Velká cena Singapuru formule 1 startuje v neděli 20. září v 14:00 hodin našeho času.
Charakteristika okruhu Marina Bay v Singapuru:
Délka okruhu: 5,073 km.
Délka závodu: 61 kol = 309,316 km.
Počet pravých zatáček: 9
Počet levých zatáček: 14
Počet odjetých Velkých cen: 7
Nejvíce vítězství: Sebastian Vettel - 3, Red Bull - 3
Nejvíce pole position: Lewis Hamilton - 3, Ferrari, McLaren, Red Bull - 2
Nejrychlejší kolo v závodu: 2008, Kimi Räikkönen (Fin./Ferrari) - 1:45,599 min.
Nejrychlejší kolo v kvalifikaci: 2013, Sebastian Vettel (Něm./Red Bull) - 1:42,841.
Nejrychlejší závod: 2009, Lewis Hamilton (Brit./McLaren) - 1:56:06,337 hod. (prům. rychlost 159,656 km/h).
Vítězové předchozích závodů: 2008 - Alonso (Šp./Renault), 2009 - Hamilton, 2010 - Alonso (Ferrari), 2011 - Vettel (Něm./Red Bull), 2012 - Vettel, 2013 - Vettel, 2014 - Hamilton (Brit./Mercedes).
Postavení na startovním roštu:
1. S. Vettel, Ferrari
2. D. Ricciardo, Red Bull Racing
3. K. Raikkonen, Ferrari
4. D. Kvjat, Red Bull Racing
5. L. Hamilton, Mercedes Grand Prix
6. N. Rosberg, Mercedes Grand Prix
7. V. Bottas, Williams
8. M. Verstappen, Scuderia Toro Rosso
9. F. Massa, Williams
10. R. Grosjean, Lotus F1 Team
11. N. Hulkenberg, Force India F1
12. F. Alonso, McLaren
13. S. Perez, Force India F1
14. C. Sainz jr., Scuderia Toro Rosso
15. J. Button, McLaren
16. F. Nasr, Sauber
17. M. Ericsson,Sauber
18. P. Maldonado, Lotus F1 Team
19. W. Stevens, Manor Marussia
Vítejte u online přenosu z nočního závodu v Singapuru, který se jede pod umělým osvětlením.
Všichni jezdci jsou už usazeni ve svých monopostech a připraveni na závod.
Dnes jsou karty rozdány zcela jinak, než jak bylo zatím v této sezoně zvykem. Poprvé po 31 Grand Prix nestojí na pole position vůz poháněný Mercedesem, v první řadě stojí Sebastian Vettel ve Ferrari a Daniel Ricciardo s Red Bullem-Renault.
Lewis Hamilton si v Singapuru odpustil trapas a při státní hymně pořádající země měl i on čepici dole.
Drivers line up at the front of the grid for the Singapore National Anthem: #F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/37aULmHh28
— Peter Leung (@BaronVonClutch) September 20, 2015
Všech 20 jezdců se vydalo do zaváděcího kola.
Velká cena Singapuru byla odstartována!
Vettel ubránil vedení před Ricciardem, za ním se seřadili Räikkönen, Kvjat, Hamilton a Rosberg, který měl pln ruce práce s Bottase.
Na startu zůstal stát Verstappen, pro něhož závod skončil dřív, než vlastně začal.
Vettel jede jako ďábel, v cíli prvního kola má třívteřinový náskok.
Verstappen nakonec přece jen pokračuje, mechanici v boxech uvedli jeho Toro Rosso do choud.
Vettel vede o 4,4 vteřiny, Räikkönen se stále drží druhého Ricciarda, zatímco Kvjat postupně ztrácí.
Mercedesy jsou o více než vteřinu a půl na kolo pomalejší než Vettelovo Ferrari. Pokud chtějí Stříbrné šípy pomýšlet aspoň na stupně vítězů, budou muset vymyslet extrémně geniální taktiku v boxech.
Aktuální pořadí v Top 10:
1 Vettel
2 Ricciardo
3 Raikkonen
4 Kvjat
5 Hamilton
6 Rosberg
7 Bottas
8 Massa
9 Hulkenberg
10 Perez
Režiséra televizního přenosu už Vettel v čele přestal úplně zajímat Jestli to bude pokračovat takhle dál, tak se "Rudý Němec" v ilegalitě dočká 42. vítězství v kariéře.
Ready.. GOOOOO!! Follow the #SingaporeGP with > http://t.co/NojUhKwCto #RedSeason #ForzaFerrari #KasperskyMotorsport pic.twitter.com/jIm6pA4LZz
— Kaspersky Motorsport (@kl_motorsport) September 20, 2015
Zatímco Hamilton stabilizoval svá kola stejně jako další jezdci z Top 5 kolem 1:52 minuty, Rosberg si stěžuje na problémy s levou přední pneumatikou.
Rozdíly v čele:
1 Vettel
2 Ricciardo -5.3s
3 Raikkonen -6.8s
4 Kvyat -9.2s
5 Hamilton -11.5s
6 Rosberg -15.4s
7 Bottas -17.0s
8 Massa -19.1s
Grosjean jako první zajel do boxů pro nové gumy, zjevně to bude jízda na tři zastávky.
Lotusu strategie "undercutu" vyšla, protože Alonso i Sainz se v boxech zdrželi a Grosjean se tak posunul na 13. místo za Buttona.
Za špičky se jako první vydal do boxů Daniil Kvjat, jenž vyměnil gumy bez problémů. Oba nasadili měkčí směs.
Massa při výjezdu z boxů sestřelil projíždějícího Hülkenberga, byl vyhlášen virtuální safety car.
#Hülkenberg #Massa #SingaporeGP pic.twitter.com/gNz9MQbRAC
— Mattzel89 (@Mattzel89) September 20, 2015
V boxech bylo doslova "narváno", pneumatiky měnili Vettel, Ricciard, Räikkönen (měkké), Hamilton i Rosberg (tvrdší).
Naopak zastávka v boxech byla málem pro Buttona, který musel dlouhé desítky vteřin čekat, než mechanici uvolní zaseklý šroub na pravém předním kole. A protože dál platí virtuální safety car, Brit svoji ztrátu nedožene.
Jenson switches to the Prime tyre... #SingaporeGP pic.twitter.com/cnsKvR86hM
— McLaren (@McLarenF1) September 20, 2015
Hamilton a Rosberg využili zastávek v boxech k tomu, že přeskočili Kvjata, který se tak ze čtvrtého místa propadl na šesté.
Na trať kvůli ukončení úklidu trosek Hülkenbergova vozu vyjel skutečný safety car, takže všechny dosavadní rozdíly jsou smazány.
Marshals clear the track. @F1NightRace #F1 pic.twitter.com/O44qHwqUI9
— sutton-images.com (@suttonimages) September 20, 2015
Jedním z těch, kteří blahořečí kolizi Massy s Hülkenbergem, je Verstappen. Díky safety car se vrátil do plného počtu kol a dělá všechno proto, aby dohnal chvost závodního pole.
Závod byl restartován. Vettel si v klidu udržel vedení a do prvních metrů ujíždí Ricciardovi.
Sainzovi při restartu zjevně přešel vůz anti-stall módu a Španěl se rázem propadl na předposlední místo.
Ricciardo se zatím Vettela drží, ztrácí jen 0,8 vteřiny, za ním jedoucí Räikkönen má deficit 0,7 vteřiny.
Ředitelství závodu vyšetřuje kolizi mezi Massou a Hülkenbergem. Kdyby to bylo na nás, tak bez trestu - závodní incident. Jezdci se prostě navzájem neviděli - ostatně, zkuste si sednout do vany a sledovat prosto za sebou na dvou kapesních zrcátkách...
Ředitelství závodu bylo ale jiného názoru, Hülkenberg přijde v Japonsku o tři místa na startovním roštu za to, že zavinil nehodu s Massou.
Kvjat se chystá na útok na pátého Rosberga, ale stále má příliš zahřáté brzdy, aby byl jeho pokus bezpečný.
Vettel zůstane na měkkých gumách ještě nějakých deset kol, pak přezuje na tvrdé a na těch by měl vydržet až do konce.
Hamilton nyní ztrácí na třetího Räikkönan 2,3 vteřiny a hlásí ztrátu výkonu.
Hamilton rázem přišel o dvě místa, když ho hladce předjeli Rosberg a Kvjat.
Hamilton je o více než 60 km/h pomalejší než jeho soupeři a už je devátý. V boxech se hekticky pracuje na řešení, ale zatím inženýři Mercedesu nic nenašli.
This elderly fan reacts to #Hamilton slowing down #F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/lqeJAiv5Qd via @Mattzel89
— F1Writers™ (@f1writers) September 20, 2015
V půlce závodu je v čele Vettel, zatímco lídr šampionátu Hamilton už vypadl z bodované desítky.
Podobně jako Hamilton rapidně ztrácí výkon Massa, jemuž z boxů nařídili zajet do boxů a odstoupit.
Po Twitteru už začaly kolovat vtipy na to, že Hamiltonovi nepomohla ani rada z boxů restartovat systémy v jeho voze.
"Come on, Guys. How do I reset the throttle?" – @LewisHamilton. #SingaporeGP pic.twitter.com/rUZBnYUdPe
— Mobil 1 The Grid (@grid1tv) September 20, 2015
Lewis Hamilton končí. pomalejší než on byl pouze Will Stevens v Marussii, a tak se ho Mercedes rozhodl stáhnout ze závodu. Pro Rosberga je tak ještě důležitější získat dnes co nejvíce bodů.
V boxech měl potíže Kvjat, jehož mechanici nedokázali rychle dotáhnout pravé zadní kolo.
Ještě hůře dopadl Alonso, jenž odstoupil. Naděje McLarenu na body však stále živí Button.
Rozdíly v čele:
1 Vettel
2 Ricciardo -4.3
3 Raikkonen -9.9
4 Rosberg -20.6
5 Bottas -27.4
Na trati je znovu safety car, na trati jde člověk!
Muž se pár set metrů prošel podél svodidel na Andersonově mostu a prostorem v nich určeným pro traťové komisaře zalezl zpět.
Fan on track! #F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/DerSBAHyUa
— Mattzel89 (@Mattzel89) September 20, 2015
Výjezdu zaváděcího vozidla využili jezdci ze špičky k poslední výměně pneumatik za novou směs měkkých gum.
Safety car je stále na trati. S takovou spíš než po 61 kolech budeme končit po dvou hodinách hrubého času, což je maximálně povolená délka Grand Prix.
Závod byl restartován. V čele je s přehledem Vettel, za ním se ženou Ricciardo a Räiikkönen. Vydělal na něm Bottas, jenž po zastávkách v boxech přeskočil pátého Kvjata.
V divokém boji o 11. místo se Button dostal do kontaktu s před ním jedoucím Maldonadem a musel si jet vyměnit přední spoiler. "Měl jsme vědět, že to je hlupák," glosoval situaci Button do týmového rádia.
Maldonado během dvou zatáček prohrál souboj s dvěma vozy Toro Roso a vypadl z bodované desítky.
Maldonado se propadá přesto, že je momentálně nejrychlejším závodníkem dne. Aspoň tedy co se maximálky týče.
Vettel si v čele vytvořil už více než třívteřinový náskok, Räikkönen výrazně stahuje druhého Ricciarda.
Ricciardo odpověděl na Vettelovo zrychlení a vrátil ztrátu do rozmezí tří vteřin.
Přetahovaná mezi Vettel a Ricicardem pokračuje, oba lídři zajíždějí téměř identické časy.
Trápení McLarenu pokračuje, ani v Singapuru jeho vozy nedojedou. Button musel do boxů kvůli hrozícímu zničení převodovky.
Rozdíly v čele:
1 Vettel
2 Ricciardo -2.7
3 Raikkonen -8.6
4 Rosberg -14.2
5 Bottas -19.7
6 Kvjat -21.9
Po delší době odjel Vettel Ricciardovi na větší než třívteřinový rozdíl.
Nováček Alexander Rossi je na nejlepší cestě dojet v debutu na 14. místě před kolegou z Marussie Stevensem.
Oficiální chybí do cíle závodu pět kol, ale ta asi jezdci do dvou hodin od startu nestihnou.
Grosejan si brání poslední bodovanou pozici před Nasrem, podobě jako sedmý Pérez před dvojicí dotírajících pilotů Toro Rossa.
Grosjean an sjetých gumách dostal smyk, vjel mimo zatáčku, takže Nasr v pohodě projel na desáté místo.
Vettel vjel do posledního kola téměř s uplynutím dvouhodinového limitu.
Sebastian Vettel vyhrál Velkou cenu Singapuru!
Druhý dojel Ricciardo a třetí Räikkönen.
Dnešní online přenos končí, děkujeme za pozornost.