Formule má za sebou rok jedna. Nejlépe z něj vyšel Mercedes

Radek Vičík Radek Vičík
31. 12. 2014 6:41
Sezona 2014 byla ve formuli 1 jakýmsi rokem 1, kdy si týmy i jezdci zvykali na nové monoposty s hybridními motory. Nejlépe se se změnami pravidel vypořádali u Mercedesu, který opanoval šampionát.
Lewis Hamilton slaví s týmem Mercedes titul mistra světa.
Lewis Hamilton slaví s týmem Mercedes titul mistra světa. | Foto: Reuters

Praha - Sezona 2014 byla ve formuli 1 jakýmsi rokem jedna, kdy si týmy i jezdci zvykali na nové monoposty s hybridními motory. Nejlépe se se změnami pravidel vypořádali u Mercedesu, který opanoval šampionát.

Navíc rivalita mezi Lewisem Hamiltonem a Nico Rosbergem dodala šampionátu "šťávu". V boji o titul se oba jezdci přetahovali, po závěrečné Velké ceně Abú Zabí se nakonec radoval Hamilton, jenž se mistrem světa stal podruhé v kariéře.

Kalendář a konečné výsledky MS formule 1 2014 najdete ZDE

Nové a nespolehlivé

Mercedes naznačil svoji dominanci hned v úvodní Velké ceně Austrálie, kterou vyhrál Rosberg. V Melbourne se ovšem zároveň ukázala hlavní Achillova pata nových hybridních šestiválcových turbomotorů o objemu 1,6 litru.

Agregáty byly velmi náchylné k poruchám. Hamilton odjel v Grand Prix pouhá dvě celá kola, obhájce titulu Sebastian Vettel v Red Bullu poháněném Renaultem jen o okruh více.

V Austrálii nedokončili kvůli nějaké závadě na agregátu francouzské provenience hned čtyři jezdci. To naznačilo další běh událostí, že vláda spojení Red Bull - Renault je ta tam.

Jako kočka a pes

Idyla vydržela u Mercedesu, i přes ostrý Hamiltonův předjížděcí manévr v Bahrajnu, až do šestého podniku sezony. Jenže od závodu v uličkách Monaka to byl boj na ostří nože.

Rosberg havaroval v samotném závěru kvalifikace tak "šikovně", že svého rivala připravil o šanci zajet lepší čas. To postavilo Němce na pole position, kterou o den později proměnil ve vítězství.

V následujících šesti Grand Prix Hamilton vyhrál pouze doma v Silverstone. Na Hockenheimu mu v první části kvalifikace selhaly brzdy a v Maďarsku opět v kvalifikaci začal hořet motor jeho mercedesu.

Opravdové peklo se mezi lídry šampionátu rozpoutalo po letní pauze ve Spa. Rosberg hned v druhém kole při předjížděcím manévru trefil svého týmového kolegu. Zatímco Němec si "jen" poškodil přední přítlační křídlo, Brit utrpěl defekt, který mu zhatil celý závod, a nakonec vzdal.

Potřetí v sezoně vyhrál Daniel Ricciardo v Red Bullu, jenž se jako jediný mimo "Stříbrné šípy" dokázal dostat na nejvyšší stupínek vítězů, Rosberg skončil druhý. V té chvíli měl v čele vůbec největší náskok, vedl o 29 bodů.

Lepší finiš měl Hamilton

Pak ale přišla série pěti Britových vítězství a karty se rázem otočily, Hamilton měl po GP USA náskok 24 bodů. Jenže ani vítězství v Brazílii před posledním dvojnásobně bodovaným závodem Rosbergovi nestačilo. V Abú Zabí měl jeho mercedes vážné technické problémy a britský jezdec korunoval vítěznou sezonu triumfem v hodnotě 50 bodů.

"Nevím, co říct. Je to ještě lepší pocit, než když jsem se stal mistrem poprvé. Je to nejkrásnější den v mém životě," řekl po závodě šťastný Hamilton, jenž se stal mistrem světa už v roce 2008 s McLarenem.

Otrávení šampioni

Třetí v konečném hodnocení skončil Ricciardo, který zastínil svého týmového kolegu a čtyřnásobného mistra světa Vettela. Německému pilotovi přechod do nových vozů nesedl a velkou část jel jakoby bez zájmu. Podobně na tom byl i Fernando Alonso. Španěl sice dokázal s podprůměrným ferrari dělat divy, ale chtěl určitě víc.

Obě hvězdy tak na konci sezony porazil Fin Valtteri Bottas ve Williamsu poháněném motorem Mercedes. Bývalí šampioni se rozhodli v roce 2015 hledat motivaci jinde. Alonso se vrací do McLarenu a jeho místo ve Ferrari zaujme právě Vettel.

Nešťastný japonský déšť

Sezona 2014 byla černá pro ekonomicky slabší týmy z chvostu závodního pole. Sauber poprvé ve své formulové historii - píšící se od roku 1993 - nebodoval. A ještě hůř na tom byla dvojice Marussia, Caterham.

Marussia sice díky Julesi Bianchimu získala v Monaku své vůbec první dva body v MS, ale právě talentovaný Francouz měl 5. října v GP Japonska velmi těžkou havárii.

Pětadvacetiletý jezdec vyletěl v Suzuce z mokré trati a narazil do jeřábu, který u bariéry odtahoval nepojízdný sauber Adriana Sutila.

Bianchi utrpěl závažné poranění mozku s poškozením nervových vláken a stále zůstává v umělém spánku. V polovině listopadu sice jezdce převezli na kliniku do rodného Nice, ale lékaři dál v souvislosti s ním hovoří o kritickém stavu.

"Dýchá bez pomoci a jeho životní funkce jsou stabilní, jeho stav je ale nadále klasifikován jako kritický," uvedli Bianchiho rodiče.

Smutné čekání na ortel

Marussia v následující premiérové Velké ceně Ruska nasadila pouze jeden vůz a pak už následovala nucená správa a neúčast ve zbývajících třech Grand Prix.

Závody v USA a Brazílii vynechal také Caterham, kde ve stejný týden jako u konkurence začal také úřadovat nucený správce. Díky úspěšnému crowdfundingovému projektu se ale zelené vozy vrátily aspoň na start závěrečného podniku sezony v Abú Zabí.

Teď v Leafieldu čekají na nového investora, který by byl ochotný pokračovat v účasti v seriálu. Osud Marussie je smutnější, týmové vybavení se začalo rozprodávat v aukcích.

Kralování Mercedesu chce ukončit Honda

Do nové sezony vstupují všechny týmy s nadějemi, ale ty s agregáty Mercedes mají vyhlídky přece jen pozitivnější. Veškeré snahy Renaultu a Ferrari o prolomení moratoria na vývoj motorů zatím vešly vniveč, takže panování motoru s německou značkou a vyrobeného v Británii bude nejspíš dál pokračovat.

Už z něj ale nebude profitovat tým McLaren, který budou od sezony 2015 pohánět motory Honda. Japonská automobilka se vrátí do F1 po sedmi letech, ve snaze zaútočit na vavříny jí budou pomáhat hned dva mistři světa - Alonso a Jenson Button.

Po doslova tragické sezoně uvolněné místo třetího zákaznického týmu Mercedesu zaujal Lotus, takže Renaultu z reálně fungujících stájí zůstaly už jen Red Bull a Toro Rosso.

Předběžný kalendář má zatím rekordních 21 Grand Prix. Ovšem návrat Koreje jako jedenadvacátého podniku je doprovázen řadou nejasností. Není ani zřejmé, jestli se monoposty F1 budou znovu prohánět po trati v Jongamu, nebo jestli půjde o městský závod v Soulu.

 

Právě se děje

Další zprávy