Cyklista Bárta: Soupeřit s Cancellarou a spol.? Fantazie!

Antonín Vavrda Antonín Vavrda
24. 9. 2013 11:00
Přečtěte si rozhovor s Janem Bártou před středeční časovkou na světovém šampionátu.
Jan Bárta v akci.
Jan Bárta v akci. | Foto: ČTK

Praha Fabian Cancellara, Tony Martin, či Bradley Wiggins a... Jan Bárta. Český bojovník ze stáje NetApp se postaví po roce opět na start časovky na světovém šampionátu, když ve Florencii bude obhajovat skvělé loňské sedmé místo.

Jenže tentokrát bude vjíždět na téměř 60kilometrovou trať v trochu jiné pozici a především s více jak třemi tisíci kilometry v nohách z před devíti dny skončené španělské Vuelty. „Momentálně jsem ve fázi odpočinku. Měl jsem jeden delší ostřejší trénink, jinak ale nabírám síly,“ hlásil osmadvacetiletý český cyklistický šampión před pondělním odletem do Itálie.

Do Itálie míříte v pondělí, stihnete si před středou projet trať pro časovku?

Určitě, proto tam také takto vyrážím. Projet si před časovkou trať je pro samotný závod nezbytné. Pokud ji znáte, tak můžete hodně získat, respektive při její neznalosti hodně ztratit.

Tuhle pravdu jste ostatně potvrdil loni, kdy vám znalost trati okolo Valkenburgu hodně pomohla...

Určitě, je pravda, že jsem tu trať znal hodně podrobně, protože jsme na ni trénovali s týmem. Sídlo naší stáje, kde jsme v té době pobývali, je totiž necelých třicet kilometrů právě od Valkenburgu.

Co pro vás s ohledem na světový šampionát znamenala španělská Vuelta, která skončila de facto pár dní před mistrovstvím světa?

Je pravda, že těch volných dnů mezi oběma závody není mnoho, mne ale hodně pomohlo to, že jsme nestartovali v týmové časovce v neděli, ale týkají se mě až individuální časovka a poté nedělní závod s hromadným startem. Vuelta pro mě byla další velká zkušenost, byla to moje druhá Grand Tour a vždycky je to něco speciálního, velkého, jiného než jiné závody.

A asi i vedení stáje bylo s vašimi týmovými výkony spokojené...

Určitě. Dařilo se nám v pelotonu, úniky, celkově jsme odvedli všichni dobrou práci, kterou završil Leopold König celkovým devátým místem, což byl pro nás mimořádný úspěch. Takže maximální spokojenost.

Mimochodem, co jste říkal na tu ďábělskou čtrnáctou etapu a částečně i patnácté, během kterých odstoupila téměř dvacítka jezdců. Zažil jste na kole někdy něco horšího s ohledem na roční období?

Je pravda na tuto dobu to byl neskutečný nečas. Navíc ještě znásobený tím, že dva dny před touto etapou jsme jeli skoro ve čtyřiceti stupních, pak přišly hory a najednou šílený déšť a pět stupňů nad nulou. Byl to pro tělo obrovský náraz. Horší jsem asi zažil, na jaře se jezdí ještě v horších podmínkách, ale s ohledem na ty dva teplotní extrémy to bylo asi nejtěžší, co jsem zažil.

Když se vrátíme zpátky ke středě. Znáte profil trati už alespoň z papíru, díval jste se na ni? Až na jedno převýšení de facto čistá rovina.

Samozřejmě jsem se již na profil trati díval a jak říkáte, je to až na tu vlnu v úvodní části rovina, placka. Oproti loňskému roku to bude velká změna.

Jak si na tuto trať, která bude vlastně o čisté časovkářské síle, věříte?

Nemám důvod si na ni nevěřit, těším se na ni. Já si myslím, že profil není pro časovku až tak důležitý. Tedy v případě pokud není už nějak více zvlněná nebo do kopce. Podstatnější je to, jak jsem říkal v úvodu, znalost trati z kola, zatáčky a podobné věci.

Na startu bude Cancellara, Martin, Wiggins, Kirijenka, Porte a další. Dá se říct, že takhle našlapaná časovka se na šampionátu dlouho nejela, pokud vůbec...

Samozřejmě, jsou to velká jména. Myslím si, že to díky tomu bude o to zajímavější závod. Bude hodně těžké obhajovat pozici z loňska s takovými soupeři, ale člověk to musí brát tak, jak to je. Prostě závodit s těmi, kteří budou na startu. (usměje se)

Bude to každopádně i motivace navíc? Cancellara je čtyřnásobný mistr světa, Martin dvojnásobný, Wiggins olympijský vítěz. Co jméno, to pojem, legenda.

Souhlasím, že to v tomto ohledu bude trochu jiné než loni, dá se říct, že jsou to legendy, i když vlastně kluci v nejlepších letech, co mají ještě pár let závodění na vrcholu před sebou, takže spíše než legendy minulosti jsou to hvězdy současné časovky. Určitě budou na závod skvěle připraveni, bude nádhera se s nimi poměřovat svoje síly.

Když ještě zmíním nedělní hlavní závod. Jste – ač domácí šampión – smířen s rolí pomocníka plánovaných lídrů Königa, Kreuzigera a Štybara?

Trať toho hlavního závodu bude hodně těžká, nepříjemné kopce, kde je jasné, že jsou z našich kluků nejsilnější Leo König a Roman Kreuziger. Beru jako samozřejmé, že my ostatní se jim budeme muset podřídit a pomoct jim. Není to jiné než závody za stáj během roku, kde se také dle etapy a jejího dojezdu volí lídr, na kterého ostatní pracují. Nemám s tím problém.

Dá se zároveň říct, že letos bude na šampionátu nejsilnější česká sestava v historii?

To by mohla být, ale momentálně těžko říct. Hodně kluků na tom není nebo nebylo aktuálně úplně ideální, co jsem slyšel, ještě není jisté, že všichni pojedeme. Takže uvidíme, co bude, to se ukáže až na konci týdne. Ale dá se souhlasit s tím, že pokud bychom byli všichni stoprocentní, tak bychom mohli být hodně silní.

 

Právě se děje

Další zprávy