Abú Zabí - Výjimečný závod čeká v neděli piloty F1 v Abú Zabí. Ropný emirát nabízí jedinou Grand Prix, která startuje za světla, ale cíl je odmáván za umělého osvětlení.
Celý závodní víkend se bude nést v duchu jediné otázky: dokáže Sebastian Vettel vyhrát pátou Velkou cenu po sobě? Pilot Red Bullu věří, že se mu na specifickém okruhu ve Spojených arabských emirátech podaří zopakovat roky 2009 a 2010, kdy zde vyhrál. Stal by se tak teprve sedmým mužem historie F1, který si připsal takovou vítěznou sérii.
„Indie byla dalším úspěšným krokem k titulu, ale je před námi ještě pořád dlouhá cesta. Musíme se soustředit na každý další závod,“ řekl diplomaticky Vettel.
Rozhodne rychlost
Zatímco jeho týmovému kolegovi Marku Webberovi v Indii zradil KERS, Ferrari zase laboruje se systémem DRS. Zadní křídlo generuje příliš malý přítlak. Přitom právě rychlost by mohla být v Yas Marině na dvou zónách klíčová a pomoci Fernando Alonsovi uspět v kvalifikaci.
„Jak můžete uspět, když pokaždé startujete ze třetí nebo čtvrté řady a po pěti kolech máte najednou ztrátu deseti vteřin na lídra?“ ptá se řečnicky prezident Ferrari Luca di Montezemolo.
Rovinky k zábavě nestačí
I když okruh Yas Marina nabízí zajímavý mix dlouhých rovinek a ostrých zatáček se třemi místy vyzývajícími k předjíždějí, ani o jednom z dosavadních závodů F1 v Abú Zabí se nedá říci, že přinesl mnoho dramatických okamžiků.
„Věřím, že lidé sledující závod z hotelu si ho užívají, ale v kokpitu je to vcelku nuda,“ zhodnotil trať jednoznačně pilot Caterhamu Heikki Kovalainen.
Jenže letos byla dramatická i jinak absolutně nezáživná Valencie, takže naděje umírá poslední. Navíc Yas Marina tentokrát nehostí doprovodný závod GP2, proto bude povrch trati o něco špinavější, než tomu bylo loni. To znamená horší přilnavost pneumatik a větší šanci vidět chyby a následné agresivní předjížděcí manévry.
Konec zkracování dráhy
Příjemnou změnou jsou také zvýšené obrubníky. Jezdci si tak už nemohou dovolit zkracovat si po nich šikany. V případě kontaktu s překážkou hrozí vážné poškození monopostu nebo gum.
Po loňských zkušenostech pneumatikáři od Pirelli doplní sadu pneumatik medium míst superměkkých „jen“ měkkými. To znamená trochu konzervativnější přístup a výraznější šanci odjet Velkou cenu na méně zastávek v boxech.
Velká cena Abú Zabí startuje v neděli ve 14:00 hodin našeho času a sledovat ji můžete živě ZDE.
Program Velké ceny Abú Zabí formule 1:
Pátek 26. 10.: 10:00 - první trénink, 14:00 - druhý trénink.
Sobota 27. 10.: 11:00 - třetí trénink, 14:0 kvalifikace.
Neděle 28. 10.: 14:40 - Grand Prix.
Pozn.: Všechny časy jsou uvedené v středoevropském pásmu.