Praha - Uvnitř českého fotbalu to pění. "Kvůli novele loterijního zákona přišly jen profesionální kluby až o 250 milionů korun," spočítal Dušan Svoboda, šéf ligového shromáždění a ředitel Sparty.
Jde o to, že až dosud hazardní společnosti, včetně sázkových kanceláří, mohly ze svých zisků místo daňové zátěže přispívat na veřejně prospěšnou činnost. A samy si určovaly, jestli přispějí na sport či třeba na kulturu.
O fotbale čtěte více:
- Manipulování s výsledky zápasů? Realita českého fotbalu
- Prodáno. K Bazalům si realitní firma koupila i Baník
- Přibyl údajně zemřel kvůli skryté srdeční vadě
To skončilo. Teď je hazard plně zdaněn a vybrané daně jsou směřovány do rozpočtu státu a měst.
"Do městských rozpočtů tak přibyly prostředky, které tam předtím nebyly. V první fázi tedy oslovíme municipality, aby z těch peněz něco daly na fotbal," plánuje Svoboda.
Nejdřív města, pak změna zákona
"Ve druhé fázi budeme lobbovat za změnu toho loterijního zákona," dodává šéf ligy. "Teď jsou ještě kluby v podstatě v klidu, protože jim běží smlouvy uzavřené před sezonou. Jenže až půjdou do sázkových kanceláří, aby jim sponzorsky přispěly, v letní přestávce, nejspíš se tam se zlou potáží."
Problémy už zaznamenalo 1. FC Slovácko, kde kohouty utáhl silný sponzor Synot.
"Bohužel si dokážu představit, že první platformou, na kterou pak kluby začnou šetřit, bude bohužel mládež, a to je samozřejmě špatně," hřímá Svoboda.
V Polsku sázkovky za možnost vypsat kurzy fotbalu platí
Nabízí se myšlenka nastolit podobný model jako třeba v Polsku. Tam sázkové kanceláře za to, že smějí vypisovat kurzy na fotbalovou soutěže, tamním klubům platí. "Potíž je v tom, že loterijní zákon zvýšil daňovou zátěž sázkových kanceláří natolik, že si nejsem jistý, jestli je to realizovatelné řešení," uvažuje Svoboda.
Ligovým klubům zjevně peníze ubývají, a tak jsou mnohem otevřenější možným změnám herního schématu či jiným oživením.
"Jednoznačně musíme získat větší profit z prodeje televiz ních práv. Musíme být mnohem atraktivnější pro fanouška. Proto se ho musíme zeptat, co chce, jak by se mu liga nejvíce líbila, a pak se podle toho zařídit. Ať si trenéři říkají, co chtějí, musíme teď případně potlačit sportovní hledisko a maximálně zohlednit to marketingové," říká Svoboda.
V praxi to znamená, že si Ligová fotbalová asociace, sdružení klubů I. a II. ligy, hodlá zadat studii, jejíž výsledek naznačí, jakým způsobem lze dosáhnout toho, aby byl fotbal atraktivnějším produktem a mohl lépe profitovat z prodeje televizních práv.
Play off? Snížení počtu účastníků?
"Jestli z něj vyjde, že máme zavést play off v boji o titul, nebo zúžit počet účastníků ligy třeba na dvanáct, tak to prostě uděláme. Třeba z té studie vyjde něco jiného, já opravdu nevím, co. Ale není zbytí, musíme hrát ligu v takovém formátu a modelu, jaký do něj může přivést víc peněz než teď," říká Svoboda.
Kdyby se liga hrála např. o dvanácti celcích, fungoval by pravděpodobně čtyřkolový model.
Derby Sparta-Slavia by se tak hrálo čtyřikrát do roka. Trenéři naopak dlouhodobě preferují model o 16 účastnících, podle jejich mínění v něm vzniká výrazně nižší šance, že se do nejvyšší soutěže dostanou mladí talentovaní hráči.
Částka, za kterou v éře fotbalového předsednictví Ivana Haška koupila vysílací práva na ligu společnost KPS Media, je tajná. Hovoří se ale o 100 milionech korun na sezonu.