S nejlepšími se nemůžeme rovnat, hrajeme stiga hokej. Varaďa popsal mezery juniorů

Ondřej Zoubek Ondřej Zoubek
8. 7. 2020 6:18
Trenér Václav Varaďa rozebral v článku na svém webu problémy českého hokeje, respektive důvody slabé výkonnosti dospívajících hráčů. Podle bývalého kouče mládežnických reprezentací u nich tuzemská výchova potlačuje kreativitu, rodiče a agenti jim škodí svou netrpělivostí a na vině je rovněž nestálý systém soutěží.
Václav Varaďa vedl české mládežnické reprezentace do 18 a 20 let.
Václav Varaďa vedl české mládežnické reprezentace do 18 a 20 let. | Foto: Lukáš Caha

"Jako trenér reprezentace jsem se snažil o to, aby hráči nad samotnou hrou přemýšleli a dokázali se efektivně rozhodovat v těžkých situacích," začal Varaďa zamyšlení na osobních webových stránkách.

44letý trenér zastává názor, že je potřeba nabádat mladé hokejisty k většímu zapojení mozku, nejen svalů. V důležitých chvílích totiž často nevědí, jestli kotouč podržet, nebo odevzdat, z čehož v mnoha případech pramení fatální chyby.

Když Varaďa zmiňuje nesprávná rozhodnutí v klíčových momentech, ví dobře, o čem mluví. S reprezentací do 18 let skončil na mistrovství světa před třemi lety ve čtvrtfinále proti Finsku po porážce 5:6 v prodloužení.

Ani dvacítka pod vedením kouče třineckých Ocelářů nepřešla překážku před boji o medaile. Na šampionátu s vrcholem na začátku loňského roku podlehla Američanům 1:3, letos na domácím MS v Ostravě jednoznačně nestačila na Švédy a prohrála 0:5.

"V dorosteneckému věku se hráči často alibisticky zbavují kotouče, což je jedna z věcí, která pohřbívá český hokej. Když se hráč slepě zbaví puku, dává tím z mého pohledu šanci soupeři," napsal Varaďa. Tvrdí, že hrát na kotouči a unavovat tím soupeře je velmi důležité. U protějšího týmu pak dochází ke kumulaci chyb, které vedou k oslabení či inkasované brance.

Problém je, že alibistické myšlení "hlavně nic nepokazit" mají hokejisté vžité od nižšího věku a při přechodu na dospělý hokej je podle Varadi nesmírně těžké jejich přístup změnit. "Je to otázkou hladiny herní inteligence, která u mnohých již dosáhla stropu," poznamenal.

"Hráč jezdí ve své drážce jenom nahoru a dolů jako naprogramovaná figurka bez vlastní invence. Občas tomu říkám stiga hokej," zmínil kouč stolní formu hokeje, kde se plastoví hráči hýbou jen ve svém prostoru.

Po nástupu k reprezentaci byl bývalý útočník a mistr světa z let 2000 a 2005 nemile překvapený připraveností hráčů. Někteří podle jeho slov od prvního cvičení jezdili v předklonu, nebyli schopní trénovat v očekávané intenzitě. Jiní měli naopak k solidní kondici omezené herní činnosti.

"Naši junioři se kvalitou, fyzickou kondicí ani dovednostní úrovní hráčům ze světové top pětky nemohou rovnat," odhalil Varaďa holý fakt a mezi světovou špičku zařadil vedle zámořských velmocí Švédy, Finy a Rusy.

Varaďovi se nelíbí, že mnozí hráči odcházejí z Česka do zahraničí, stále nejčastěji do zámoří, příliš brzy. "Netrpělivost je velká slabina českého hokeje, netrpělivost agentů a rodičů. Agenti slibují v zahraničí lepší zítřky a okamžité splnění snů, jenže kluci nejsou v mnoha případech připraveni dovednostně, bruslařsky ani mentálně," usoudil rodák z Kopřivnice.

Přidejte slabou kondici, jazykovou bariéru, emoční nevyzrálost a pak se junioři vrací po dvou letech často buď na stejné úrovni jako při odchodu, nebo ještě slabší. "V 18 letech měli potenciál, jenže neuspěli a po návratu mnohdy narazí na systém odstupného," upozornil na další problém.

"Druhou věcí je, že bychom si měli mladé držet doma, nabídnout jim kvalitní zázemí, stabilní soutěže v jednotném tvaru a také prestižní budoucnost. Když mluvím s kolegy ze zahraničí, zpravidla žasnou nad tím, jak nekoncepční prostředí zde hráčům nabízíme," napsal Varaďa.

Naráží tím na neustálé změny v systému (nejen) mládežnických českých soutěží. Každoroční prohlášení o nové koncepci, nekonečné nafukování lig a pak najednou zase nenadálé škrtání od stolu, jež vloni skončilo při kauze svazu proti třem klubům až u soudu.

"Zatímco příští rok tomu bude 60 let, co se první člověk podíval do vesmíru, jednotná forma hokejových soutěžích v Česku je pořád v nedohlednu," rýpl si Varaďa a přirovnal český systém k telenovele. 

Od léta 2017 je Varaďa hlavním trenérem Třince, který přivedl nejdříve k extraligovému stříbru a vloni k titulu. Od Ocelářů dostal na jaře smlouvu na sedm let, druhou nejdelší v historii soutěže. Ambiciózní klub jeho filozofii naprosto věří.

Od loňského listopadu publikuje své názory na vlastním webu. V únoru rozebíral trpký konec u reprezentace do 20 let a jednání ze strany svazu, na konci června komentoval diskutovanou kauzu s uniklou nahrávkou ze šatny dorostenců Techniky Brno a projevem trenéra Martina Stloukala.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 26 minutami

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
před 44 minutami

San Marino bude v nedělním referendu rozhodovat o legalizaci potratů

Obyvatelé San Marina budou v neděli hlasovat v referendu o tom, zda chtějí povolit interrupce během prvních 12 týdnů těhotenství. Návrh dále žádá, aby úřady legalizovaly umělé přerušení těhotenství i po tomto období, pokud je ohrožen život či psychické zdraví ženy kvůli anomáliím nebo vývojovým vadám plodu, napsala dnes agentura AP. San Marino je jedním z posledních států v Evropě, které potraty zcela zakazují.

Zákaz interrupcí v San Marinu platí už od roku 1865. Tamní ženy proto cestují kvůli tomuto zákroku do Itálie, která maličký stát obklopuje ze všech stran, a kde jsou potraty legální od roku 1978. Pokud obyvatelé San Marina podstoupí v Itálii jiné lékařské zákroky, které v jejich vlasti nejsou dostupné - jako kupříkladu transplantace - veřejný zdravotnický systém náklady proplatí. To však neplatí pro potraty, jelikož je stát považuje za nelegální, píše AP.

Zastánci změny zákona proto upozorňují, že tato situace představuje finanční zátěž pro ženy, které interrupce podstupují. Kritici zákazu potratů rovněž tvrdí, že je trestem pro ženy, které byly znásilněny. "Pokud nechcete, aby se vědělo, že nemáte v úmyslu pokračovat v těhotenství, je mnohem méně pravděpodobné, že se obrátíte na policii a nahlásíte znásilnění," upozorňuje Joanna Nellesová z Rady Evropy, kde šéfuje oddělení, jež monitoruje dodržování Istanbulské úmluvy o potírání násilí na ženách a domácího násilí.

Antonella Mularoniová, která je pro zachování zákazu, podle agentury AP argumentuje tím, že ženy a dívky v San Marinu mohou dostat v lékárnách bezplatně antikoncepci včetně přípravku, jenž se používá po pohlavním styku.

Úřady San Marina, kde žije na 33 000 lidí, podle AP k referendu přistoupily poté, co k němu vyzvalo zhruba 3000 obyvatel v petici. Přičemž většina z nich byly ženy. Žádné průzkumy veřejného mínění však nejsou před hlasováním k dispozici. Pokud zvítězí zastánci změny restriktivního zákona, parlament San Marina bude nucen potraty legalizovat, poznamenala AP.

Mezi další malé země v Evropě, kde jsou interrupce zakázány, patří Malta, Andorra nebo britský Gibraltar. Některé z nich změnu zákonů zvažují. Například na Maltě, kde za potrat hrozí až tři roky vězení, letos jeden z poslanců předložil návrh zákona, který by tuto směrnici změnil. Podle maltských úřadů se nicméně trest uplatňuje jen zřídka a poslední známý rozsudek vězení kvůli potratu padl v 80. letech minulého století, píše AP.

Obyvatelé britského zámořského území Gibraltaru pak letos v červnu schválili zmírnění tamního zákona zakazujícího potraty. Odsouhlasili mimo jiné, aby byly interrupce možné do 12 týdne těhotenství v případě ohrožení fyzického nebo duševního zdraví ženy, či v případě, že bude poškození plodu neslučitelné s jeho životem. Interrupce má být také možná v případě početí při znásilnění nebo incestu.

Další zprávy