Čaputová přijala pětadvacetiletou lyžařku na konci března po jejím vítězství v celkovém hodnocení Světového poháru. Obě dámy, sladěné v modrých šatech, si výtečně rozuměly, Vlhová pak hlavě Slovenska předala své startovní číslo ze závodu. Čaputová s ním zapózovala - a v tom může být problém.
Výbor Národní rady SR pro neslučitelnost funkcí v úterý zahájil s Čaputovou řízení v souvislosti s možným porušením zákazu reklamy. Na dresu se totiž skvěly názvy hned několika sponzorů.
"Jedná se o začátek řízení na základě podaného podnětu," potvrdil předseda výboru Boris Susko ze strany Smer-SD.
Podnět podal kontroverzní novinář a politik Martin Daňo. "A protože splňoval náležitosti vyžadované ústavním zákonem, výbor konstatoval, že řízení vůči prezidentce se začíná podáním podnětu," citovala agentura TASR Ondreje Dostála, člena výboru a poslance za stranu Svoboda a Solidarita.
Susko uvedl, že výbor bude požadovat vyjádření hlavy státu, následně bude v řízení pokračovat. Podle něho zákon jasně hovoří o tom, co je reklama, a ústavní zákon zase jasně říká, že veřejný funkcionář reklamu dělat nesmí. "Uvidíme, jak to výbor vyhodnotí," prohlásil Susko.
Kromě pózování se startovním číslem Vlhové se podnět týká i případu pulzních oxymetrů (přístroj, který měří kyslík v krvi). Podle podnětu měla prezidentka fotografií s číslem zvýhodňovat sponzory, a tedy propagovat konkrétní značky. V souvislosti s pulzními oxymetry podnět prezidentce vyčítá, že na obrazovce i na webové stránce jmenovala soukromé společnosti, které je poskytly.
Pokud výbor konstatuje porušení zákona, hrozí Čaputové pokuta až do výše dvanácti měsíčních platů.