Analýza - I kdyby si Sebastian Vettel prodloužil měsíční pauzu a do kolotoče formule 1 naskočil místo ve Spa až v září v Monze, i tak by zaručeně nastoupil jako průběžný lídr seriálu.
Po deseti podnicích má totiž pilot Red Bullu náskok 35 bodů, přičemž za vítězství je k mání bodů 25. Zdálo by se, že německý jezdec už může směle uvažovat o dalším - v pořadí už čtvrtém - titulu mistra světa. Už proto, že vždycky měl druhou polovinu sezony lepší než tu úvodní.
Pozor na "stříbrné šípy"
Mohl by, ale... Je tu jeden zádrhel, který by Vettelovou jasně nalinkovanou cestu k dalšímu úspěchu zhatit. Jmenuje se Mercedes.
Starý lišák Ross Brawn postavil další skvělý a hlavně pekelně rychlý monopost. Jenže jeho výtvor s typovým označením F1 W04 měl od začátku sezony jeden zásadní problém. Moc si nerozuměl s letošními rychle se opotřebovávanými pneumatikami Pirelli.
Všechno vyvrcholilo v neslavné GP Británie, kdy praskla guma vedoucímu Lewisi Hamiltonovi a vítězný Nico Rosberg v závěru jen tak tak stihnul s poškozenou pneumatikou dojet do boxů pro novou sadu.
Rekordmani v rychlých kolech
Přitom Mercedes má vozy, jejichž rychlost mu konkurence musí jen závidět. Z porovnání absolutně nejrychlejších časů ve všech trénincích na jednotlivé Grand Prix vycházejí "stříbrné šípy" absolutně nejlépe.
S výjimkou úvodního závodu v Austrálii a Velké ceny Kanady si nejlepší čas víkendu pokaždé připsal pilot Mercedesu. Převahu v jízdě na rychlé kolo přetavila stáj v sedm pole position, pouze třikrát vítězství v kvalifikaci "uzmul" Vettel.
Jenže s proměňováním prvního místa na startovním roštu ve vítězství to je mnohem slabší. Zatímco Vettel přetavil v triumf dvě ze tří (66,6%) vítězných kvalifikací, u Mercedesu je to skóre jen tři ze sedmi (42,9%). A to ještě ve zmiňovaném Silverstone Rosberg vyhrál "místo" Hamiltona.
Maďarský zlom
Paradoxně právě Hamiltonova smůla na domácí trati přinesla v konečném důsledku pro Mercedes obrat k lepšímu. Do Maďarska přivezlo Pirelli úplně nové tvrdé gumy, se kterým už Brawnovy stroje tolik nebojovaly, a rázem z toho byl jasný Hamiltonův triumf.
Od Hungaroringu je jasné, že Mercedes už nepotřebuje výpadky Vettela (Británie) nebo extrémně pomalou trať, kde se gumy tolik neopotřebovávají (Monako).
Příznivci týmu Red Bull mohou namítat, že Vettel měl v Maďarsku smůlu, protože v první část uvízl "v provozu". Ale v té druhé, kdy oba lídři měli volnou trať, Hamilton zaostával jen o desetiny vteřiny.
V závětří číhají další lovci
Navíc Mercedes není jedinou hrozbou pro ambice týmu Red Bull. Když se na závodní dráze ukázala šikovnost týmových strategií, Lotus i Ferrari nejednou oba rivaly převezly. Slabinou monopostů Kimi Räikkönena a Fernanda Alonsa jsou ale kvalifikace.
Lotus i tak Mercedesu a Red Bullu v posledních dvou Grand Prix zle zatápěl a ani Ferrari nejelo špatně. Jenže v Maranellu se stupňuje frustrace z toho, že italská národní pýcha má na svém kontě "pouhá" dvě vítězství.
Začátek sezony byl famózní, dva triumfy přišly v první pětici závodů. Ale od té doby jakoby se vývoj Ferrari zastavil a soupeři pomalu mizí v dáli.
Na druhou stranu, Alonso (a také Räikkönen) mají k dispozici nesmírně spolehlivé vozy. Druhá polovina sezony, která startuje 25. července ve Spa bude tedy nesmírně napínavá. Kdo se bude smát na konec, to je ovšem ve hvězdách.