Austin - Lewis Hamilton v Mercedesu vyhrál Velkou cenu USA formule 1 a obhájil tak loňský mistrovský titul.
O tom, že Brit je tři Grand Prix před koncem sezony potřetí v kariéře šampionem, rozhodlo, že za ním dojel jeho týmový kolega Nico Rosberg a až třetí Sebastian Vettel ve Ferrari.
Ti měli ještě matematickou šanci Hamiltona porazit, ale po Austinu o ni přišli.
"Stěží budu hledat nějaká slova, abych své úžasné pocity nějak popsal. Nedokázal bych to bez skvělého auta, bez týmu, který byl bezchybný," řekl dojatý obhájce titulu.
Chvíli šampion, chvíli "jen" lídr
Dnešní závod byl plný zvratů, jak by řekl dobrý voják Švejk: "Situace na frontě se mění každým okamžikem". A skutečně, bodový souboj mezi triem Hamilton, Rosberg a Vettel byl opravdu každou chvíli jiný.
Tu si Hamilton jistil titul, aby za pár kol virtuálně všichni letěli na příští závod v Mexiku jako uchazeči o titul. Všechno rozhodla Rosbergova jezdecká chyba ve 49. z 56 kol, po níž se do vedení vrátil Hamilton.
A protože dotírající Vettel už nedokázal svého krajana předjet, double "Stříbrných šípů" v cíli znamenalo definitivní pojistku Hamiltonova titulu. Brit se třemi korunami šampiona formule 1 vyrovnal kromě jiných i svého současného šéfa u Mercedesu Nikiho Laudu nebo legendárního Ayrtona Sennu.
Jiskry létaly už na startu
Dnešní závod na okruhu Circuit of The Americas by byl zajímavý sám o sobě i bez bezprostředního boje o titul. Posuďte sami: na trať vyjelo dvakrát zaváděcí vozidlo a dvakrát byl použit mírnější takzvaný virtuální safety car. Z dvaceti startujících vidělo cíl jen dvanáct jezdců.
Dramatický byl už start, během něhož se oba piloti Mercedesu navzájem dotkli koly a Rosberg se z pole position propadl až na pátou příčku.
Rosberg vs Hamilton contact in Turn 1 #USGP #F1 pic.twitter.com/TGCn08cwAb via @Mattzel89
— F1Writers™ (@f1writers) October 25, 2015
Naopak Vettel na stále ještě vlhké trati výborně vystartoval z 15. pozice, kam ho poslal trest ztráty deseti míst na startu za výměnu motoru nad počet povolený regulemi MS, a brzy se objevil na šestém místě.
Virtuální safety car byl poprvé nasazen už v šestém kole, aby pořadatelé mohli uklidit úlomky monopostů po hektickém úvodu Grand Prix.
Několik kol po restartu přišla na Hamiltona krize a do vedení se dostal Daniel Ricciardo v Red Bullu. Když se před něj dostal i Rosberg, Hamilton okamžitě zamířil do depa pro pneumatiky bez vzorku.
Odstavené vozy měnily taktiku
Ve 27. okruhu zůstal na trati stát nepojízdný Sauber Marcuse Ericssona. Jeho odklizení proběhlo za asistence skutečného safety car. Po restartu si Rosberg udržel vedení před Hamiltonem a jeho naděje na titul v té chvíli stále žily.
Marcus Ericsson stops on the exit of Turn 11. Safety Car is out. LIVE: https://t.co/8m1UPBw8KH #SkyF1 pic.twitter.com/GCH0ZRSllZ
— Sky Sports F1 (@SkySportsF1) October 25, 2015
Zdálo se, že Mercedes "prokoučoval" šanci zajet si za zaváděcím vozem pro nové gumy, což naopak učinil Vettel. Vedly tak dva stříbrné monoposty, ale vzhledem k nutnosti ještě jednou navštívit boxy byl v relativní výhodě pilot Ferrari.
Druhý virtuální safety car si vynutil rozbitý monopost Force India Nica Hülkenberga.
Hulkenberg collides with Ricciardo and the Force India is out of the race pic.twitter.com/EQXD8cFqqT
— Valmar Viisel (@paddocknews) October 25, 2015
Při této fázi se nic zásadního nestalo, ale chleba se začal lámat ve 43 kole, kdy Daniil Kvjat narazil v Red Bullu do svodidel. To se na trať vrátilo zaváděcí vozidlo a gumy měnil nečekaně také Vettel.
#F1 #USGP #Kvyat pic.twitter.com/qpeL3Wg9jy
— Mattzel89 (@Mattzel89) October 25, 2015
Rosberg si po dalším restartu pohlídal vedení. A protože Vettel po chvíli předjel v té chvíli překvapivě třetího Maxe Verstappena v Toro Rossu, už už se zdálo, že rozhodnutí o titulu se skutečně přesune o týden na další závod do Mexika.
Ovšem Rosbergova minela v samém závěru uspíšila Hamiltonovu korunovaci už v jeho milovaných Spojených státech. Mercedes tak po Poháru konstruktérů obhájil i svůj druhý loňský titul.
Velká cena USA, závod mistrovství světa vozů formule 1 v Austinu:
1. Hamilton (Brit./Mercedes) 1:50:52,703 (prům. rychlost: 166,888 km/h), 2. Rosberg (Něm./Mercedes) -2,850, 3. Vettel (Něm./Ferrari) -3,381, 4. Verstappen (Niz./Toro Rosso) -22,359, 5. Pérez (Mex./Force India) -24,413, 6. Button (Brit./McLaren) -28,058, 7. Sainz (Šp./Toro Rosso) -30,619, 8. Maldonado (Ven./Lotus) -32,273, 9. Nasr (Braz./Sauber) -40,257, 10. Ricciardo (Austr./Red Bull) -53,371.
Průběžné pořadí mistrovství světa i Poháru konstruktérů najdete ZDE