Melbourne - Nedělní Velkou cenu Austrálie vstoupí šampionát formule 1 do svého už 67. ročníku, ale teprve třetího s hybridními motory. Předchozí dva ročníky ovládl Lewis Hamilton v Mercedesu a také letos je otázka jasná: Dokáže někdo vyzrát na "Stříbrné šípy"?
Na pozici britského jezdce a jeho týmového kolegy Nico Rosberga, jenž byl v posledních dvou sezonách druhých, budou chtít zaútočit především piloti Ferrari. Sebastian Vettel i Kimi Räikkönen zajížděli v předsezonních testech nejrychlejší časy, ale Mercedes se v nich soustředil především na co největší ujetou vzdálenost.
Vettel chce být šampionem
A byl to právě Vettel, kdo loni jako jediný dokázal třikrát překazit "kouzlo" Mercedesu. Všechny ostatní Grand Prix vyhráli Hamilton či Rosberg.
"Můj cíl je zcela jasně být mistrem světa a vyhrávat závody. Všechno ostatní pro mě není dost dobré," řekl Vettel. "Ale právě na začátku sezony ještě musíme zůstat na zemi. Víme, jaký máme cíl, ale vede k němu dlouhá a tvrdá cesta. Rozhodně chceme být lepší než vloni," dodal.
Pozitivně se před startem sezony cítí i Hamilton, který bude usilovat o svůj už čtvrtý titul mistra světa, čímž by vyrovnal Vettelovu bilanci."Testovací jízdy byly naprosto neuvěřitelné, řekl bych, že byly nejvydařenější v mojí kariéře. Z auta mám zase ještě mnohem lepší pocit," řekl Hamilton. Počítá ale s velkým tlakem soupeřů. "Každopádně budu muset zabrat, protože konkurence bude v tomto roce větší než kdy předtím," řekl.
Napodobí Rosberg otce - šampiona?
Velkého rivala bude mít opět i ve vlastním týmovém kolegovi. Rosberg po dvou titulech vicemistra chce konečně napodobit otce Kekeho, který se stal šampionem v roce 1982. Minulou sezonu zakončil třemi výhrami za sebou, byl nejrychlejší v posledních šesti kvalifikacích. "Těším se na souboj s mistrem světa. V minulých dvou letech mě vždy porazil, on je pro mě měřítko. Ale všechno musí do sebe zapadat a já ze sebe musím dostat maximum," řekl Rosberg.
Třetí místo v Poháru konstruktérů bude obhajovat Williams se spolehlivým duem Valtteri Bottas, Felipe Massa, kteří vloni každý dvakrát dělali favoritům garde na stupních vítězů. K nejsilnějším pronásledovatelům vedoucího dua by mohl opět patřit i Red Bull a na základě posledních testů i Force India.
Černým koněm může být Toro Rosso
"Za Mercedesem a Ferrari by to mohlo být velmi těsné," řekl Australan Daniel Ricciardo, který vloni také dvakrát stál na pódiu. Jeho tým Red Bull i přes dlouhodobou nespokojenost nakonec zůstal u motoru od Renaultu, byť jde o zákaznický agregát a po sponzorovi nese jméno TAG Heuer. Naopak stáj Toro Rosso našla partnera ve Ferrari a při testech na sesterský tým nic neztrácela.
Přelomový rok čekají u McLarenu, jehož loňská premiéra s motory Honda skončila jednou z nejhorších sezon v historii týmu s pouhými 27 body. Mistři světa Fernando Alonso a Jenson Button teď musí napravit pošramocenou pověst. Ovšem sportovní ředitel Eric Boullier připustil, že tým není pro Austrálii optimálně připravený. "Nečeká nás jednoduchý start," řekl.
Poprvé od roku 2011 bude s vlastním týmem startovat Renault, která po loňské sezoně převzala Lotus. K papírovým outsiderům by měly patřit Sauber, Manor a úplný nováček v seriálu, americká stáj Haas.
Pirelli nabídne pátou směs
K novinkám sezony patří možnost používat tři druhy pneumatik oproti pouhým dvěma z minulé sezony. Výrobce Pirelli bude dodávat vedle měkkých a středních od závodě v Monaku také takzvané superměkké a jezdci si mohou objednat na závodní víkend v libovolné kombinaci vždy 13 sad. "Týmům se tím naskytne více strategických možností," uvedl sportovní šéf společnosti Paul Hembery.
Změnu strategie bude vyžadovat i nový formát kvalifikace. O pořadí na startu bude rozhodovat vyřazovací závod. Kvalifikace bude jako dosud rozdělena na tři části, ale v každé z nich bude v pravidelných intervalech odpadávat vždy nejpomalejší vůz, až zbude majitel pole position.
Start úvodního závodu sezony je na programu v neděli v 6:00 hodin našeho , přímý přenos odvysílá Sport2. Online přenos závodu můžete sledovat ZDE.