Calpe - Zdeněk Štybar právě „ukusuje“ první kilometry nové sezony. Na soustředění svého týmu Etixx - Quick-Step ve španělském Calpe se sžívá s novými kolegy. Hlavní změnou v týmu vlastněném Zdeňkem Bakalou, finančníkem a majitelem vydavatelství Economia, pod nějž patří i deník Aktuálně.cz, je odchod Marca Cavendishe a akvizice nového sprintera Marcela Kittela.
Postavení „Štybyho“ po loňském vítězství v etapě na Tour a Strade Bianche ve stáji sílí. Vidět je to i z toho, jak často táhne skupinku jezdců v tréninku, nebo i tak, že třicetiletý český cyklista je stále častěji vidět jako tvář propagačních materiálů týmu nebo v reklamách týmových sponzorů.
Jak se na startu sezony 2016 cítíte?
Odtrénoval jsem zatím víc než loni. Teď se ladí vše potřebné pro rozběh sezony na druhém týmovém soustředění. To první bylo v prosinci v Denii. Od 18. ledna se už budu připravovat na Mallorce, kde mi následně bude začínat závodní program.
Ten bude letos vypadat jak?
Skoro stejně jako loni. Teď začnu na Mallorce, loni jsem začínal závodem Murcia - Almeria. To bude ale jen na rozjezd. Jinak pojedu Algarve, Strade Bianche, Tirreno, Harelbeke, Gent, Flandry, Roubaix a uvidím, jestli ještě Amstel nebo Liege. San Remo taky.
Ještě se vraťme k vaší druhé disciplíně, cyklokrosu. Přes zimu jste jel jen jeden závod v Essenu. Mrzí vás, že jich nebylo víc a už asi ani nebude a s tím, jak se vám poslední dobou daří na silnici a vše jí podřizujete, dá se říct, že přichází konec Štybara - cyklokrosaře?
Když jsem dojel Essen, chtěl jsem jet hned ještě aspoň dalších deset závodů. Ta atmosféra krosu mě moc baví. Jen do silničářské sezony moc nepasuje. Musel bych tomu přizpůsobit trénink v prosinci. Ztratil bych tři týdny přípravy.
Cítíte, že je na vás větší tlak jako na silničního specialistu, že hlavně na jarních klasikách se od vás čeká stále víc? V materiálech o týmu před sezonou o vás vedení píše: "Štybar bude usilovat o svůj první monument".
Každý rok se naučím něco nového z další sezony. Z přípravy, průběhu celé sezony. I co se týká tréninku a závodního programu. Cyklokros do toho bohužel nepasuje. Moc mě to mrzí. A co se ambice vyhrát některý monument týče, doufám, že se mi to jednou povede. Může to být letos, nebo příští rok. Loni se zdálo, že jsem tomu byl blízko, ale ještě něco chybělo. Letos budeme mít na klasiky silný tým. To může být plus, ale zároveň musíme být opatrní, abychom si vzájemně v týmu nekonkurovali. Tony Martin se bude také nově věnovat klasikám. Je tu samozřejmě Tom Boonen a další silní závodníci.
Mimochodem, jaký dojem na vás na startu 2016 dělá veterán Tom Boonen?
Je na tom pořád stejně. Po pádu se dával dlouho dohromady. Není na tom špatně, ani nevyčnívá víc než dřív. V sezoně a velkých závodech bude hodně na něm samotném, aby ocenil svoji sílu a řekl, zda má na to bojovat o vítězství nebo ne a sportovní ředitelé týmu podle toho nastavili taktiku. Tak, aby někdo vyhrál. Je jedno jestli Tony, Tom, já, či kdokoliv další. Loni jsme brali spoustu druhých míst. Nebyla to ničí chyba. Prostě se to tak sešlo. Letos budeme chtít určitě vyhrát.
Jak podle vás vypadá celý současný tým, je v něm několik nových tváří, jak vnímáte jeho sílu?
Máme spoustu mladých kluků, Martinelliho, dva talentované Kolumbijce, obrovská posila je Dan Martin, samozřejmě Marcel Kittel. Tým myslím posílil na postech pro zdárný průběh celé sezony.
Jak moc chybí Cavendish. Už jen atmosféře v týmu?
Když odešel Cavendish a přišel Kittel, byla to zprvu zvláštní situace. Každý se s Cavem dobře zná, a teď pojedeme proti němu. A budeme pomáhat někdejšímu velkému soupeři. Ale dnes už jsme tady s Kittelem a přijde nám to normální. Vlastně jsem si myslel, že to bude horší. Jsme profesionálové.
Jak Kittel zapadl povahově?
Výborně. Nevěděl jsem, co od něj mám čekat. Je to pohodář. Není tak výbušný jako Cav. Je skromný. Ještě ale nevíme, jaký bude při závodech. Jinak se zatím jeví jako správný kluk. Dan Martin taky zapadne. Máme dobrou skupinu. Bál jsem se toho, když odešel Kwiatkowski, Golas, Cav, Renshaw. Byli to lidi, kteří dělali skupinu a byli v týmu dominantní. Není to ale znát. Pořád je jsme dobrá skupina.
Jste vy teď větším tahounem party?
Každý má jinou povahu, já se měnit nebudu, že teď odešlo pár kluků neznamená, že si budu nacvičovat lídra týmu. Jsem víc introvert. Nevyčnívám. Jsme typ člověka, který radši poslouchá.
Co vy a Tour de France 2016?
Na Tour bych rád byl. Je to závod sám o sobě. Nechci, aby mi to uteklo. I tím, že jsem tam vyhrál etapu. Zase bych chtěl mít minimálně tu stejnou ambici. Bude ale taky záležet na tom, kolik lidí bude jako podporu potřebovat Kittel a na řadě dalších okolností.
O Tour by měl usilovat i Petr Vakoč, váš stájový kolega. Je šance, že pojedete oba?
Uvidíme, jak mu sedne teď Austrálie a Tour Down Under. V prosinci, co jsem slyšel na tom byl hodně dobře. Když mu forma vydrží, mohl by být v nominaci.
Jaké plány máte vstříc olympiádě?
To je také samozřejmě závod, o němž se už teď hodně mluví. Trať se zdá spíš pro vrchaře. Nibaliho, Frooma, Contadora, Valverdeho... Ale zase, co jsem tak viděl, kopce nejsou dlouhé, mají dva tři kilometry. V naší reprezentaci s pěti lidmi v týmu bude zajímavé zkusit něco tvořit.
Už se ví kdo pojede? Jaké je kritérium nominace?
Musíme se zúčastnit mistrovství republiky. Mistr v časovce má pak automatickou kvalifikaci. Časovka v Riu bude s vysokým převýšením. Měl by tam být časovkář, který tam má šanci něco zajet. A ne tolik ten, kdo vyhraje s jiným profilem závodu u nás. Leo König, Petr Vakoč nebo Roman Kreuziger, těm by to mělo sedět. Samozřejmě i Jan Bárta je výborný časovkář, to neříkám, že ne. Určitě by se to podle mně celé mělo tak, jak to bude odpovídat trati a taky podle toho, jak třeba i další jako Karel Hník nebo Jan Hirt budou schopni pomoct. Nejlepší by bylo, kdyby tam někdo teď letěl a trať si projel. Tony Martin už tam byl, ukazoval mi profil trati, nějaká data. Ale měli bychom se na to připravit víc.
O dějišti mistrovství republiky, které Česká republika tradičně pořádá spolu se Slovenskem a hostitelství se vždy po roce mezi oběma zeměmi střídá, zatím nemá určeného pořadatele. Zvažuje se jižní Morava, Ostravsko nebo Praha. Co by se vám zamlouvalo nejvíc?
Atraktivní by jistě bylo dát to do Prahy. Bude tady Peter Sagan jako mistr světa. Mohlo by to pozvednout cyklistiku v Česku. Praha by po letech cestování na Moravu nebo Slovensko pro nás všechny byla dostupnější.
Pojďme zpátky k týmu Etixx - Quick-Step. Když jsme procházeli váš kalendář na sezonu, je to už dnes tak, že vaše pozice ve stáji je natolik silná, že si program sezony spoluvytváříte sám?
Vždycky to tak bylo. Každopádně je to jednodušší a jednodušší. Pozice se mi v tomto určitě vylepšuje. Když mi řeknou, jestli bych nejel tento závod a já řeknu, že bych v tom čase radši trénoval, vím, že radost mít nebudou, ale mohu si to dovolit.
Stále častěji jste tváří reklamních kampaní týmových sponzorů i samotné stáje. Jaké to je?
Na prvním soustředění v prosinci jsme dva dny nebyly na kolech, jen točili a fotili. Je to ale tak jen párkrát do roka.
Máte rád italský interiér? To říkáte v reklamě na podlahy Quick-Step. A nakupujete u nového týmového sponzora v Lidlu?
Italský design můžu. Proč ne? V Belgii kolem nás žádný obchod Lidlu není. Na Mallorce, kde trávím taky hodně času, je v jen v Palmě. Ale mamka ve Stříbře tam chodí pořád. Teď vážně. Zkušenost s Lidlem byla moc příjemná. Když přijeli na focení, bylo to o kategorii jinde, než co jsem poznal doposud. Obrovská produkce, všechno odsýpalo. Ovoce, které nám dodávají i oblečení pro volný čas je taky v pohodě.