“ či „Královna klasik“ – pseudonymy, kterými se pyšní závod Paříž-Roubaix, hovoří samy za sebe. Dnes se pojede již 113. vydání nejsledovanějšího jednodenního cyklistického závodu planety, jehož první ročník se uskutečnil již v roce 1896, a chlubí se tak stejně dlouhou historií jako novodobé olympijské hry.
Závod to bude opět velmi zajímavý také pro české a slovenské fanoušky. Úřadující mistři těchto zemí, Zdeněk Štybar a Peter Sagan totiž patří do okruhu hlavních favoritů boje o nejcennější žulový kvádr, trofej pro vítěze. Se silniční kariérou se pak na severu Francie bude loučit vítěz Tour de France z roku 2012, Sir Bradley Wiggins.
Cesta? Spíše volně poházené kamení
Francouzská klasika je proslulá především tak zvanými „pavé sektory“ – typickými kočičími hlavami pokrytými zemědělskými cestami. Ale nenechte se mýlit, rozhodně se nejedná o zámeckou dlažbu, kterou známe z historických center našich měst. „Tomu se snad ani nedá říkat cesta, jsou to prostě jen volně poházené šutry,“ tímto stylem Zdeněk Štybar komentoval již před svou premiérou v závodě nejobávanější úsek v Arenbergském lese, kde často končí naděje favoritů.
Kostmi závodníků na 254 kilometrů dlouhé trase pořádně zatřese hned 27 „pavé sektorů“ o celkové délce 52,7 kilometrů, všechny jsou navíc umístěny až na závěrečných 160 kilometrech. V itineráři samozřejmě nechybí ani tradiční ikony „Pekla Severu“, tři pětihvězdičkové (nejtěžší) úseky Trouée d´Arenberg, Mons-en-Pévele a Carrefour de l´Arbre, kde Zdeněk Štybar při své premiéře před dvěma lety po kontaktu s divákem odpadl z vedoucí trojice, a přišel tak o šanci na obrovský úspěch. Cancellara s Vanmarckem, kteří mu tady ujeli, si to na velodromu v Roubaix rozdali o vítězství a Štybar se musel spokojit s šestým místem. Z Carrefour de l´Arbre už to bude do cíle jen necelých 20 kilometrů.
Závodníka to „pohřbí“ na měsíc
Samotný výškový profil závodu sice nezasvěceného diváka zrovna neohromí. Převýšení je téměř nulové, přesto je tento závod považován za nejtěžší na světě. „Roubaix je závod, který jezdce pohřbí skoro na měsíc,“ přiznal Peter Sagan v rozhovoru pro časopis 53x11 a dodal, v čem jsou jeho specifika: „Člověk se přiřítí na pavé, říká si jedu po rovině a najednou úplně vypne a má mlhu před očima, prostě na doraz.“
„Je to celé o přežívání. O přežívání pádů před vámi, o přežívání defektů, po nichž se musíte vrátit zpět,“ popisuje svůj pohled Lars Boom, dříve Štybarův velký soupeř v terénu. „Když přijedete na kostkový úsek, všichni sprintují rychlostí 60 až 65 kilometrů za hodinu, znovu a znovu,“ tvrdí čtyřnásobný šampion Tom Boonen.
„Čím rychleji jedete, tím méně to drncá,“ vysvětlil kdysi se smíchem bývalý český profesionál Pavel Padrnos a vzpomenul, že také proto Belgičané projíždějí v tréninku kostkové úseky za auty.
Cancellara s Boonenem chybějí
Šest a půl hodiny trvající bitva se tentokrát bude muset obejít bez Fabiana Cancellary a Toma Boonena. Je tedy jisté, že se nebudou přepisovat historické tabulky. Boonen doléčující zranění ramene nerozšíří svou sbírku čtyř triumfů a bude se i nadále dělit o první místo v počtu výher s dalším Belgičanem Rogerem De Vlaeminckem. Cancellara kvůli prasklým obratlům přišel o šanci bojovat o svůj čtvrtý triumf, kterým by se na belgické legendy dotáhl.
Od roku 2005 tak teprve počtvrté zvedne nad hlavu žulovou kostku jiný závodník než dva výše zmínění. Kdo zvládne cestu z Compiegne až k belgickým hranicím nejlépe a bude se radovat na velodromu v Roubaix?
Loňský triumf obhajuje nizozemský závodník týmu Etixx-Quick Step, Niki Terpstra, druhý muž Okolo Flander z minulého týdne. Ten se bude o roli lídra dělit se Stijnem Vandenberghem či Zdeňkem Štybarem. „Moment vítězství na Paříž-Roubaix je v mé mysli stále čerstvý. Myslím si, že jsou mé šance zhruba stejné, jako v roce 2014. Stejně jako loni máme silný kolektiv, který může hrát více kartami,“ prohlašuje obhájce.
Štybar s novými zuby míří vysoko
Větší počet kohoutů v jednom týmu ale nedělá vždy dobrotu, o tom se v minulosti několikrát přesvědčil i belgický tým. A stejného názoru je i již zmíněný legendární Roger De Vlaeminck. Čeští fanoušci ale budou doufat, že tentokrát tato situace bude hrát do karet českého šampiona. Rodák ze Stříbra musel na začátku týdne opětovně řešit problém se svými zuby, které mu vypadly při nedělních Flandrech. Pondělní i úterní večer strávil v zubařském křesle, ale vše by již mělo být v pořádku a nové zuby by údajně měly vydržet cokoli. Arenberg to prověří nejlépe.
„Dnes jsem se cítil opravdu dobře,“ tvrdil Štybar po pátečním tréninku na trati závodu. „Projeli jsme 75 kilometrů a zbytek zkontrolovali z auta. Myslím si, že všichni jeli na kostkách pohodlně. Máme opravdu dobrý materiál, který dělá na takovém typu trati rozdíly. Jel jsem ten závod už dříve, ale pořád je důležité dobře prozkoumat současnou trať,“ dodal mnohonásobný cyklokrosový šampion. Štybarovi se v Roubaix zatím daří, při premiéře si připsal šesté místo, loni pátou příčku, uvidíme, zda bude pokračovat vzestupná tendence.
Kristoff hlavním favoritem, Wiggo se loučí
Hlavním favoritem závodu ale bude Alexander Kristoff. Norský závodník ruské Katushe je v posledních dnech nezastavitelný, když si během necelých dvou týdnů připsal na své konto hned 6 vítězství, včetně „Ronde“ a středečního Scheldeprijs.
„Když se podíváte na mé výsledky tady, tak jsem nikdy nebyl opravdu vpředu. Byl jsem jednou devátý, což bylo mé nejlepší umístění,“ přiznal Nor. „Je to velký závod a monument, takže jsem samozřejmě motivovaný. Myslím si, že každý bude na tento závod motivovaný. Je to legendární podnik a oni jej samozřejmě budou chtít vyhrát,“ dodal lídr ruského týmu.
Kristoffa k hlavním favoritům řadí i obhájce Terpstra. Zdeněk Štybar zase varuje před Bradleym Wigginsem. Britský šlechtic přitom v neděli ukončí silniční kariéru a velká klasika je posledním úspěchem, kterého by venku rád dosáhl, než se vrátí ke svým dráhařským kořenům a devátý muž loňského ročníku se cítí připraven: „Myslím, že jsem udělal všechno, co jsem měl. Jsem na tom lépe, než jsem byl touto dobou v minulém roce. Cítím, jako bych byl v lepší situaci, nejen fyzicky, ale také v ostatních ohledech.“
Belgičané a Sagan
„Wigga“, který se své loučení podle vlastních slov snaží příliš neprožívat, doplní v týmu Sky i Geraint Thomas, v posledním ročníku sedmý muž, který na Flandrech nepotvrdil roli velkého favorita. Silní budou rovněž Belgičané Van Avermaet a Vanmarcke. Sep Vanmarcke bude chtít odčinit velké zklamání, které přivodil svým fanouškům výkonem minulou neděli a v Roubaix už dokázal dojet druhý.
Silný bude určitě také Peter Sagan, u nějž jde forma nahoru a sportovní ředitel týmu Tinkoff-Saxo, Tristan Hoffman doufá, že bude gradovat právě v severní Francii. Počítat je třeba také s Larsem Boomem z Astany, několika kartami může hrát i tým Lotto Soudal. Za tým AG2R pojede vítěz z roku 2011, Johan Vansummeren, ten ale k hlavním favoritům nepatří.
Štybar bude bohužel jediným českým zástupcem na startu. Jan Bárta sice měl závod v programu, ale nemoc, která jej skolila po deštivém Milán-San Remo, mu neumožňuje, aby se ve Francii představil. Předpověď počasí slibuje na den závodu opět slunečné a teplé počasí, Štybar si tak na svůj sen – deštivé „Peklo Severu“, bude muset počkat.