Praha - Před letošní sezonou formule 1, která startuje v neděli Velkou cenou Austrálie, proběhlo ve složení jednotlivých týmů takové zemětřesení, které šampionát už léta nepamatuje.
Jen si to vezměte: "stěhovali" se dva mistři světa, dvě stáje kompletně vyměnily jezdecké obsazení a jedna doteď tají jméno druhého pilota. Ze startovního roštu zmizí jména jako Jean-Éric Vergne, Adrian Sutil, Esteban Gutiérrez či o život stále bojující Jules Bianchi.
Největší událostí formulového přestupního trhu byla samozřejmě náhrada Fernanda Alonsa za Sebastiana Vettela v kokpitu Ferrari, přičemž Španěl nabral návratový kurz za volant McLarenu.
Vettel si nečekaným odchodem od Red Bullu splnil dětský sen a zdá se, že spolu s novým bossem značky Sergiem Marchionnem a šéfem stáje F1 Mauriziem Arrivabenem vlil unavenému vzpínajícímu se koni novou sílu do žil.
Vettel prý připomíná Schumiho
V testech Ferrari zářilo a na jeho výkony nešetřili chválou nejen experti, ale i jeho soupeři. "Výborné časy Mercedesu se očekávaly, ale Ferrari dorazilo pořádně silné," prohodil už po prvních letošních testech v Jerezu Daniel Ricciardo z Red Bullu.
Právě Australana vyměnil Vettel jako týmového parťáka za Kimi Räikkönena. Možná na první pohled vypadají jako oheň a voda, ale podle bosse Arrivabeneho je to ideální kombinace.
"Jsou to dvě úplně odlišné osobnosti. Vettel je blázen do Ferrari, je to profík, který mi připomíná jiného skvělého německého jezdce... Kimi se nechce bavit o hloupostech a buďto lidi po chvíli přestane vnímat, nebo je s nimi po pár hodinách kamarád na život a na smrt. Piloti formule 1 jsou prostě zvláštní," popsal své piloty šéf italské stáje.
Alonso se ocitl v roce 1995
Zatímco Vettel odešel do Ferrari s cílem vyhrát v jeho monopostu světový šampionát, Alonso z něj odešel právě proto, že v pěti sezonách na něj nedosáhl.
McLaren nabídl Španělovi nejen lukrativní smlouvu, ale i perspektivu spolupráce s japonským gigantem Honda. Ten se letos vrací do F1 s velkými ambicemi jako čtvrtý dodavatel motorů.
Jenže od prvních testů provázejí spojení McLaren - Honda velké problémy. Všechno vyvrcholilo 22. března záhadnou Alonsovou nehodou, při níž španělský pilot v rychlosti asi 150 km/h narazil do betonové zídky na vnitřní straně táhlé třetí zatáčky okruhu v Barceloně.
Alonso byl po havárii v takovém šoku, že podle španělských médií konsternovaným záchranářům sdělil: "Jsem Fernando, závodím na motokárách a chci se stát pilotem formule 1." Myslel si totiž, že se píše rok 1995.
Alonsův McLaren ve chvíli havárie v Barceloně:
Así ha sido el accidente de Fernando Alonso en Montmeló http://t.co/fCFxgU4u9U pic.twitter.com/MvrrT2dPdX
— MARCA (@marca) February 22, 2015
I když se u McLarenu tváří, že se nic neděje, Alonso zůstane na základě dobrozdání lékařů doma a v Melbourne místo něj pojede trojka Kevin Magnussen. Tedy Dán, kterého dvojnásobný mistr světa vytlačil z formule 1.
Celkově se testovací forma McLarenu dá označit jediným slovem: katastrofa. Stačí snad jen uvést, že i když Force India zkoušela svůj monopost jen dva a půl dne, odjela jen o 50 km méně než McLaren za celých dvanáct dní.
Sázka na mládí a soudní obstrukce
Stáj Toro Rosso vsadila na mládí a angažovala teprve 17letého Maxe Verstappena, jenž se v Austrálii stane nejmladším jezdcem F1 všech dob, a jen o tři roky staršího Carlose Sainze juniora.
Zcela novou dvojku nasadí i Sauber, který loni poprvé od roku 1993 nezískal jediný bod. Švýcarský tým ale teď ze všeho nejvíc trápí australský soud. Giedo van der Garde totiž stáj žaloval u Nejvyššího soudu státu Victoria v Melbourne za údajné nedodržení kontraktu.
Jinými slovy, Nizozemec se dožaduje okamžitého návratu za volant vozu F1 místo Marcuse Ericssona či Felipeho Nasra, kteří jsou oficiálními piloty Sauberu pro rok 2015. Soud byl zatím odročen na středu a právníci obou stran sbírají další argumenty.
Jiné starosti má "pohrobek" zkrachovalé Marussie, Manor Marussia F1 Team. Díky penězům od investora Stephena Fitzpatricka se tým doslova zázračně vrátí na startovní rošt, takže svět F1 přijde proti loňskému stavu jen o tým Caterham.
Ovšem Manor stále nemá jasno ohledně celého jezdeckého složení. Smlouvu zatím podepsal pouze britský mladík Will Stevens, na jméno druhého pilota se stále čeká.
Změny v týmech F1 před sezonou 2015:
Jezdec | 2014 | 2015 |
Sebastian Vettel | Red Bull | Ferrari |
Fernando Alonso | Ferrari | McLaren |
Kevin Magnussen | McLaren | - |
Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | - |
Daniil Kvjat | Toro Rosso | Red Bull |
Jules Bianchi | Marussia | - |
Adrian Sutil | Sauber | - |
Marcus Ericsson | Caterham | Sauber |
Esteban Gutiérrez | Sauber | - |
Max Chilton | Marussia | - |
Kamui Kobajaši | Caterham | - |
Will Stevens | Caterham | Manor |
Max Verstappen | - | Toro Rosso |
Carlos Sainz jr. | - | Toro Rosso |
Feliep Nasr | - | Sauber |