Praha - Vyhrála Wimbledon, Turnaj mistryň a byla dva zápasy od toho, aby se stala světovou jedničkou. Přesto po dvou letech, kdy se stále drží mezi světovou tenisovou špičkou, nepatří mezi sportovní marketingové hvězdy.
Řeč je o Petře Kvitové, kterou americký magazín Forbes označil za jednu z nejméně vydělávajících tenistek působících ve světové desítce.
Nejprve nechme promluvit oficiální žebříček tenisových výdělků. Tam česká tenistka figuruje za letošek na osmém místě s přibližně 2,5 miliony dolarů. Když k tomu přičteme další drobné položky například za čtyřhru, dostaneme se na sumu asi 2,8 milionu korun.
Magazín Forbes udělal šesté hráčce světa analýzu za období mezi červnem 2012 a červnem 2013 a přišel na to, že si za rok přišla v součtu s výdělky mimo kurt jen na 3,25 milionu dolarů.
Wozniacká má o deset milionů dolarů víc
Američtí novináři uvádí pro srovnání statistiky dalších hráček stejné věkové generace. Běloruska Viktoria Azarenková si prý vydělá až 12,5 milionu a to prohrává ve statistice vzájemných zápasů s Kvitovou 2:4. Nebo bývalá jednička Dánka Caroline Wozniacká například převyšuje rodačku z Bílovce o více než deset milionů a to má na kontě sotva jedno grandslamové finále.
Forbes to zdůvodňuje tím, že Kvitová není dostatečně marketingově vidět a nepere se o přední stránky časopisů jako Wozniacká nebo Šarapovová.
"Ano, Petra ze sebe klidně může udělat panenku, nasadit vysoké podpatky, makeup, chodit po večírcích. Ale to by zkrátka nebyla ona," cituje magazín slova česko-americké tenisové legendy Martiny Navrátilové.
"Vždy je to na spokojenosti a dohodě mezi sportovcem a manažerem. A pan Černošek (majitel České sportovní, pozn red.) hned po vítězství Petry na Wimbledonu prohlásil, že chce, aby dál byla sportovkyní a ne nějakou mediální nebo marketingovou hvězdou," řekl v rozhovoru pro Aktuálně.cz Karel Tejkal, tiskový mluvčí společnosti Česká sportovní, která Kvitovou zastupuje. Potvrdil tak slova Navrátilové o tom, že třiadvacetileté tenistce není tento způsob vydělávání peněz vlastní.
Černošek z ní chce tenistku, ne superstar
Magazín ovšem spekuluje dál a myslí si, že by za nižšími výdělky Kvitové mohlo stát i to, že se v České republice pořád více upírá pozornost k hokeji a fotbalu než k tenisu.
"To ji určitě nijak nelimituje. Petra má globální přesah. Hraje tenis, který je populární různě po světě a má během sezony rovnou čtyři vrcholy v podobě grandslamů. České firmy by nikdy takové částky, jaké uvádí Forbes, za její tvář nedaly," pokračuje Tejkal. Kvitová se například stala jednou z tváří firmy Nike.
"To posuzování, zda je, či není Petra mimo kurt vidět, je hrozně subjektivní. Stejně tak počítání výdělků mimo kurt. Záleží, jestli někdo počítá i sponzorské bonusy a podobné věci. Nevím, z čeho vycházel při své analýze Forbes, ale my se k číslům zmíněným v článku vyjadřovat nebudeme," dodal mluvčí České sportovní.
Zlepšila angličtinu i komunikaci s fanoušky
Česká tenistka se tedy i po triumfu na Wimbledonu dál poctivě soustředí na výsledky. Věří sobě a svému týmu, a klidně obětuje i nějaké peníze, hlavně, když bude vše vycházet.
Přesto se podle Forbesu v několika ohledech změnila. Za poslední dva roky výrazně zlepšila angličtinu a komunikaci s fanoušky. Má vlastní Facebook i Twitter, kde aktivně komunikuje v obou jazycích.
"Tenisté by měli být na sociálních sítích. Je pro nás důležité ukázat, co děláme mimo kurt, a myslet tím tak na fanoušky," uvedla Kvitová pro americký magazín.
Všichni fanoušci ji ale nemilují a někdy musí na internetu zkousnout i negativní komentáře. "Před pár lety jsem dělala chybu, že jsem si tyto rekce během turnaje četla. To píšou lidé, kteří by vám něco podobného osobně nikdy neřekli. Takže už to nedělám," přiznala Češka. Na to, že po Wimbledonu 2011 přišla o soukromí a je z ní světově známá hráčka, si už prý zvyká. Ale zatím jen postupně.