Praha - Nejpřísnější možný trest žádá cyklistická legenda Eddy Merckx pro svou krajanku, cyklokrosařku Femke van den Driesschovou, která v sobotu na světovém šampionátu pravděpodobně použila kolo s motorovým pohonem.
"Pro mě je to úplně nejhorší věc, kterou může cyklista udělat. Je to mnohem horší, než když si pomáhá podpůrnými prostředky," nechal se slyšet pětinásobný vítěz Tour de France.
Van den Driesschová sobotní klání závodnic do 23 let nedokončila poté, co jí hned po prvním kole komisaři UCI (Mezinárodní cyklistická unie) zabavili kolo a při kontrole, která byla s největší pravděpodobností cílená, objevili pomocí zbrusu nové technologie v rámu motorek.
Merckx: Nebylo to poprvé, co podváděla
Belgičanka může být vůbec prvním cyklistou historie, který bude usvědčen z použití takzvaného "mechanického dopingu". A legendární Merckx je pro nulovou toleranci.
"Měl by následovat zákaz činnosti na doživotí, jiný trest bude příliš mírný. Podle toho, co jsem viděl včera v televizi, nebylo to poprvé, co se o takový podvod pokusila. Ukazovali cyklokros v Koppenbergu a tam její výkon nebyl normální. Pro mě je to vážně to nejhorší. To mohla rovnou závodit na motorce," sdělil své pocity sedmdesátiletý Merckx.
Potvrdil tak slova českého cyklokrosového trenéra Petra Dlaska, který pro Aktuálně.cz uvedl, že Belgičanka svými výkony i zvláštně sestaveným kolem budila pozornost již dříve (více čtěte ZDE).
Nestoudnější a vážnější forma podvodu
Merckx má za to, že mechanický doping přináší mnohem nestoudnější a vážnější formu podvádění než doping chemický. "Opravdu si myslím, že je to horší než doping, je to víc než doping. Dává ti to o 50 wattů víc, nebo dokonce o sto, záleží na tom, jaký přístroj použili," poznamenal legendární "Kanibal".
"To už opravdu nemá co dělat s cyklistikou. To je motorismus. Měla by jít závodit s Valentinem Rossim," dodal ironicky Merckx.
Trojnásobný mistr světa a šestinásobný šampion Giro d´Italia odmítá názory, že případ Femke van den Driesschové je jen špičkou ledovce a že je mechanický doping rozšířenější, než si cyklistická veřejnost myslí.
"Opravdu se nedomnívám, že by tomu tak bylo. Snad nikdo není tak hloupý, aby dělal něco takového. Může se to stát jen těm jezdcům, kteří nemají zkušenosti. To, co se stalo, je každopádně pro cyklistiku velmi špatné," podotkl Merckx.
Merckx si elektrické kolo také vyzkoušel
Ten přiznal, že si sám v nedávné době motorizovaný bicykl vyzkoušel, ale samozřejmě jen pro volnočasovou aktivitu.
"Také jsem měl elektrické kolo, ale ne pro závodění. Bylo to kvůli jízdě do kopce, abych si ušetřil zdraví. Ale pro závody bych nikdy nic takového nepoužil," uvedl a zasmál se při dotazu na to, zda mu motor pomohl cítit se jako neporazitelný Merckx ze sedmdesátých let. "To ne, dřív jsem byl rychlejší i bez motoru," usmál se někdejší belgický šampion.
UCI v loňském roce jasně nastavila pravidla pro takzvaný mechanický doping. Belgické závodnici tak hrozí zákaz činnosti po dobu minimálně šesti měsíců a finanční pokuta v rozsahu 20 až 100 tisíc švýcarských franků. Pokud se prokáže provinění týmu, je ve hře rovněž šestiměsíční suspendace a obrovská pokuta v rozmezí od 100 tisíc až do milionu švýcarských franků.