Red Bull: miliardy, které změnily svět formule 1

19. 6. 2014 15:30
Tým v barvách nápojového giganta Red Bull krouží po okruzích formule 1 desátou sezonu.
Sebastian Vettel dokázal za volantem Red Bullu získat titul mistra světa v posledních čtyřech sezonách.
Sebastian Vettel dokázal za volantem Red Bullu získat titul mistra světa v posledních čtyřech sezonách. | Foto: Infiniti Red Bull Racing - Getty Images

Praha - Tým v barvách nápojového giganta Red Bull krouží po okruzích formule 1 desátou sezonu. A žádná nová stáj od doby Renaultu na přelomu 70. a 80. let minulého století se nedokázala tak brzy a tak výrazně prosadit.

Logo Red Bullu se na monopostech F1 objevuje už dobrých dvacet let. A to především na Sauberu, jehož část majitel Red Bullu Dietrich Mateschitz svého času i vlastnil.

Ale část nestačila, a protože Peter Sauber odmítal pustit kormidlo z ruky, začal  se rakouský byzynsmen ohlížet jinde. Volba padla na zadlužený Jaguar, který v listopadu 2004 koupil od Fordu za "symbolický" milion dolarů.

Jen kousek týmu nestačí

"Šlo mi tehdy jen o reklamu, ne o vítězství," vzpomínal Mateschitz. Budoucnost se snad od jeho představ nemohla lišit víc.

Rakouský podnikatel měl šťastnou ruku, když za šéfa stáje zvolil tehdy 32letého Christiana Hornera. Benjamínek mezi bossy F1 sáhl po konstruktérovi Adrianu Neweymu a dalších členech konstrukčního týmu, který za pár let začal chrlit jeden neporazitelný monopost za druhým.

Samozřejmě to nebylo zadarmo, podle výpočtu časopisu Forbes před začátkem této sezony činily celkové investice do stáje Red Bull odhadem 1,2 miliardy dolarů (více než 24 miliard korun). Jen počet lidí v sídle stáje v britském Milton Keynes se zdvojnásobil na dnešních téměř 660.

Ovšem investice se vyplatily. Čtyři tituly mistrů světa Sebastiana Vettela a k nim jako "bonus" čtyři vítězství v Pohárech konstruktérů v posledních čtyřech sezonách, to je bilance srovnatelná s dominancí Michaela Schumachera a Ferrari počátkem tohoto tisíciletí.

Mateschitzovi patří i okruh

A další zápis do historie formule 1 v podání Red Bullu přijde v neděli. Po 11 letech se Grand Prix vrací do Rakouska a to zpět na A1 Ring, kde se v roce 2003 jela naposledy.

I když ono je to dneska Red Bull Ring, protože okruh ve Štýrsku Mateschitz koupil, nechal totálně přestavět a v roce 2011 znovuotevřel pod novým jménem. Ovšem nějak se mu v tom předělávání teď náhle vytratila zatáčka Nikiho Laudy, která se teď jmenuje Pirelli.

To ve světle současné dominance týmu Mercedes vyznívá pikantně. "Jsem zklamaný. Mohu to chápat jedině tak, že teď pracuju pro Mercedes a ten teď poráží Red Bull," zlobí se Lauda, nejúspěšnější rakouský pilot formule 1 všech dob.

O tom jestli na "domácí" trati uspěje tým Red Bull, nebo bude pokračovat kralování Mercedesu, se dozvíte v neděli do 14:00 hodin v našem on-line přenosu ZDE.

Základní data okruhu v Monte Carlu:
Délka: 4,326 km
Počet kol: 71
Délka závodu: 307,020 km
Počet zatáček: 10
Umístění pole position: na levé straně startovní rovinky
Kapacita tribun: 40 000 diváků
Pneumatiky: super soft (červené) a soft (žluté)
Otevřen: 2011

Program závodního víkendu VC Rakouska:

Den událost začátek
Pátek první trénink 10:00
Pátek druhý trénink 14:00
Sobota třetí trénink 11:00
Sobota kvalifikace 14:00
Neděle závod 14:00

Facebooková stránka autora: Radek Vičík - Aktuálně.cz

 

Právě se děje

Další zprávy