Praha – Atraktivní Velkou cenou Kataru pod umělými světly odstartuje v neděli další ročník světového šampionátu silničních motocyklů. Třetí rok po sobě v něm bude mít Česko své tři zástupce a druhý rok po sobě to bude trio moravských rodáků Karel Abraham, Karel Hanika a Jakub Kornfeil.
Hanika s Kornfeilem se spolu utkají v nejslabší třídě Moto3 a právě od tohoto dua mladých jezdců může český fanoušek očekávat nejlepší výsledky.
Věčný poutník Kornfeil
Zatímco Hanika si uhájil svoje místo ve fakticky tovární stáji KTM Ajo, Kornfeil pokračuje ve svém putování po týmech Moto3 a letos zakotvil v barvách DRIVE M7 SIC.
Poslední tři písmena jsou zkratkou pro Sepang International Circuti, a je tedy jasné, že se jedná o malajsijskou stáj. Však také spolujezdcem českého závodníka je Malajsijec Zulfahmi Khairuddin. Kornfeil tak ve čtvrté sezoně v této třídě usedne na stroj třetího různého týmu.
Jeho stáj zvolila odlišný způsob testů, takže česko-malajsijské duo najezdilo většinu kilometrů „doma“ v Sepangu. Když ovšem Kornfeil dorazil na druhé oficiální společné testy to Jerezu, zajel druhý den na mokru nejrychlejší čas.
„Pořád máme na čem pracovat, ale máme hodně dat a ta nám pomohou ještě vylepšit náš stroj. V Kataru všichni odstartují od nuly, takže se musíme soustředit, tvrdě pracovat a snažit se být od začátku na špičce,“ uvedl rodák z Kyjova, jenž i letos osedlá motocykl značky KTM.
Brňáci v MotoGP i Moto3
Také Hanika po své premiérové sezoně v Moto3 míří co nejvýše, protože letos musí „prodat“ loni získané zkušenosti. „Každá sezona je důležitá, ale tím, že mám pořád za sebou dobrý tým a dobrou motorku, tak je podle mě celkem hodně důležitá,“ uvědomuje si 18letý brněnský závodník.
Hanika chce po učňovském roce útočit na nejvyšší příčky – rozhovor čtěte ZDE
V MotoGP odstartuje už svoji pátou sezonu jediný český zástupce mezi elitou, Karel Abraham. Ovšem poprvé od roku 2012 se další brněnský rodák bude po světových okruzích prohánět druhý rok na stejném motocyklu. Po Ducati a ART je to teď produkční Honda.
Ale ve třídě „Open“ to nebude mít jezdec stáje Cardion AB Motoracing jednoduché, protože proti němu se postaví osm zkušených rivalů v čele s exmistrem světa Nicky Haydenem na stroji téže značky.
„Bude nejnabitější sezona MotoGP, co pamatuju. Úspěch pro nás bude, když budeme pravidelně bojovat s ostatními netovárními motorkami Honda,“ uvedl Abraham.
Abraham: Po pádech už se měsíc neklepu. A jezdím na limitu – rozhovor čtěte ZDE
Pět skutečných továrních týmů
Dostat se na bodované příčky ale nebude pro českého závodníka jednoduché, protože hned šestnáct jezdců pojede se stroji silnější „tovární“ specifikace. Letos je na startu hned pět továrních týmů, když k Hondě, Yamaze a Ducati přibyly stáje Suzuki a Aprilia (ta ovšem prostřednictvím týmu Gresini).
O titul by si to ale podle předsezonních testů měli opět rozdat jezdci na Hondách a Yamahách. Hlavním favoritem je opět Marc Marquez, který za dva roky v MotoGP ještě nepoznal jiný výsledek než být mistrem světa.
Španělský mladík je ve 22 letech už vyzrálým závodníkem, který se neustále zlepšuje. „Už se nemohu dočkat začátku sezony! I když Losail není mým oblíbeným okruhem, věřím si. Testy ukázaly, že tu je spousta rychlých jezdců na rychlých strojích, tak se nechme překvapit,“ uvedl španělský jezdec před prvním podnikem sezony.
Španělé chtějí znovu všechny tituly
Kromě jeho týmového kolegy a věčného čekatele na titul Daniho Pedrosy se budou chtít dopředu vyšvihnout oba tovární závodníci Yamahy – Jorge Lorenzo a Valentino Rossi.
„Po testech jsem velmi spokojený, motocykl se o dost zlepšil. Časy na trati v Losailu budou velmi vyrovnané a to mě ještě víc motivuje,“ řekl populární „Doktor“ Rossi.
Ve třídě Moto2 se Španěl Esteve Rabat nechal inspirovat příkladem krajana Lorenza ještě z dvěstěpadesátek a po zisku titulu místo postupu do MotoGP zůstává v této kategorii. V týmu Marc VDS už ovšem nepojede se svým loňským rivalem v boji o titulu Mikou Kalliem, ale tandem s ním bude tvořit mladší bratr Marca Marqueze, obhájce titulu šampiona Moto3 Alex. Fin Kallio pak zamířil do boxů italského Italtransu.
V Moto3 si po odchodu kompletní Top 3 loňské sezony dělá největší naděje na triumf další z téměř nekonečné líhně španělských talentů, Efren Vasquez. Jak ovšem ukázaly předsezonní testy, hodně vysoko míří celá „smečka“ mladíků, mezi nimiž by se nemělo ztratit ani české duo.