Praha - Jak ve fotbale vydělat velké peníze? To je snadné: postoupit do Ligy mistrů, prodat reprezentanta...
Anebo výhodně zobchodovat televizní práva. A o to se teď právě hraje.
Jak zjistil deník Aktuálně.cz, ve hře o vysílací práva na Gambrinus ligu pro její příští ročníky jsou především dvě agentury: MP & Silva a Pragosport.
Ta první sídlí v Londýně, druhá patří mezi tradiční hráče domácího trhu, Pragosport řídí bývalý místopředseda fotbalové asociace Jaroslav Vacek.
Jak Česká televize, tak skupina Nova potvrdily zájem koupit si vysílací práva napřímo, fotbaloví obchodníci ale podle všeho preferují zmíněné agentury.
Křetínský: Já ta práva nekupuju
Zákulisím se v posledních týdnech nesla pověst, že zájem koupit vysílací práva na Gambrinus ligu má Daniel Křetínský, vlastník Sparty a nyní i vydavatelství Ringier. Tato zvěst se posléze objevila dokonce i v některých periodicích zaměřených na marketing.
"Ne, není to pravda. Ani já jako fyzická osoba, ani žádná z firem, které kontrolujeme, žádný takový obchod nechystá. Ani o ničem takovém neuvažujeme," řekl ovšem Daniel Křetínský minulý týden deníku Aktuálně.cz.
A Miroslav Pelta, předseda Fotbalové asociace ČR, jeho slova potvrzuje. "Jednání vedeme, ale pan Křetínský v nich nijak nefiguruje, to jsou nějaké nesmysly."
S vysílacími právy na Gambrinus ligu obchoduje STES, dceřiná obchodní firma Fotbalové asociace ČR.
Ta je ještě v éře Ivana Haška prodala společnosti KPS Media, která je pro změnu "dceřinkou" Sazky. Tehdy byla tedy součástí "rodiny", které šéfoval Aleš Hušák, dnes patří KPS Media pod "novou" Sazku, jež patří pod kontrolu skupiny KKCG Karla Komárka.
A smlouva mezi STES a KPS Media vyprší 30. června 2014.
Oproti Rakušanům inkasují almužnu
"Smlouva končí za několik měsíců, musíme proto urychleně pracovat na nové. Všechno směřuje k tomu, že najdeme nového partnera, pro KPS Media tohle není jejich hlavní byznys, neprojevili nijak intenzivní zájem o prodloužení smlouvy," říká Miroslav Pelta.
"V současnosti jsou příjmy za televizní práva poddimenzované, chceme je určitě navýšit," dodává strahovský šéf.
Podmínky smlouvy mezi STES a KPS Media uzavřené v roce 2010 nebyly oficiálně zveřejněny, psalo se o 100 milionech korun za rok, ale posléze začaly prosakovat informace, že v "cashi", tedy v penězích, jde ve skutečnosti možná jen o 85 milionů korun ročně a zbytek tvoří tzv. bartrové obchody.
Každopádně příjem klubů Gambrinus ligy z prodeje televizních práv byl až dosud nižší než v sousedních zemích srovnatelných co do velikosti i fotbalové síly.
I kdybychom Gambrinus lize přiznali 100 milionů korun ročně, odpovídalo by to částce 3,5 milionu eur. Rakouská liga ale takto vydělá 18 milionů eur, maďarská 12 milionů eur za sezonu. Podrobnější údaje přinesl před časem deník Insider, prohlédnout si je můžete zde.
Není divu, že český fotbal chce z televizních práv "vytřískat" víc peněz než dosud. Co tedy bude dál?
Jeden kohout z Londýna, druhý z Prahy
"Jednáme se dvěma agenturami, jedna je zahraniční a ta druhá, to je subjekt, který v Česku dělá tyhle věci léta, vy dobře víte, kdo to je," nemaskoval Pelta příliš Vackův Pragosport.
Zahraniční agenturou, o které hovoří, je pak MP & Silva. Ta sídlí v Londýně a patří mezi přední hráče na evropském trhu s vysílacími právy na sportovní utkání.
"To je známá agentura, drží práva například na tenisové French Open a některé ligové soutěže ve fotbale," glosuje značku MP & Silva šéf sportovního kanálu České televize Jiří Ponikelský.
MP & Silva uvádí ve svém portfoliu práva na fotbalové MS v Brazílii, anglickou Premier League i FA Cup, Bundesligu, francouzskou Ligue 1, americkou MLS a další soutěže.
V minulosti prodával STES vysílací práva na Gambrinus ligu napřímo tuzemským televizím, které pak soutěž vysílaly exkluzivně. Varianta s KPS Media přinesla jiný model: přenosy si zprvu dělila skupina Nova s Českou televizí a kanálem Sport 2, posledně jmenovaný subjekt pak časem ze hry vypadl.
V aktuální sezoně platí, že skupina Nova má práva na 6 utkání, přičemž z nich "live" vysílá dvě, na Fandovi a paralelně na Nova Sport. A zbývající dva duely vysílá Česká televize.
Ponikelský: Víc než dosud nedáme
"Rádi bychom si vysílací práva na ligu koupili napřímo," shodnou se Jiří Ponikelský z ČT Sport a Marek Kindernay, šéf kanálů Fanda a Nova sport. Pelta ale podle všeho dává přednost zmiňované variantě, v níž uspěje jedna ze jmenovaných agentur. U té, která vyhraje, se pak logicky předpokládá, že své "zboží" jednotlivým televizím nějak přeprodá.
"Rozhodně za vysílání Gambrinus ligy nemíníme platit víc než dosud, naopak se nám v poslední době dobře daří naše náklady na vysílací práva snižovat," podotýká k otázce ceny Jiří Ponikelský.
Peltova slova o tom, že dosavadní držitel práv se do prodlužování kontraktu nežene, potvrzuje Roman Ječmínek, ředitel KPS Media. "Jednání sice se STES vedeme, ale do hry pravděpodobně vstoupí nový partner. Naše smlouva trvala čtyři roky, má svůj začátek a konec. Vedle televizních přenosů obsahovala smlouva i nejrůznější deriváty, streamy pro mobilní aplikace či internet... Jednání vedeme spíš v tomto směru," říká Ječmínek.
"Matka" KPS Media, tedy Sazka, využívala zejména exkluzivních práv na streamování zápasů Gambrinus ligy na svém sázkařském webu. Ječmínek sice není zcela konkrétní, ale lze patrně odtušit, že jeho myšlenky o další spolupráci vedou právě tudy.
Celá záležitost s vysílacími právy na Gambrinus ligu má ještě jeden velmi důležitý rozměr. A sice "separatistickou" tendenci vedení Ligové fotbalové asociace. Její šéf Dušan Svoboda opakovaně zdůrazňuje, že příští ligový ročník by si kluby prostřednictvím LFA chtěly řídit samy a vytvořit si na FAČR silnou autonomii.
Takový projekt je samozřejmě úzce spjat s myšlenkou, že by si marketingová a televizní práva prodávala liga sama, Dušan Svoboda hovořil o tom, že budoucnost vidí v placených kanálech, spekulovalo se o Digi Sport.
Jenže Pelta věci vidí úplně jinak.
"Samostatná liga... Uvidíme, jak to bude, jak se k tomu případně postaví valná hromada... Každopádně je jisté, že televizní práva na Gambrinus ligu bude prodávat STES," zdůrazňuje předseda asociace.
Příště ligu možná koupí UEFA
Podle informací deníku Aktuálně.cz je ambicí Pelty a jeho kolegy Luboše Koželuha ze STES prodat vysílací práva alespoň za 100 milionů korun na sezonu, a to v kompletně finančním plnění.
Ve hře by měl být opět čtyřletý kontrakt. "UEFA dává národním asociacím doporučení, aby se vysílací práva na ligy neprodávaly dál než do sezony 2018," říká Pelta.
Proč? "Je možné, že ohledně národních soutěží chystá podobný projekt, jaký spustila ohledně reprezentačních týmů, jejichž televizní práva UEFA nyní také kupuje a centralizuje. Ale to je jen domněnka," říká Miroslav Pelta.
S prodejem vysílacích práv na příští sezony Gambrinus ligy nemíní rozhodně otálet. "Mohli bychom to zvládnout ještě v lednu, možná se to posune do února," říká předseda Fotbalové asociace ČR.
Facebooková stránka autora: Luděk Mádl - Aktuálně.cz