Formule 1 • 13. závod z 19 • 14:00

F1 ŽIVĚ: Velká cena Itálie

Velká cena Itálie formule 1 startuje v neděli 7. září ve 14:00 hodin.

Charakteristika okruhu v Monze

Délka okruhu: 5,793 km.
Délka závodu: 53 kol = 306,720 km.
Počet pravých zatáček: 7
Počet levých zatáček:
4
Počet odjetých Velkých cen:
63
Nejvíce vítězství:
Michael Schumacher - 5, Ferrari - 18
Nejvíce pole position:
Ayrton Senna, Juan Manuel Fangio - 5, Ferrari - 19
Nejrychlejší kolo v závodu:
2004, Rubens Barrichello (Braz./Ferrari) - 1:21,046 min. = 249,320 km/h.
Nejrychlejší kolo v kvalifikaci:
2004, Barrichello - 1:20,089 = 253,863 km/h.
Nejrychlejší závod:
2003, Michael Schumacher (Něm./Ferrari) - 1:14:19,838 = 247,586 km/h.
Vítězové předchozích závodů:
2004 - Barrichello, 2005 - Juan Pablo Montoya (Kol./McLaren), 2006 - M. Schumacher, 2007 - Fernando Alonso (Šp./McLaren), 2008 - Sebastian Vettel (Něm./Toro Rosso). 2009 - Barrichello (Braz./Brawn), 2010 - Alonso (Šp./Ferrari), 2011 - Vettel (Něm./Red Bull), 2012 - Lewis Hamilton (Brit./McLaren), 2013 - Vettel.

Na formuli 1 čeká legendární Monza a Alonsa dilema - o situaci před závodem čtěte ZDE

F1, VC Číny 2014, Ferrari: Fernando Alonso
F1, VC Číny 2014, Ferrari: Fernando Alonso | Foto: Scuderia Ferrari

Na startovní rošt se opět vrátil Kamui Kobajašiho, jehož v GP Belgie nahradil nováček André Lotterer. 32letý mistr světa ve vytrvalostních závodech odmítl v Monze startovat, protože v prvním tréninku měl místo něj jet mladý Roberto Merhi.

Caterham Formula One driver Kamui Kobayashi of Japan looks on in the garage during the second practice session of the Australian F1 Grand Prix at the Albert Park circuit
Caterham Formula One driver Kamui Kobayashi of Japan looks on in the garage during the second practice session of the Australian F1 Grand Prix at the Albert Park circuit | Foto: Reuters

Dvojblok Mercedesu v Monze na konci dne vydržel - o pátečním dění v Monze čtěte ZDE

F1, VC Itálie 2014: Lewis Hamilton, Mercedes
F1, VC Itálie 2014: Lewis Hamilton, Mercedes | Foto: Reuters

Hamilton vyhrál kvalifikaci F1 po čtyřech měsících - o kvalifikaci na GP Itálie čtěte ZDE

F1, VC Itálie 2014:  Lewis Hamilton a Nico Rosberg
F1, VC Itálie 2014: Lewis Hamilton a Nico Rosberg | Foto: Reuters

Určitě máte ještě v paměti drama ve Spa, při němž Nico Rosberg prorazil pneumatiku svého rivala a týmového kolegy v jedné osobě Lewise Hamiltona - vše o Velké ceně Belgie čtěte ZDE

F1:  Nico Rosberg a Lewis Hamilton
F1: Nico Rosberg a Lewis Hamilton | Foto: Reuters

Pořadí MS:
P.     jméno     tým     body
1.     Nico Rosberg     Mercedes     220
2.     Lewis Hamilton     Mercedes     191
3.     Daniel Ricciardo     Red Bull-Renault     156
4.     Fernando Alonso     Ferrari     121
5.     Valtteri Bottas     Williams-Mercedes     110
6.     Sebastian Vettel     Red Bull-Renault     98
7.     Nico Hulkenberg     Force India-Mercedes     70
8.     Jenson Button     McLaren-Mercedes     68
9.     Felipe Massa     Williams-Mercedes     40
10.     Kimi Räikkönen     Ferrari     39
11.     Kevin Magnussen     McLaren-Mercedes     37
12.     Sergio Perez     Force India-Mercedes     33
13.     Jean-Eric Vergne     Toro Rosso-Renault     11
14.     Romain Grosjean     Lotus-Renault     8
15.     Daniil Kvjat     Toro Rosso-Renault     8
16.     Jules Bianchi     Marussia-Ferrari     2

Mercedes Formula One driver Nico Rosberg of Germany drives through a corner during the German F1 Grand Prix at the Hockenheim racing circuit July 20, 2014. REUTERS/Michae
Mercedes Formula One driver Nico Rosberg of Germany drives through a corner during the German F1 Grand Prix at the Hockenheim racing circuit July 20, 2014. REUTERS/Michae | Foto: Reuters

Pořadí na startovním roštu VC Itálie:
1.    Lewis Hamilton    Mercedes
2.    Nico Rosberg    Mercedes
3.    Valtteri Bottas    Williams/Mercedes
4.    Felipe Massa    Williams/Mercedes
5.    Kevin Magnussen    McLaren/Mercedes
6.    Jenson Button    McLaren/Mercedes
7.    Fernando Alonso    Ferrari
8.    Sebastian Vettel    Red Bull/Renault
9.    Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault
10.    Sergio Perez    Force India/Mercedes
11.    Kimi Raikkonen    Ferrari
12.    Jean-Eric Vergne    Toro Rosso/Renault
13.    Nico Hulkenberg    Force India/Mercedes
14.    Adrian Sutil    Sauber/Ferrari
15.    Esteban Gutierrez    Sauber/Ferrari
16.    Pastor Maldonado    Lotus/Renault
17.    Romain Grosjean    Lotus/Renault
18.    Kamui Kobajaši    Caterham/Renault
19.    Jules Bianchi    Marussia/Ferrari
20.    Max Chilton    Marussia/Ferrari
21.    Daniil Kvjat    Toro Rosso/Renault*
22.    Marcus Ericsson    Caterham/Renault**
Pozn.: *  - trest ztráty 10 míst za použití šestého spalovacího motoru, **  - za ignorování žlutých vlajek v posledním tréninku bude startovat z boxové uličky

Williams krátce před závodem oznámil, že si i v příštím roce nechá Valtteriho Bottase a Felipeho Massu - čtěte ZDE

F1: Felipe Massa a Valtteri Bottas (Williams)
F1: Felipe Massa a Valtteri Bottas (Williams) | Foto: Williams F1
13:50

Dobré odpoledne, v Monze je už vše připraveno k závodu.

13:51

Bizarní věc se stala u Mercedesu. Kdosi z mechaniků čímis zavadil o Hamiltonovo přední křídlo, které teď museli rychle opravit.

14:00

Všichni jezdci se vydali do zaváděcího kola.

 

14:00

Ještě připomeňme, že na startovním roštu bude jen 21 vozů, Ericsson musí za trest startovat z boxové uličky.

1.

Velká cena Itálie formule 1 odstartovala!

1.

Hamilton zaspal, dostali se před něj Rosberg i Magnussen a Massa.

1.

Naopak Bottas se propadl až na desátou pozici.

2.

Hamilton hlásí do boxů nějaký problém s motorem, ale stále se drží před Vettelem na čtvrtém místě.

2.

Rosberg má v čele náskok přes 1,4 vteřiny.

3.

Jezdci už mohou používat DRS, Magnussen zatím jede velmi dobře takticky.

pneu

Kromě Hülkenberga, Sutila, Gutiérreze, Grosjeana, Kvjata a Ericssona všichni odstartovati na měkčí směsi. Dnes můžeme být svědky pouze jedné zastávky v boxech.

3.

Největším skokanem je momentálně 16. Kvjat (+5), naopak nejvíc ztratil 11. Bottas (-8).

4.

Během několika stovek metrů přišel Magnussen hned o dvě místa, nejdřív ho předstihl Massa a jeho aerodynamického pytle využil i Rosberg.

6.

Závod už skončil pro Chiltona, která v druhé šikaně skončil mimo trať poté, co doslova přeskočil obrubník.

F1: Max Chilton, Marussia
F1: Max Chilton, Marussia | Foto: Marussia F1 Team

Pořadí a rozestupy po 5. kole
1.    Rosberg     Mercedes     
2.    Massa     Williams     +3.8
3.    Hamilton     Mercedes     +4.3
4.    Magnussen     McLaren     +5.5
5.    Vettel     Red Bull     +6.0
6.    Button     McLaren     +6.7
7.    Alonso     Ferrari     +7.5
8.    Perez     Force India     +8.1
9.    Raikkonen     Ferrari     +10.3
10.    Hulkenberg     Force India     +11.3
11.    Bottas     Williams     +11.5
12.    Ricciardo     Red Bull     +11.9
13.    Vergne     Toro Rosso     +12.9
14.    Maldonado     Lotus     +14.8
15.    Sutil     Sauber     +17.3
16.    Kvyat     Toro Rosso     +18.1
17.    Gutierrez     Sauber     +19.0
18.    Kobayashi     Caterham     +19.6
19.    Bianchi     Marussia     +21.4
20.    Chilton     Marussia     +23.4
21.    Grosjean     Lotus     +23.9
22.    Ericsson     Caterham     +24.9

Mercedes Formula One driver Nico Rosberg of Germany drives during the Canadian F1 Grand Prix at the Circuit Gilles Villeneuve in Montreal June 8, 2014. REUTERS/Chris Watt
Mercedes Formula One driver Nico Rosberg of Germany drives during the Canadian F1 Grand Prix at the Circuit Gilles Villeneuve in Montreal June 8, 2014. REUTERS/Chris Watt | Foto: Reuters
8.

Hamilton se ze všech sil snaží dostat před Massu, aby měl konečně na dohled svého největšího soupeře.

9.

Rosberg probrzdil první šikanu a musel se proplétat mezi retardéry, takže kousek ze svého náskoku ztratil.

10.

Hamilton se v první šikaně prosmýkl vnitřkem pod Massou a už je druhý.

12.

Rosberg a Hamilton zajíždění téměř shodné čas, Massa je už mimo zónu DRS předjetí Hamiltona. Jeho týmový kolega Bottas se vyšvihl už na 9. pozici.

14.

Bottas chytil po zpackaném startu druhou místo. Na konci cílové rovinky, kde se dnes nejvíc předjíždí, se jeho obětí stal devátý Pérez.

15.

Hamilton se pomalu ale jistě blíží k Rosbergovi, dělí je 1,6 vteřiny.

16.

Italští tifosi jsou dnes asi hodně zklamaní. Räikkönen vodí svoje Ferrari až na 10. místě a Alonso právě o to své sedmé přišel na úkor rozjetého Bottase.

Ferrari Formula One driver Fernando Alonso of Spain drives during the Hungarian F1 Grand Prix at the Hungaroring circuit, near Budapest July 27, 2014. REUTERS/Laszlo Balo
Ferrari Formula One driver Fernando Alonso of Spain drives during the Hungarian F1 Grand Prix at the Hungaroring circuit, near Budapest July 27, 2014. REUTERS/Laszlo Balo | Foto: Reuters
pneu

Výrobce pneumatik Pirelli předpokládá výměnu měkčích směsí za tvrdé ve 23. kole. Uvidíme, na kolik Italům jejich propočty vyšly,

19.

Sebastian Vettel jako první zamířil do boxů pro nové gumy.

20.

Bottas s každou stovkou metrů stahuje náskok Magnussena a chystá se už zaútočit.

21.

Podle očekávání v nájezdu do první šikany Bottas v klidu předjel Magnussena a je čtvrtý. V čele se nám taky vytvořily dvojičky pilotů Mercedesu, Williamsu a McLarenu - všechno týmy poháněné motorem Mercedes.

F1: Mercedes - motor Mercedes PU106A Hybrid
F1: Mercedes - motor Mercedes PU106A Hybrid | Foto: Mercedes AMG Petronas Formula One Team
22.

Magnussen a Alonso simultánně měnili gumy, na jejich vzájemném pořadí se nic nezměnilo.

23.

Rosberg dostal z boxů příkaz příští dvě kola "natřít" co se dá, pak asi bude měnit gumy.

23.

Mezi tím se boxy prohnal Button, který klesl za hranici Top 10.

24.

Massa má nové pneumatiky a je pátý. Pérez se dobrou strategií dostal před Buttona i Alonsa.

25.

Rosberg rychle vyměnil gumy, jede druhý. V čele je tak Hamilton.

25.

Podobně měnil pneumatiky Bottas a při opatrném nájezdu klesl až za Péreze na devátou pozici.

26.

U mechaniků byl i Hamilton, jenž se vrátil asi 1,5 vteřiny za Rosberga. Němec znovu vede.

26.

Bottas nedal v první šikaně Pérezovi šanci, překonal ho a jede osmý.

27.

Rosberg dostal z boxů upozornění, aby si hlídal spotřebu paliva.

28.

Hamilton má trochu jinak nastavený vůz a jeho Mercedes je výrazně rychlejší než Rosbergův. Brit je už téměř na dostřel svého rivala.

29.

Rosberg znovu probrzdil první šikanu. Hamilton toho okamžitě využil a vede!

F1, VC VB: Lewis Hamilton, Mercedes
F1, VC VB: Lewis Hamilton, Mercedes | Foto: Reuters
29.

První šikana je dnes prokletá. Jediný jezdec, který zatím dokončil všechny Velké ceny, dnes nedojede. Jeho Ferrari zradil motor.

Ferrari Formula One driver Fernando Alonso of Spain stops the race as his car breaks down during the Italian F1 Grand Prix in Monza September 7, 2014. REUTERS/Stefano Rel
Ferrari Formula One driver Fernando Alonso of Spain stops the race as his car breaks down during the Italian F1 Grand Prix in Monza September 7, 2014. REUTERS/Stefano Rel | Foto: Reuters
31.

Bottas se s Magnussenem ťukl kolo na kolo, Fin vyjel trochu mimo trať a vrátil se raději zpět za Dána, aby nebyl případně potrestán.

32.

Hamilton si vytvořil slušný náskok přibližně tří vteřin. Němec teď zvolil konzervativní strategii a všechny síly zjevně chystá na závěrečný útok.

Pořadí a rozestupy po 32. kole
1.    Hamilton     Mercedes     
2.    Rosberg     Mercedes     -3.0
3.    Massa     Williams     -15.5
4.    Vettel     Red Bull     -32.7
5.    Magnussen     McLaren     -33.9
6.    Bottas     Williams     -34.3
7.    Perez     Force India     -35.1
8.    Button     McLaren     -35.4
9.    Raikkonen     Ferrari     -39.9
10.    Ricciardo     Red Bull     -40.5
11.    Hulkenberg     Force India     -48.4
12.    Vergne     Toro Rosso     -50.9
13.    Kvyat     Toro Rosso     -56.5
14.    Maldonado     Lotus     -60.2
15.    Gutierrez     Sauber     -65.8
16.    Sutil     Sauber     -76.7
17.    Grosjean     Lotus     -87.8
18.    Kobayashi     Caterham     -92.3
19.    Bianchi     Marussia     -108.4
20.    Ericsson     Caterham     -116.3

33.

Ricciardo v souboji o 9. pozici na poslední chvíli vybrzdil na konci cílové rovinky Räikkönena .

34.

Zatímco vítěz posledních dvou Grand Prix Ricciardo se pohybuje na konci bodované desítky, obhájce titulu Vettel se nenápadně propracoval na čtvrté místo.

35.

I když Bottas dnes bere závod trochu jako slalom mezi soupeři, má z jezdců v čele výrazně nejmenší spotřebu.

37.

Bottas se konečně dočkal a snad na třetí nebo čtvrtý pokud překonal houževnatého Magnussena. Fin se rázem vrhl k pronásledování čtvrtého Vettela.

38.

Za jeden z minulých soubojů s Bottasem, dostal Magnussen trest stop and go 5 vteřin. Protože už asi do boxů nepojede, pět vteřin se Dánovi připočte k jeho času. To by ho momentálně z 6. místo srazilo na deváté.

39.

Button sice v první šikaně předjel Péreze, ale Mexičan zůstal věrný své pověsti, v té další tvrdě zaútočil, téměř McLaren vytlačil a vrátil se zpět na sednou pozici.

40.

Dvojice předjetí s účastí Red Bullu. Vettel prohrál s Bottasem, zatímco Ricciardo překonal Buttona.

41.

Ricciardo drze zvenku v zatáčce Curva Grande objel Péreze, který se nezmohl k odporu.

42.

Repete souboje Pérez - Button o osmé místo. Znovu Button první šikanu vyhrál a v té další o místo zase přišel.

 

44.

Ricciardo znovu v závěru Grand Prix předvádí stíhací jízdu, hladce proklouzl na šesté místo před Magnussena a jal se stíhat Vettela.

44.

V čele dál v poklidu krouží Hamilton s náskokem 4,5 vteřiny před Rosbergem, třetí Massa ztrácí 17,6 vteřiny a o dalších 17,1 vteřiny zpět je  Bottas.

46.

Ricciardo dostal od svého závodního inženýra zelenou na stíhání pomalejšího Vettela. Australan se už k obhájci titulu blíží.

47.

Vettel do první šikany zabrzdil pozdě a udržel si šesté místo, ale pak Ricciardo doslova vyškolil šampiona zvnitřku a už mu odjíždí.

49.

Ricciarda z boxů raději krotí, protože Bottas je pět kol před koncem dost daleko. Proto má Australan hlavně hlídat páté místo.

51.

Rosber stáhl na Hamiltona celou vteřinu, ale do konce chybí už málo času.

52.

Kvjat měl problémy s brzdami v poslední šikaně, ruský jezdec jen tak tak projel po trávě.

 

53.

Hamilton vjel do posledního kola s náskokem 2,9 vteřiny před Rosebrgem.

 

53.

Lewis Hamilton vyhrává Velkou cenu Itálie formule 1.

53.

Druhý dojel Nico Rosberg a třetí Felipe Massa.

Hamilton získal šestý triumf v sezoně. Massa čekal na stupně vítězů více než rok a půl.

Další pořadí jezdců v cíli:
4.    V Bottas    Williams
5.    D Ricciardo    Red Bull
6.    S Vettel    Red Bull
7.    K Magnussen    McLaren
8.    S Perez    Force India
9.    J Button    McLaren
10.    K Raikkonen    Ferrari

 

Ve skutečnosti se ale Magnussen se kvůli 5vteřinové penalizaci posune až na desáté místo.

Rosberg vede s 238 body, druhý Hamilton má 216.

Dnešní online přenos končí, děkujeme za pozornost.

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 5 minutami

Policie evakuovala v Brně přes sto lidí kvůli nálezu 100 kg granátu z války

Policie ve středu dopoledne evakuovala v Brně - Žabovřeskách v Kozákově ulici 116 lidí kvůli nálezu 100 kilogramů granátu z druhé světové války. Pyrotechnici pracují na bezpečné likvidaci nálezu, uvedla policie na twitteru. Zveřejnila tam také krátké video z místa. Bližší informace zatím nejsou známy.

Evakuaci kvůli munici zažili v posledních letech například lidé v Ostravě, kde se loni v listopadu našla nevybuchlá letecká puma z 2. světové války. Velká část obvodu Plesná byla tehdy uzavřená několik hodin. V Brně se v listopadu 2016 muselo evakuovat asi tisíc lidí poté, co se v Řípské ulici našla puma z 2. světové války.

Zdroj: ČTK
před 16 minutami

Recidivista si za výhrůžky otrávením vody odpyká pět let, potvrdil soud

Recidivista Marek Vadel, který z vězení hrozil otrávením pitné vody v českých městech, si odpyká dalších pět let za mřížemi. Trest ve věznici se zvýšenou ostrahou mu ve středu pravomocně potvrdil pražský vrchní soud, který zamítl mužovo odvolání. Vadel se v rozeslaných dopisech snažil vyvolat dojem, že je psal člen islámské teroristické skupiny. Přiznal, že se inspiroval kriminálním seriálem Kobra 11.

Soudy uznaly Vadela vinným z vyhrožování teroristickým trestným činem a z šíření poplašné zprávy. "Teroristické útoky v Evropě i na našem území jsou reálnou hrozbou. Proto se domníváme, že žádnou takovou výhrůžku nelze brát na lehkou váhu," konstatoval předseda odvolacího senátu Jiří Lněnička. Uložený trest je podle něj spíše mírný.

Vadel byl v minulosti jedenáctkrát trestaný, a to za násilnou i majetkovou trestnou činnost a také za dvojí znásilnění. Na svobodu měl vyjít v roce 2029. Muž se ale rozhodl dosáhnout dřívějšího propuštění výhrůžkami.

Zdroj: ČTK
před 22 minutami

Sklizeň ovoce loni klesla o pět procent, zhoršila se hlavně úroda švestek

Sklizeň ovoce v Česku loni meziročně klesla o pět procent na 133 867 tun. Výrazný pokles úrody ovocnáři zaznamenali u švestek, opět velmi slabá byla úroda třešní. Meruňky loni nezasáhly mrazy a jejich sklizeň vzrostla čtyřnásobě. Z dlouhodobého pohledu byla loňská úroda podprůměrná, když proti průměru sklizní předchozích pěti let byla nižší o sedm procent. Ve středu to řekla mluvčí Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (ÚKZÚZ) Ivana Kršková.

Nižší sklizeň byla podle ovocnářů způsobena především chladným jarem. "Například u švestek byl na jaře optimismus podstatně vyšší, než byla skutečnost ve sklizni. Nadprůměrné škody byly loni z krupobití. Mrazy sady loni nepoškodily," řekl předseda Ovocnářské unie ČR Martin Ludvík. Nástup vegetace přišel loni později, nepříznivé počasí bylo i v období květu, kdy málo létali včely a další opylovači. Výrazný propad plůdku přišel se zpožděním.

Ludvík upozornil, že bilanci sklizní ovlivňuje i to, že v České republice trvale ubývá ovocných sadů. Loni plochy sadů v ČR meziročně klesly o dvě procenta na 13 047 hektarů. Proti roku 2017 to představovalo snížení o 932 hektarů, tedy o sedm procent.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 39 minutami

Kupka vládě navrhne snížení slev v dopravě na 50 procent. Stát má díky tomu uspořit téměř dvě miliardy ročně

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ve středu vládě navrhne snížení výše slev v dopravě ze současných 75 procent na 50 procent z ceny jízdného. Státu to má přinést úspory až 1,8 miliardy korun ročně. Slevy by měly dál platit pro děti a studenty do 26 let a lidi starší 65 let. Ministr také navrhne rozšíření slev pro invalidní důchodce s invaliditou třetího stupně. Vláda ovšem bude vybírat i z dalších variant úpravy slev. Vyplývá to z dokumentu ministerstva dopravy. Před covidovou krizí stát za slevy dopravcům vyplatil 5,79 miliardy korun v roce 2019, během krize účet klesl asi o dvě miliardy korun.

Slevy platí od září 2018, kdy o nich rozhodla tehdejší vláda Andreje Babiše (ANO). Slevy platí na všech vnitrostátních dálkových a regionálních autobusových a železničních linkách, v integrovaných dopravních systémech a také na linkách městské hromadné dopravy, které zajíždějí za hranice města. V železniční dopravě platí pouze ve vozech druhé třídy.

Zdroj: ČTK
Další zprávy