Praha - Společnost HET sídlící v Ohníči u Teplic je pro mnohé překvapivým titulárním partnerem nejvyšší české fotbalové ligy pro sezonu 2017/2018. Nahrazuje tak končící epojisteni.cz. Přitom je jisté, že půjde o zviditelnění jen na rok. Od sezony 2018/2019 se liga bude jmenovat po sázkové kanceláři Fortuna.
V případě HET jde o "narychlo" uzavřené partnerství. Zároveň prezentované ve chvíli, kdy fotbalová asociace řeší kauzu ovlivňování přidělování dotací ministerstva školství, nemá předsedu a fotbalu jako takovému to notně kazí image.
Obchodní a marketingový ředitel společnosti HET a zároveň její jednatel Jiří Sokol vysvětluje, co výrobce barev a laků přivedlo na myšlenku spojit se s fotbalem.
Het má zkušenost ze sportovním sponzoringem například z hokeje. Je tato zkušenost také jedním z důvodů toho, že jste se rozhodli stát se i sponzorem fotbalové ligy?
Máme s reklamním partnerstvím ve sportu na nejvyšší úrovni více než desetiletou zkušenost. Vedle hokeje jsme dlouhodobě spolupracovali s fotbalisty prvoligových Teplic. U obou typů spolupráce jsme si vyhodnotili, že jsme z něj získali z marketingového pohledu maximum. Partnerství s ligou je ještě o stupínek výš. Tedy ano, navazujeme na tyto zkušenosti.
Kdy se objevila první idea o tom, že by se HET mohl stát partnerem ligy? A jak pak probíhala samotná jednání?
Když jsme se dozvěděli, že předchozí generální partner ligy odstoupil, začali jsme sledovat situaci. První informace jsme sondovali přes prostředníka již před valnou hromadou FAČRu. Samotná jednání, která byla z obou stran velmi konstruktivní, trvala přibližně dva týdny.
Ovlivnila tento váš záměr nějakým způsobem aktuální zhlediska publicity velmi negativní situace kolem FAČRu? Dotační kauza, vyšetřování předsedy asociace Miroslava Pelty, to, že nebyla po jeho rezignaci zvolena hlava svazu? Nemůže teď spojení s fotbalem být spíš negativní reklamou?
Dotační aféra je určitě velmi stinnou stránkou českého fotbalu. My jsme se rozhodli přistoupit k nabídce stát se generálním partnerem naprosto pragmaticky. To znamená, že jsme si probrali všechny plusy a mínusy této spolupráce a nakonec jsme se rozhodli pro vstup. Jinými slovy rozhodl marketingový pohled.
Je možné uvést nějaké parametry sponzorské smlouvy a celého partnerství s ligou?
Můžeme uvést, že jde o nejvyšší jednorázovou částku, kterou společnost HET ve své historii do propagace značky uvolnila.
Jak budete o tomto spojení chtít dávat vědět? Jak sponzoringu využijete?
Jsme přesvědčeni, že touto spoluprací ještě více podpoříme kladný vztah zákazníků k naší značce. Firma HET patří ve svém oboru k lídrům trhu nátěrových hmot řadu let. Daří se jí i v zahraničí. Ovšem je nám jasné, že budování pozitivní image je trvalý proces. Moc si přejeme, aby nový ročník HET ligy byl výjimečný. Všechny indicie k tomu směřují - vítěz bere jackpot v podobě postupu do základní skupiny Ligy mistrů, na špici se usazuje stále více týmů, do ligy se vrací tradiční kluby. Je toho hodně zajímavého, co nás čeká. Během roku chystáme podpůrné marketingové akce typu soutěží pro zákazníky. Ovšem tyto akce jsou ještě ve stádiu příprav, takže nemohu být v tuto chvíli konkrétnější.
Jste připraveni s FAČR, resp. později s Ligovou fotbalovou asociací, která řízení ligy přebere, dále spolupracovat? Ve smyslu pokračování a partnerství, třeba na nižší úrovni ligového sponzoringu až vaší aktuální pozici přebere Fortuna?
Nyní jsme na začátku spolupráce. Myslím si, že nejdříve musíme dát všemu nějaký čas, abychom si dokázali jednotlivé výstupy patřičně vyhodnotit. Ukáže-li se být spolupráce zajímavou pro obě strany, dokáži si představit pokračování v jiné formě.
Cena titulárního partnerství s ligou se odhaduje na sumu kolem 50 milionů korun, není pro firmu vaší velikosti takový sponzoringový náklad neúměrný?
Naše společnost je dlouhodobě velmi dobře ekonomicky řízená a náklady spojené s plněním smluvního vztahu jsou hrazeny ze zdrojů, které jsme si v minulých letech vytvořili. Konsolidované tržby HETu byly v roce 2015 přibližně 500 milionů korun a čistý výsledek hospodaření asi 40 milionů. Konsolidovaná data za 2016 dosud nejsou k dispozici, ale očekáváme tržby i výsledek hospodaření na stejné úrovni jako v roce 2015. Z ostatních výkazů vyplývá, že je naše společnost dlouhodobě stabilní a dostatečně kapitálově vybavena. Věříme, že tato propagace značky umožní firmě další rozvoj a současně víme, že negativně neovlivní žádné základní ekonomické ukazatele společnosti.
V partnerství ligy se dá spatřovat ta logika, že HET je pro muže, kutily, řemeslníky, mezi nimi je asi hodně fotbalových fanoušků. Je to takto jednoduché?
Máte pravdu, že cílová skupina je pro naše výrobky ideální. Ovšem je také pravda, že fotbal máme rádi. Někteří z nás jej na amatérské úrovni hráli. Spoustu radostných okamžiků jsme v minulých letech zažili i jako fanoušci.
Do čeho dál aktuálně kromě marketingu značky investujete?
Neustále se také věnujeme vývoji nových výrobků, kterými se snažíme aktuální sortimentní skladbu obohacovat. Ovšem nezapomínáme ani na investice do technologického rozvoje výroby, skladovacích prostor a zázemí pro zaměstnance. Skupina HET investovala v posledních pěti letech více než 150 milionů korun. Přes 50 milionů korun směřovalo v loňském roce do výstavby distribučního centra v Budimíru u Košic. V tuto chvíli probíhají investice přesahující 40 milionů korun do sociálního zázemí a pomocných skladů přímo ve výrobním závodě v Ohníči.
Jak vidíte svoji pozici na trhu? Kdo jsou vaši hlavní konkurenti?
Konkurence je v České republice velmi silná a tvoří ji významné nadnárodní společnosti, tradiční čeští výrobci a v neposlední řadě i nové regionálně působící firmy. Podíl naší společnosti na trhu s nátěrovými hmotami odhadujeme mezi deseti až patnácti procenty. Objem prodaného zboží se pohybuje kolem 25 tisíc tun ročně.