Sjezd je drahá disciplína,říká Záhrobský

Ondřej Roubínek
14. 2. 2007 12:15
Praha/Aare - "Jezdit sjezd je příšerně drahé," říká Petr Záhrobský, otec a trenér nejlepší české lyžařky Šárky Záhrobské.

Sjezd je podle Záhrobského finančně nejnáročnější disciplína alpského lyžování. To je také jeden z důvodů, proč se jeho dcera soustředí na točivé disciplíny - slalom a obří slalom.

Foto: Aktuálně.cz
Speciál - Vše o MS v alpském lyžování
Výsledkový servis, zajímavosti, rozhovory...

Šárka Záhrobská na trati prvního kola obřího slalomu na MS v Aare. Nakonec skončila dvanáctá.
Šárka Záhrobská na trati prvního kola obřího slalomu na MS v Aare. Nakonec skončila dvanáctá. | Foto: Reuters
Záhrobská na medaili nedosáhla
Po výborném prvním kole skončila Šárka Záhrobská v obřím slalomu dvanáctá.

"Sněžný levhart" Kwame Nkrumah-Acheampong z Ghany.
"Sněžný levhart" Kwame Nkrumah-Acheampong z Ghany. | Foto: Reuters
Sněžný levhart z Ghany baví lyžaře
Skokané na lyžích kdysi měli Orla Eddieho, dnešní sjezdaři mají "sněžného levharta" z Ghany.

"U sjezdu máte předem tři tréninky, pak je ošklivo, dva tréninky se zruší, třetí den je taky ošklivo a zruší se závod. A vy jste tam tvrdnul šest sedm dní a nic jste neudělal," popisuje otec české medailové naděje těžkosti, které mohou pronásledovat sjezdové specialisty.

"Navíc je to riskantní disciplína, kde jakýkoliv karambol znamená z devadesáti procent zranění," pokračuje Petr Záhrobský.

Sjezd také představuje největší nápor na materiální zabezpečení závodníků. "V rychlých disciplínách je materiál strašně důležitý," tvrdí Záhrobský.

Materiál - to je jako trabant a mercedes

"Závodnice jede kolikrát dokonale, má aerodynamický postoj, ale prostě nemá tak kvalitní materiál," říká trenér nejlepší české lyžařky a přidává srovnání:

"Je to jako kdybyste jel po silnici s mercedesem a trabantem. Když jedete trabantem úplně skvěle a sebelépe krouháte zatáčky, stejně ten mercedes nemůžete předjet, protože je to lepší a kvalitnější auto."

Každá závodnice musí mít několik párů lyží pro každé počasí a různý sněhový podklad. "Jsou lyže na měkký sníh, na led, čerstvý nebo starý sníh. Jinou strukturu mají i lyže na přemrzlý sníh, když je třeba minus pětadvacet stupňů," vypočítá Záhrobský základní typy.

Götschlová má k dispozici desítky párů lyží

Aby lyžařka dosahovala ve sjezdu špičkových výkonů, musí mít na testování několik párů od každého. Výhodu pak mají velké týmy s dostatečným finančním zázemím.

Takový tým má třeba Rakušanka Renate Götschlová, které servismani před závodem otestují až deset párů lyží.

"Namažou vždy dva stejné páry lyží, kterých mají připravených třeba deset. Ty se skútrem někde testují a v devět hodin před závodem vyberou nejrychlejší pár, jehož identickou kopii pak dají Götschlové na start," popisuje Petr Záhrobský zákulisí týmu elitní rakouské sjezdařky.

"Takovéhle možnosti nemáme, my si vybíráme ze čtyř párů lyží," srovnává podmínky otec české medailové naděje, ale zároveň dodává, že rychlostním disciplínám se jeho dcera zatím věnovat nechce: "Kdybychom se chtěli rychlým disciplínám věnovat, tak ty rychlé lyže taky budeme mít. Šárka má osm párů lyží na slalom, což je dostatečné."

Tyto aspekty dělají podle Záhrobského ze sjedu nejdražší alpskou disciplínu. "To všechno dohromady vytváří obrovskou sumu, kterou do toho nejsme ochotní vrážet," vysvětluje Petr Záhrobský, proč se bude jeho dcera i nadále nejvíce věnovat slalomu.

Záhrobský si navíc ve Švédsku pochvaluje možnost konzultovat ideální přípravu lyží se servismany firmy Head, na jejíchž lyžích jeho svěřenkyně jezdí. " Oni mají zájem, aby Heady jezdily rychle, takže se můžeme dohodnout na nějakých způsobech, jak mazat," říká kouč.

Dokonce se prý může i stát, že by lyže připravovali pro českou medailovou naději sami specialisté z lyžařské firmy. "Pokud oni mažou líp, mohli by připravovat lyže oni," řekl Záhrobský Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy