Singapur - I když Nico Rosberg dorazil na Velkou cenu Singapuru s náskokem 22 bodů, po skončení dnešního závodu se musel pilot Mercedesu s vedením ve světovém šampionátu formule 1 rozloučit.
Vítězem dramatické Grand Prix po umělým osvětlením se totiž stal jeho týmový kolega Lewis Hamilton a protože německý jezdec musel odstoupit, rázem vede Brit šampionát o tři body.
"O něčem takovém se mi dnes v noci zdálo. Moc děkuju týmu. To, čeho jsme letos dosáhli, je neuvěřitelné. Věděl jsem, že máme vítězné auto a po celý závod jsem se cítil skvěle," liboval si Hamilton v cíli.
Po jeho boku stáli na stupních vítězů oba piloti Red Bullu. Sebastian Vettel si druhým místem zajel nejlepší výkon sezony a letos úplně poprvé ve Velké ceně vedl. I přes problémy s pneumatikami za sebou udržel týmového kolegu Daniela Ricciarda.
Zkáza se jmenuje volant
Rosbergovo trápení začalo už před závodem. Už v boxech mu na poslední chvíli měnili volant, ale ještě na startovním roštu inženýři Mercedesu řešili problémy s vozem.
Německý pilot nevyjel do zaváděcího kola, takže místo startovní rovinky se do Grand Prix vydal jako poslední z boxů. To už v jezdeckém poli chyběl Kamui Kobajaši, jehož Caterham vypověděl poslušnost v zaváděcím kole.
"Vidět všechny ostatní kolem odjíždět bylo frustrující. V té chvíli jsem věděl, že to je konec," přiznal Rosberg.
Od startu se Rosberg trápil a během úvodních 14 kol předjel jen dva soupeře. Pak zamířil do boxů pro nové pneumatiky a volant. Výměna ale nepomohla a lídr seriálu následně frustrovaně opustil kokpit svého Mercedesu.
To byla voda na mlýn Hamiltona, který jel celé odpoledne vlastní závod a byl výrazně rychlejší než jeho soupeři. Jenže Singapur jako městský okruh přináší záludnosti v podobě nebezpečí výjezdu zaváděcího vozidla.
Safety car málem zamíchal kartami
Ani dnešní závod nebyl výjimkou. Když Sergio Pérez přišel o přední spoiler u svého Force India a ve 31. první kole se v čele výrazně pomalejšího závodního pole objevil zase Mercedes, ovšem tento měl na sobě nápis "Safety car".
Zaváděcí vozidlo kroužilo po trati dlouhé mnuty. To v závěru přineslo zkrácení Velké ceny z 61 okruhů na 60, protože byl vyčerpán pravidly stanovený dvouhodinový čistý čas.
Hamilton za safety car ztratil svůj náskok a protože musel ještě jednou do boxů, nastalo pro něj velké drama. Brit si musel vyjet dostatečně velký náskok na to, aby se po výjezdu z boxů dokázal vrátit do boje o vítězství.
Až do 52. kola se Hamilton s boxy Mercedesu dohadovali o to, kdy měnit gumy, protože pneumatiky se rychle opotřebovávaly. Brit se vrátil na trať na druhém místě za Vettelem a těsně před Ricciardem.
A stačilo objet jeden okruh, aby se Hamilton vrátil do vedení, které už do konce závodu nepustil. Se ziskem 241 bodů tam přeskočil Rosberga (238), což do poslední čtvrtiny sezony slibuje ještě řadu dramatických soubojů. Šampionát formule 1 pokračuje 5. října Velkou cenu Japonska v Suzuce.
Velká cena Singapuru, 14. závod mistrovství světa vozů formule 1:
P. | jezdec | tým | čas-ztráta |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 2:00:04.795 |
2. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | -13.534 |
3. | Daniel Ricciardo | Red Bull-Renault | -14.273 |
4. | Fernando Alonso | Ferrari | -15.389 |
5. | Felipe Massa | Williams-Mercedes | -42.161 |
6. | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso-Renault | -56.801 |
7. | Sergio Pérez | Force India-Mercedes | -59.038 |
8. | Kimi Räikkönen | Ferrari | -1:00.641 |
9. | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes | -1:01.661 |
10. | Kevin Magnussen | McLaren-Mercedes | -1:02.230 |
11. | Valtteri Bottas | Williams-Mercedes | -1:05.065 |
12. | Pastor Maldonado | Lotus-Renault | -1:06.915 |
13. | Romain Grosjean | Lotus-Renault | -1:08.029 |
14. | Daniil Kvyat | Toro Rosso-Renault | -1:12.008 |
15. | Marcus Ericsson | Caterham-Renault | -1:34.188 |
16. | Jules Bianchi | Marussia-Ferrari | -1:34.543 |
17. | Max Chilton | Marussia-Ferrari | -1 kolo |
Průběžné pořadí (po 14 z 19 závodů):
P. | jezdec | tým | body |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 241 |
2. | Nico Rosberg | Mercedes | 238 |
3. | Daniel Ricciardo | Red Bull-Renault | 181 |
4. | Fernando Alonso | Ferrari | 133 |
5. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 124 |
6. | Valtteri Bottas | Williams-Mercedes | 122 |
7. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 72 |
8. | Nico Hulkenberg | Force India-Mercedes | 72 |
9. | Felipe Massa | Williams-Mercedes | 65 |
10. | Sergio Perez | Force India-Mercedes | 45 |
11. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 45 |
12. | Kevin Magnussen | McLaren-Mercedes | 39 |
13. | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Renault | 19 |
14. | Romain Grosjean | Lotus-Renault | 8 |
15. | Daniil Kvyat | Toro Rosso-Renault | 8 |
16. | Jules Bianchi | Marussia-Ferrari | 2 |
Pohár konstruktérů:
P. | tým | body |
1. | Mercedes | 479 |
2. | Red Bull-Renault | 305 |
3. | Williams-Mercedes | 187 |
4. | Ferrari | 178 |
5. | Force India-Mercedes | 117 |
6. | McLaren-Mercedes | 111 |
7. | Toro Rosso-Renault | 27 |
8. | Lotus-Renault | 8 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |
10. | Sauber-Ferrari | 0 |
11. | Caterham-Renault | 0 |