Praha - NBA startuje v noci na středu s velkou novinkou. Fanoušci neuvidí na dresech pouze loga týmů či jmenovky hráčů, ale také reklamu.
Slavná liga chce odvážným krokem vydělat až 150 milionů dolarů (v přepočtu přes tři miliardy korun). Půlku příjmů dostanou jednotlivé kluby, půlka půjde do společné kasy.
Sponzoři na dresech špičkových mužstev jsou běžně vidět v Evropě, ale zámoří razí čistotu úborů. NFL (americký fotbal), MLB (baseball) a NHL (hokej) změnu vylučují, případně oddalují. NBA prolomila tabu jako první z velké čtyřky. Začíná ovšem opatrně.
Týmy můžou nabídnout firmám jen velmi omezený prostor, konkrétně malé logo o rozměrech šest krát šest centimetrů v pravé horní části dresu. Experiment potrvá tři roky. Poté majitelé klubů usednou k další diskuzi. Jejich dosavadní počínání není úplně sebejisté, o čemž svědčí fakt, že dresy pro fanoušky jdou do projede bez reklamy.
Skákající billboardy
Reakce na novinku jsou různé. Někteří považují kontroverzní čin za nevyhnutelný, jiní s ním nesouhlasí. "NBA přetváří své hráče v běhající, skákající billboardy," píše Andrew Heisel z deníku Los Angeles Times.
V názorovém textu zároveň zmiňuje pozoruhodnou anketu společnosti YouGov, podle níž lidé do 30 let berou reklamu na dresech jako dobrý nápad. Všichni starší jsou proti.
Rozhodnutí NBA už je každopádně definitivní.
Přestože kluby nemůžou na dres přišít logo kohokoliv (vyloučené jsou například firmy spojené s hazardem a alkoholem), možností mají pořád dost.
Nejméně času na uzavření dohody potřebovalo vedení Philadelphie 76ers. Už před více než rokem si pláclo se společností StubHub, která zprostředkovává přeprodávání vstupenek na sportovní nebo kulturní akce. Poté trh na dlouho utichl, ale očekávané smlouvy nakonec přišly.
Reklamu na dresu má momentálně 17 z 30 týmů, další dost možná přibudou v průběhu ročníku. Mezi sponzory jsou často technologické firmy, ale rovněž zábavní kolos Disney (Orlando Magic) či výrobce motocyklů Harley-Davidson (Milwaukee Bucks).
We will be powered by even more magic this coming season as @WaltDisneyWorld becomes our team's first jersey sponsor! 💙#ConnectedbyMagic pic.twitter.com/eRJ9Iq5WJp
— Orlando Magic (@OrlandoMagic) June 20, 2017
Neobvyklé řešení zvolilo vedení Utahu Jazz. Navázalo partnerství se softwarovou společností Qualtrics, ale na dresu bude mít logo charitativního projektu 5 For The Fight, který vybírá prostředky na výzkum rakoviny.
Pro všechna mužstva platí, že dresy už nevyrábí Adidas, nýbrž Nike.
Stejná pohádka: Warriors vs. Cavaliers
Pokud jde o sportovní stránku nadcházející sezony, výrazné zemětřesení čekat nelze. Působiště sice změnila řada hvězd, ale největší favorité zůstávají stejní.
Na Západě prodlouží vládu obhájci titulu z Kalifornie, čili Golden State Warriors. Východ má patřit Clevelandu Cavaliers. NBA tak možná zažije čtvrté finále za sebou ve stejném složení.
Jde o nevídanou dominanci, která může leckoho nudit.
"Nejtěžší pro mě je, že musím jít do televize a sedm měsíců předstírat, že Warriors a Cavaliers nebudou zase ve finále," řekl deníku New York Times bývalý hvězdný basketbalista Charles Barkley, jenž nyní pracuje jako analytik.
Zatímco Golden State je podle prognóz téměř jistým účastníkem finálových bojů, Cleveland nemá až tak neotřesitelnou pozici. Přestože přivedl veterány Derricka Rose s Dwyanem Wadem a za Kyrieho Irvinga získal Isiaha Thomase, musí dávat pozor na hrozbu z Bostonu.
Na Východě má vysoké ambice i Washington, který spoléhá na duo John Wall - Bradley Beal. Hvězdné parťáky bude z lavičky podporovat otrkaný Tomáš Satoranský, jehož čeká druhá sezona za Atlantikem.
Tentokrát nebude reprezentovat Česko sám, neboť do NBA zamířil 27letý Jakub Kudláček. Bývalý rozehrávač, jenž musel ukončit kariéru kvůli zraněním, se stal skautem Charlotte Hornets.