Šílený úvod Tour: na zemi Contador, Sagan i Cavendish

Antonín Vavrda Antonín Vavrda
29. 6. 2013 17:17
První etapu Tour de France 2013, která se jela poprvé v historii na Korsice poznamenaly pády.
Důsledek hromadného pádu v první etapě Tour de France.
Důsledek hromadného pádu v první etapě Tour de France. | Foto: Reuters

Bastia - První etapu stého ročníku Tour de France vyhrál na Korsice německý spurtér Marcel Kittel, který na cílové rovince přespurtoval Alexandra Kristoffa a nejmladšího účastníka letošního závodu - devatenáctiletého Dannyho Van Poppela.

Závěr etapy pak ovlivnil zaparkovaný autobus v cíli a několik pádů favoritů včetně Petera Sagana, Marka Cavendishe či Alberta Contadora. Do hromadné kolize se ale nepřimotali například Roman Kreuziger, který dojel do cíle na 26. pozici či Cadel Evans.

"Celý tým to dneska zvládl skvěle, moc jim děkuji. O pádu jsem věděl, ale neměl jsem tušení, kdo všechno do něj byl zapojen. Chvíli jsem váhali, co dělat, ale pak jsme všichni jeli dál," pronesl pro francouzská média šťastný vítěz, kterému loni Tour vůbec nevyšla.

Kittel ví, že měl kvůli autobusu v cíli velké štěstí

"Autobus v cíli? O tom slyším poprvé až od vás. Vůbec nevím, co říct, asi to, že jsme měli velké štěstí," dodal zástupce německé stáje Argos-Shimano, v jejímž středu je i další špičkový spurtér John Degenkolb. Také jeho ale zbrzdil pád.

Na posledních pěti kilometrech se pak děly neuvěřitelné věci. Do cíle totiž zaparkoval autobus stáje Orica-GreenEDGE, který se zachytil o cílovou bránu a nebyl schopen zpod ní odjet ještě pět minut před příjezdem pelotonu.

Spurtérská esa vyřadil pád pět kilometrů před cílem

Favority poté roztrhal pád Tonyho Martina pět kilometrů před cílem, přes kterého přepadl jeho stájový kolega Mark Cavendish, k zemi se poroučel i Peter Sagan, Alberto Contador. Hromadná kolize zbrzdila nebo přímo postihla i další spolufavority - Chrise Frooma, Andyho Schlecka, Thibaulta Pinota, Pierra Rollanda či Baukeho Mollemu.

O pár stovek metrů dále poté píchl zadní kolo spurtér André Greipel a sto metrů před cílem pak padl k zemi i rychlík Matthew Goss. Ovšem pořadatelé pár minut po dojezdu oznámili, že všichni jezdci budou mít nakonec stejný čas, přestože k pádu došlo pět kilometrů před cílem, přičemž ochranná zóna je pouze tříkilometrová.

"Sice jsem nespadl, ale někdo mi vrazil do kola a rozbil přehazovačku, takže jsem prostě nemohl dále pokračovat. Katastrofa," smutnil v cíli německý obr Greipel. "Jsem v pořádku. Uvidím, jak se budu cítit zítra. Na Tour nikdy nevíte, co se stane," uklidnil fanoušky lídr Saxo-Tinkoff Contador.

Zmatky způsobil zaparkovaný autobus v cíli

Kvůli zmatkům ohledně autobusu v cíli, kdy se dokonce plánovalo zkrácení trati o tři kilometry, ale nakonec měli všichni jezdci v cíli stejný čas (klasifikováno bylo nakonec všech 198 cyklistů).

Přitom až na mírné komplikace Chrise Frooma ještě před startem závodu, menší pády smolařů posledních velkých závodů Johnnyho Hoogerlanda a Rydera Hesjedala, probíhala úvodní 213 kilometrů dlouhá etapa dle předpokladů.

Peloton nechal dvakrát ujet několikačlenné skupinky uprchlíků, ale posledních čtyřicet kilometrů už jeli cyklisté pohromadě a stáje elitních spurtérů čelo neprodyšně zavřely.

Dojeli všichni, budou ale také všichni pokračovat?

Podle všeho ale cyklisty rozhodil v závěru právě zmíněný autobus na cílové rovince. Organizátoři tak narychlo plánovali zkrácení trati o tři kilometry a tak se začalo zrychlovat dříve, než bylo původně v plánu.

I přes klasifikaci všech cyklistů v cíli je ale otázkou, kolik z nich nakonec bude v závodě pokračovat, především závodníci Omegy, který pád odstartovali a Gerrant Thomas z formace Sky, nevypadali po dojezdu vůbec dobře.

Cyklistický závod Tour de France:

1. etapa Porto-Vecchio - Bastia (213 km): 1. Kittel (Něm./Argos-Shimano) 4:56:52, 2. Kristoff (Nor./Kaťuša), 3. Van Poppel (Niz./Vacansoleil-DCM), 4. Millar (Brit./Garmin-Sharp), 5. Trentin (It./Omega Pharma-Quickstep), 6. Dumoulin (Fr./AG2R-La Mondiale), 7. Henderson (N. Zél./Lotto-Belisol), 8. Roelandts (Belg./Lotto-Belisol), 9. Rojas (Šp./Movistar), 10. Boeckmans (Belg./Vacansoleil-DCM), ...26. Kreuziger (ČR/Saxo-Tinkoff) všichni stejný čas.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 12 minutami

Nezaměstnanost v Evropské unii zůstala na šesti procentech, nejnižší je nadále v Česku

Míra nezaměstnanosti v Evropské unii v srpnu podle sezonně přepočtených údajů činila šest procent, a zůstala tak na červencové úrovni. Nejnižší zůstává v Česku, kde činila stejně jako v předchozích dvou měsících 2,4 procenta. Vyplývá to z údajů, které v pátek zveřejnil evropský statistický úřad Eurostat.

V devatenácti zemích eurozóny, které používají jednotnou evropskou měnu, se míra nezaměstnanosti v srpnu také nezměnila a činila 6,6 procenta. Loni v srpnu byla nezaměstnanost v eurozóně na 7,5 procenta a v celé Evropské unii na 6,8 procenta.

Eurostat odhaduje, že letos v srpnu bylo v Evropské unii bez práce 12,921 milionu lidí, z toho 10,966 milionu v eurozóně. Proti červenci se počet nezaměstnaných v unii snížil o 52 tisíc a v eurozóně o 30 tisíc. Ve srovnání s loňským srpnem počet nezaměstnaných klesl o 1,682 milionu a v zemích platících eurem o 1,358 milionu.

Zdroj: ČTK
před 18 minutami

Inflace v eurozóně byla v září opět rekordní, může za to hlavně zdražování energií

Míra inflace v eurozóně v září stejně jako v předchozích měsících zdolala další rekord. Meziroční tempo růstu spotřebitelských cen v zemích používajících společnou měnu poprvé od jejího zavedení dosáhlo deseti procent. V rychlém odhadu to v pátek uvedl evropský statistický úřad Eurostat. Hlavní příčinou zrychlující inflace je stále zejména prudké zdražování energií.

V porovnání se srpnem je inflace vyšší o devět desetin procentního bodu a překonala i očekávání analytiků, kteří počítali s jejím růstem na 9,7 procenta. Údaje za celou Evropskou unii rychlý odhad neuvádí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy