Praha - Velkou cenou Brazílie skončila letošní sezona formule 1, ale všechny týmy už teď zbrojí na ročník 2013.
Jak už to bývá, znovu se můžeme těšit na řadu novinek. A to jak v jezdeckém poli, tak i co se týče techniky či pravidel.
Čarování Mercedesu
Hlavní jezdecká změna souvisí se značkou Mercedes-Benz. Němci se ve svém továrním týmu rozloučili s legendárním Michaelem Schumacherem, který tak definitivně ukončil svoji bohatou závodnickou kariéru.
Místo něj přijde jiný exmistr světa poháněný motory Mercedes. Stuttgartský koncern z McLarenu přeplatil Lewise Hamiltona, takže Brit ukončil v současné době nejdelší spolupráci jednoho pilota s jedním týmem.
Na uvolněné místo se ze Sauberu přesune Sergio Pérez. Mexičan nevydržel čekání na to, až se někdy jednou uvolní místo ve Ferrari a sáhl po jiné nabídce ze špičkového týmu. „Bylo to nejlepší možné místo, kam jsem mohl jít,“ prohlásil pragmaticky bývalý člen závodnické akademie Ferrari.
Naopak Ferrari a Red Bull zůstávají beze změny. Kdo by také chtěl bourat týmy bojující až do posledního závodu o titul?
Dalším zajímavým přestupem je odchod Nico Hülkenberga z Force India. Talentovaný Němec spojil svoji budoucnost se Sauberem. A nezabránila mu v tom ani původně podepsaná dlouholeté smlouva s Force India, ze které se nakonec vyvázal.
Nejistá sezona HRT
I když slabší týmy toužící po pilotech se slušným sponzorským zázemím, ještě nedokončili hon na milionáře, už teď jsou jasná jména dvou nováčků.
Sauber pokračuje v mexickém tažení, když Péreze nahradil bývalý šampion GP3 Esteban Gutiérrez. Williams zase přivádí na scénu devátého jezdce z Finska, kterým je Valteri Bottas.
Ve hvězdách stále zůstává i počet týmů na startovním roštu příští sezony. Stáj HRT musí do pátku zaplatit svých 500 000 USD „startovného“. Pokud se tak nestane, je osud jediného španělského týmu v historii F1 zřejmě zpečetěn.
V té chvíli by se boss seriálu Bernie Ecclestone zřejmě začal poohlížet po novém týmu, ale v současných ekonomicky turbulentních časech by vůbec nemusel být úspěšný.
Loučení s objemným motorem
Co se techniky týče, bude rok 2013 tak trochu čekáním na novou éru., Příští rok monoposty naposledy pojednou s atmosférickými osmiválcovými motory o objemu 2,4 litru, která od následující sezony nahradí 1,6litrová turba o šesti válcích.
Zásadní reformu prožije systém DRS, který natočením pohyblivé části zadního přítlačného křídla zvýšil rychlost o nějakých 10 až 15 km/h a umožnil tak více předjíždění.
Od příštího roku se také v trénincích a kvalifikaci omezí jeho použití jen na předem stanovené zóny. Tam, kde to jen trošku půjde, budou stanoveny vždy dvě zóny DRS, místo letos převažující pouze jedné.
Navíc je absolutně zakázán sytém tak zvaného dvojitého DRS, se kterým letos přišel Mercedes. Naději pro aerodynamické kutily ovšem skýtá šalamounské rozhodnutí FIA, které nezakázalo podobně fungující systém vyvinutý Lotusem.
Do depa jen po vlastní ose
Piloti si už nebudou smět dovolit podobné kousky jako Sebastian Vettel v Abú Zabí, kde po kvalifikaci „odložil“ monopost na trati. Vůz se musí dostat bezpodmínečně do boxů vlastní silou, jinak závodník riskuje vyloučení
Prohnou se i týmoví pokladníci, protože FIA výrazně zdražila vstupní poplatky za přihlášení týmu do nového ročníku. Dřív se platilo bez výjimky přibližně 400 000 USD, teď s různým navýšením za výsledky a získané body musí například Red Bull zaplatit 3,26 milionu USD.
Předběžné obsazení týmů formule 1 pro rok 2013
Tým | jezdci |
Red Bull | Sebastian Vettel |
Mark Webber | |
Ferrari | Fernando Alonso |
Felipe Massa | |
McLaren | Jenson Button |
Sergio Pérez | |
Lotus | Kimi Räikkönen |
Romain Grosjean? | |
Mercedes | Lewis Hamilton |
Nico Rosberg | |
Sauber | Esteban Gutiérrez |
Nico Hülkenberg | |
Force India | Paul di Resta |
? | |
Williams | Valtteri Bottas |
Pastor Maldonado | |
Toro Rosso | Daniel Ricciardo |
Jean-Éric Vergne | |
Caterham | Charles Pic |
Heikki Kovalainen? | |
Vitalij Petrov? | |
Marussia | Timo Glock |
Max Chilton? | |
HRT? | Pedro de la Rosa? |
? |