Praha/Sao Paolo - V neděli zaburácejí v Sao Paulu na Velké ceně Brazílie po osmi letech naposledy osmiválcové atmosférické motory o objemu 2,4 litru, které příští sezonu ve formuli 1 v rámci všeobecného tlaku na úspory nahradí „šestnáctistovková“ turba.
Okruh José Carlose Pace bude svědkem konce jedné technické éry. Ale jestli to bude také konec éry panování čtyřnásobného mistra světa Sebastiana Vettela, to je úplně jiný příběh. Nepřejícníci, očekávající, že nová technická pravidla srazí stáj rakouského nápojového miliardáře Dietricha Mateschitze na kolena, by se mohli šeredně přepočítat. Red Bull totiž nestojí a nepadá jen s motory Renault.
Kouzlo Red Bullu je v dokonalé aerodynamice
Byť francouzská značka získala v rozmezí let 2006 až 2013 s osmiválci pět titulů mistra světa a pět Pohárů konstruktérů, Red Bull netěžil pouze z excelentní pohonné jednotky. Ostatně Renault letos pohání další tři týmy, a ty dosáhly na jediné vítězství. Kimi Räikkönen vyhrál pro Lotus hned úvodní GP Austrálie.
Kouzlo Red Bullu se totiž skrývá především v jeho konstrukci a téměř dokonalé aerodynamice. Už několik let se tým sídlící v britském Milton Keynes snaží hledat skulinky v pravidlech a s pomocí nejrůznějších speciálních difuzorů na spodku zadní části vozu a podobných „vychytávek“ unikat konkurenci.
Horner dal dohromady partu skvělých techniků
Šéf týmu Christan Horner má to štěstí, že se mu - podobně jako třeba Jeanu Todtovi v Schumacherově éře neporazitelného Ferrari - podařilo dát dohromady partu skvělých techniků. Šéfuje jim geniální konstruktér Adrian Newey, ale hodně zásluh patří také expertovi na aerodynamiku Peteru Prodromouvi.
„Je to silná osobnost v pozadí a má na svědomí velký kus našeho úspěchu v posledních pár letech,“ přiznal jeho podíl sám šampion Vettel.
K Němcově štěstí se Prodromou podílí i na vývoji prvního Red Bullu podle nových pravidel. To, že je celý dobře šlapající tým pohromadě, naznačuje, že ani v roce 2014 nebude možné Red Bull jen tak porazit. Horner se ale bude muset poohlédnout po náhradě. Sympatický Brit nedávno přiznal, že se od sezony 2015 upsal McLarenu, který se po 23 letech vrátí k veleúspěšné spolupráci s Hondou. Život ve stínu tandemu Horner – Newey ho už prostě omrzel.
Renault vyvíjí zbrusu nový motor
Ani Renault nezahálí a pro své zákazníky připravuje motor, který bude znovu aspirovat na nejvyšší příčky. Inženýři to nemají s vývojem snadné. Agregát musí vydržet minimálně 4000 km. Tedy jednou tolik, co ten stávající. Otáčky jsou přitom omezeny na 15 000 za minutu., což je jen necelých 80% aktuálního limitu. Ovšem francouzská značka má s turbomotory velké zkušenosti. Vždyť to byla právě ona, která v roce 1977 přivedla do formule 1 úplně první přeplňovaný motor. Tehdy to byla jen technická hříčka, jenže už za šest let později získalo turbo první titul mistra světa.
Nová technická omezení nejsou jediným velkým otazníkem sezony 2014. Svět F1 zažil takové jezdecké zemětřesení, jako už dlouho ne. Je téměř jisté, že se stejnou dvojicí pilotů jako letos nastoupí 16. března v Melbourne pouze stáj Mercedes. Všude jinde se bude vyměňovat aspoň jedna jmenovka v boxech.
Omluva pro Räikkönena, dluží mu balík
Mediálně nejvděčnějším je samozřejmě příchod Räikkönena do Ferrari. Svérázný Fin nezklamal a také s Lotusem se loučí po svém – místo posledních dvou Velkých cen odešel na „marodku“ a nechal si operovat bolavá záda. Na omluvu šampiona z roku 2007 je ale třeba říct, že mu nesolventní tým dluží velké peníze a pilot skoro celý rok v jeho barvách jezdil jen za „byt a stravu“.
Räikkönen přichází do známého prostředí. Ovšem i tak se bude muset vyrovnat s tlakem ne zrovna nadšené současné jedničky Fernanda Alonsa a také s podprůměrným monopostem, z něhož Španěl letos dostal prakticky nemožné.
Nejmladšími jezdci formule budou Rusové
U Red Bullu se odchodem Marka Webbera pročistí atmosféra. I když je Daniel Ricciardo ambiciózní, jako nováček v týmu nebude Vettela tolik „obtěžovat“ jako jeho krajan-veterán. Také McLaren vsadil na čerstvou krev. Sergia Péreze nezachránily ani peníze nejbohatšího muže světa Carlose Slima Helú a Mexičan se musí poroučet. Jeho místo zaujme další člen závodnické líhně McLarenu, 21letý Kevin Magnussen.
Pokud se domníváte, že tento Dán bude nejmladším pilotem příští sezony, tak jste na omylu. Formule 1 totiž s novým závodem v Soči zažije invazi ruských mladíků. Stáj Toro Rosso si pojistila služby 19letého Daniila Kvjata a Sauber sáhl dokonce po o rok mladším Sergeji Siroktinovi. Prostě sezona 2014 bude opravdu výjimečná.