Melbourne - I když to podle kvalifikace vypadlo na jasný koncert Red Bullu, první letošní Velkou cenu formule 1 vyhrál v Melbourne Kimi Räikkönen v Lotusu.
Pneuamatikářská firma Pirelli dostala za závěr loňské sezony, kdy se její gumy téměř neopotřebovávaly, od Mezinárodní automobilové federace tak trochu vyhubováno. A výsledek na sebe nenechal dlouho čekat. Letošní směsi jsou výrazně měkčí. To znamená rychlejší jízdu, ale také zhoršení jejich vlastnosti a z toho pramenící častější zastávky v boxech.
„Úmyslně jsme se rozhodli, že do Austrálie přivezeme superměkké pneumatiky, abychom závod řádně okořenili. A teď už víme, že se to opravdu povedlo,“ radoval se Paul Hembery, šéf oddělení motosportu Pirelli.
Červená jako z koridy
Gumy s červeným pruhem byly pro řadu jezdců noční můrou. Na jedno kolo s nimi sice získali klidně až osm desetin vteřiny, jenže po pár okruzích byla výhoda ta tam a z vozu se stal divoký neřiditelný býk z koridy.
Své by o tom mohl vyprávět Adrian Sutil. Pilot Force India jako jeden ze čtyř závodníků odstartoval na tvrdší směsi a díky této strategii byl dvakrát ve vedení Velké ceny. Jeeště v jejím závěru měl na dohled stupně vítězů.
Když si ale zajel pro povinnou dávku superměkkých pneumatik (každý jezdec musí v jedné Velké ceně obout oba druhy), z pátého místa se nakonec propadl na sedmou pozici.
„Věděl jsem, že to muselo přijít, protože jsme zvolili opačnou strategii než soupeři,“ řekl Němec, který se do F1 vrátil po roční pauze.
Tři zastávky v boxech nejsou víc než dvě
Také souboj o vítězství rozhodly pneumatiky. Räikkönen si mohl díky výborným jízdním vlastnostem svého Lotus dovolit jet jen na dvě zastávky v boxech. Odstartoval na superměkké směsi, kterou v 9. kole vyměnil za tvrdší a tu samou nazul ještě ve 34. z celkem 58 kol australského závodu.
„Jejich strategie na dvě zastávky fungovala, mnoha jiným ovšem nevyšla. Byla to dnes opravdu mistrovská třída v nakládání s pneumatikami,“ pochválil Lotus šéf motorsportu Pirelli.
Ferrari čeká analýza skvělého Lotusu
To Fernando Alonso vsadil na agresivnější přístup. S Finem se sice na první pit stop „svezl“ do boxů ve stejnou chvíli, pak ho ale stratégové Ferrari povolali do boxů ve 20. a 39. okruhu.
Rozdíl ve strategiích obou pilotů se tak postaral o velmi dramatický napínavý finiš. V cíli oba rivaly dělilo 12,4 vteřiny. Nebýt jedné návštěvy mechaniků navíc, mohl být vítězem dost dobře Alonso.
A to ještě Räikkönen v předposledním kole na tvrdších pneumatikách, které měly na kontě už 22 okruhů, zajel nejrychlejší kolo závodu.
„Kimi a Lotus dneska udělali obrovský kus práce a my to musíme před nadcházejícím závodem v Sepangu zanalyzovat. Máme na to čtyři dny před začátkem prvních tréninků,“ uvedl Alonso.
Zatímco Lotus všichni chválili za to, jak byl šetrný ke gumám, Red Bull je na tom mnohem hůř.
„Po dobrém startu se mi pneumatiky po dvou třech kolech doslova rozpadly. Nemohl jsem vydržet na trati tak dlouho jako moji soupeři,“ přiznal obhájce titulu Sebastian Vettel, který se superměkké směsi zbavil už po šesti okruzích.