Kapské Město - Již v neděli brzo ráno v kampusu Univerzity Kapské Město na západním pobřeží Jihoafrické republiky odstartuje dvacetikilometrovým prologem dvanáctý ročník pouti zvané Absa Cape Epic, nejprestižnějšího etapového závodu světa horských kol, v jehož historii najdeme i velmi výraznou českou stopu, a který se obhájce titulu Kristián Hynek nebojí nazvat „bikovou Tour de France.“
Peloton čítající několik stovek závodících dvojic se poté vydá proti směru hodinových ručiček, aby se skrze údolí Elgin a vinařské oblasti v okolí Worcesteru a Wellingtonu dostal do Meerendalu, severně od startovního města, dohromady to pro závodníky znamená 739 kilometrů a 16 tisíc výškových metrů v osmi etapách, vítěz bude znám 22. března.
Hynek obhajuje titul
„Myslím si, že pro českého fanouška to bude hodně zajímavý závod,“ naráží olympijský vítěz Jaroslav Kulhavý na fakt, že Češi budou patřit k absolutním favoritům. Vždyť závodník ze srdce Evropy stál na nejvyšším stupínku v posledních dvou letech, loni navíc i druhou příčku obsadila dvojice s českým závodníkem.
K favoritům samozřejmě patří obhájce. V roce 2014 zvítězil tým Topeak Ergon ve složení Hynek – Mennen, ten ve startovní listině najdeme v pozměněném složení. Prvně jmenovaného tentokrát doplní bývalý mistr světa v maratonu, Rakušan Alban Lakata. A dvojice to bude extrémně silná, což dokazuje i jejich triumf na nedávném závodě v Andalusii.
O triumf bude bojovat i Kulhavý
Hynek k hlavním favoritům řadí týmy Bullsu, jejichž hlavní tým pojede ve složení Karl Platt a Urs Huber nebo sestavu Multivan Merida s Hermidou a van Houtsem. José Antonio Hermida už toho dokázal mnoho v olympijském cross-country, kde se stal i mistrem světa, a rád by do sbírky úspěchů přidal i velký maratonský výsledek. „Tým Specialized, to jsou ale samozřejmě rivalové číslo jedna,“ prohlásil český obhájce jasně v rozhovoru, který Aktuálně.cz poskytl před odletem do Afriky.
Za zmíněný tým Investec –Songo-Specialized pojede další český zástupce Jaroslav Kulhavý se švýcarskou legendou Christophem Sauserem. Kulhavý už tento závod jednou vyhrál. Předloni sice účast neměl v plánu, tým Specialized ale tehdy v zimě zasáhla tragická událost, když jihoafrický biker a dvojnásobný vítěz Cape Epic, Burry Stander zemřel poté, co jej na tréninku srazila dodávka.
Legenda se loučí s kariérou
Rodák z Ústí nad Orlicí tak ve dvojici doplnil Sausera, aby ve jménu zesnulého týmového kolegy získali vítězství, tým tehdy nesl název „Burry Stander – SONGO.“ Po roční pauze si dvojice start zopakuje, když v sestavě vystřídá bývalého silničáře Františka Raboně. Švýcar by se v případě vítězství osamostatnil na čele historického pořadí v počtu triumfů, zatím se o něj dělí s Karlem Plattem, oba mají na svém kontě čtyři primáty.
„Já se mu v tom samozřejmě budu snažit pomoct, a pokud nám to půjde minimálně tak jako předloni, máme velkou šanci, ale hrají tam velkou roli defekty a štěstí, takže uvidíme, jak to dopadne,“ potvrzuje Kulhavý, podle něhož se Sauser po Cape Epic chystá ukončit bohatou kariéru.
Na startu bude v elitní kategorii i jedna ryze česká dvojice. V podstatě na poslední chvíli se k účasti odhodlal tým Mitas Superior, v jehož barvách pojede dvojice Jan Jobánek a Filip Adel.
Našlapané startovní pole nabízí i kategorie žen. Obhájkyním vítězství, švýcarsko-dánské dvojici Ariane Kleihansová a Anika Langvadová bude šlapat na paty dvojnásobná šampionka Sally Bighamová jedoucí s Christinou Kollmanovou. Zajímavou dvojicí bude i mistryně světa ve sprintu Kathrin Stirnemannová s Gunn-Ritou Dahleovou- Flesjaovou. Druhá jmenovaná, dvaačtyřicetiletá norská nejlepší bikerka historie bude přitom na Cape Epic startovat vůbec poprvé.
Nebezpečí v defektech i divoké zvěři
Cape Epic má řadu specifik, v první řadě se jedná o závod dvojic, v cíli je tedy započítáván čas horšího z dvojice. „Já si myslím, že zásadní je, aby ta dvojice byla pokud možno co nejvyrovnanější,“ říká Hynek.
Defekty a jiné technické problémy jsou sice pro vyznavače horských kol denním chlebem, na největším světovém závodě však hrají ještě významnější roli než obvykle. Trasa vede mnohdy po prašných úsecích, kde závodník pořádně nevidí na cestu, k tomu ty všudypřítomné trny, proto s sebou závodníci vozí mnohem více nářadí a materiálu než na běžném maratonu.
Kvůli velkému množství technických závad mívají nejsilnější týmy své „zálohy“, tedy dvojice, které mohou v případě problému pomoci. O jejich potřebě se v minulých letech přesvědčili oba čeští vítězové. Kromě defektů si závodníci musejí dávat pozor také na divokou zvěř, ať už smrtelně jedovaté hady nebo volně pobíhající antilopy, jež už stály zranění nejednoho bikera.
Okolí Kapského Města trápily v posledních dnech lesní požáry, které údajně v jednu chvíli dokonce ohrožovaly konání závodu. Vše by už ale mělo být pod kontrolou, což potvrzují i slova Kristiána Hynka přímo z místa: „Požár už je uhašen. Každopádně to bylo trochu zpestření, v jednu chvíli celkem dramatické a vypadalo to, že se budeme muset stěhovat.“
Obhájce cítí nervozitu a pochvaluje si týmové zabezpečení
Předzávodní atmosféra a zdravá nervozita už je pár dní cítit. Na místo jsem přiletěl minulý čtvrtek, pár dní trvalo, než jsem se plně aklimatizoval a už v sobotu jsem se pustil do tréninkových intenzit v kopcích. Ve středu jsme, stejně jako většina favoritů Cape Epicu, absolvovali charitativní závod Songo Champion Race (vyhrál Kulhavý, Hynek dojel čtvrtý, pozn. red.).
Nyní je hlavní náplní odpočinek, masáže, strečink, lehké protočení nohou na kole a správná strava s dostatkem spánku,“ svěřil nám český obhájce titulu své pocity dva dny před startem, v sobotu má v plánu projetí tratě prologu pod Stolovou horu.
Hynek také popsal velikost doprovodného týmu, který budou mít závodníci týmů Topeak Ergon k dispozici, což jen potvrzuje mimořádnost závodu: „Zabezpečení máme tradičně vynikající. Máme celkem tři týmy - my, náš záložní tým ženský tým. Oproti loňsku to je citelný nárust, čemuž odpovídá i větší cirkus okolo - dva mechanici, dva maséři, dva manažeři, kuchařka, tři obytná auta, tři dodávky, stany a plocha v expu 100 m2. Všichni jsou zvyklí v tom týdnu odevzdat vše, makat na 100 % a nám to umožňuje starat se čistě o naší část práce.“