Praha - Ve světě formule 1 právě vrcholí přestupový kolotoč a licitace o výši platu. Podívejme se, kteří jezdci se letos svým zaměstnavatelům nejvíc vyplatili a koho naopak bossové tvrdě přeplatili.
Světovému šampionátu od začátku sezony jasně dominuje tým Mercedes, jenže ani astronomický náskok před soupeři a už teď jistý Pohár konstruktérů neznamená, že se "stříbrným šípům" z čistě účetního hlediska jejich piloti vyplatil ze všech nejvíc.
Lewis Hamilton s 20 miliony eur za rok ani Nico Rosberg s 12 vůbec nepatří mezi špatně honorované jezdce. Takže při čistém přepočtu ceny jednoho získaného bodu se objevují až v druhé pětici imaginární výsledkové listiny.
Jak je to možné? Hamiltonových 68 729 eur za bod ani Rosbergových 43 796 totiž nejsou zdaleka nejmenší částkou.
Levné mládí...
Dokonalý odhad na kvalitu nové posily totiž (už zase) projevili u Red Bullu. Daniel Ricciardo letos kroutí volantem za "pouhých" 750 tisíc eur. Při dosavadním zisku 199 bodů tak rakouský tým jeden bodík jen na 3 769 eur. Pro srovnání, za takové peníze pořídíte asi tak dvě sady pneumatik F1.
Ono vůbec první pětku v hodnocení pilotů, kteří se "opravdu vyplatí", zaujímají mladíci. Jsou levní, rychlí a draví. A když mají štěstí, tak dostanou kvalitní vůz, s nímž lze sbírat body.
Jeden bod vyrýžovaný Valtterim Bottasem z Williamsu přijde na necelých 6 900 eur a Kevin Magnussen vozí McLarenu bod bratru za dvacet tisíc eur.
... a drahá zkušenost
A jak si vede trio nejbohatších jezdců, kteří berou podle amerického Forbesu 22 milionů eur za sezonu? Sebastian Vettel a Fernando Alonso jsou na tom přibližně stejně, jejich bod má hodnotu přes 150 000 eur.
Účetní u Ferrari musí mít z platů svých hvězd asi hodně divoké noční můry. Nejhůře ze všech 22 současných stálých pilotů totiž dopadá toto srovnání pro Kimi Räikkönena.
Nejstarší jezdec F1 současnosti má za bod velice slušných 468 tisíc eur. Pět závodníků letos jezdí za méně peněz na celou sezonu. Jinak řečeno, za tuto částku by v Maranellu měli 124 jezdců hodnoty Ricciarda nebo aspoň šest Hamiltonů.
Milionáře najdeme i mezi těmi, kteří letos ještě vůbec nebodovali. Sauber si cení Adriana Sutila na dva miliony a Lotus Pastora Maldonada s jeho venezuelskými petrodolary na tři.
Třetí místo Julese Bianchiho v hodnotě získaného bodu značně zkresluje fakt, že Francouz v současné době bojující o život se stal vůbec prvním pilotem v historii Marussie, který dokázal bodovat.
Cena jednoho bodu:
P. | jméno | plat (mil. eur) |
body | cena bodu (euro) |
1. | D. Ricciardo | 0,75 | 199 | 3 769 |
2. | V. Bottas | 1 | 145 | 6 897 |
3. | K. Magnussen | 1 | 49 | 20 408 |
4. | D. Kvjat | 0,25 | 8 | 31 250 |
5. | J.-É. Vergne | 0,75 | 21 | 35 714 |
6. | N. Rosberg | 12 | 274 | 43 796 |
7. | N. Hülkenberg | 4 | 76 | 52 632 |
8. | F. Massa | 4 | 71 | 56 338 |
9. | S. Pérez | 3 | 47 | 63 830 |
10. | L. Hamilton | 20 | 291 | 68 729 |
11. | S. Vettel | 22 | 143 | 153 846 |
12. | F. Alonso | 22 | 141 | 156 028 |
13. | J. Button | 16 | 94 | 170 213 |
14. | J. Bianchi | 0,5 | 2 | 250 000 |
15. | R. Grosjean | 3 | 8 | 375 000 |
16. | K. Räikkönen | 22 | 47 | 468 085 |
- | A. Sutil | 3 | 0 | 0 |
- | P. Maldonado | 2 | 0 | 0 |
- | E. Gutiérrez | 0,4 | 0 | 0 |
- | M. Chilton | 0,2 | 0 | 0 |
- | M. Ericsson | 0,15 | 0 | 0 |
- | K. Kobajaši | 0,15 | 0 | 0 |