Abraham jen boural a uvažoval o konci. Teď věří v sílu Hondy

Radek Vičík Radek Vičík
22. 12. 2013 8:00
Motocyklový závodník Karel Abraham zažil letos opravdu náročnou sezonu. „Přesedlání na Hondu byla nejrozumnější varianta a za ní si opravdu stojím,“ říká odhodlaně Abraham v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
Karel Abraham.
Karel Abraham. | Foto: Eduard Erben

Praha – Motocyklový závodník Karel Abraham zažil letos opravdu náročnou sezonu. Po pádech v Austinu a Indianapolis nakonec dal přednost rehabilitaci a sezonu MotoGP v září předčasně ukončil.

V novém roce chce přerušit smolnou sérii. Pomoci má i nový motocykl, v rámci závodního Open (to nahrazuje stávající specifikaci CRT) vyměnil italský stroj Aprilia, který měl oficiální označení ART, za produkční Hondu.

„Přesedlání na Hondu byla nejrozumnější varianta a za ní si opravdu stojím,“ říká odhodlaně Abraham v rozhovoru pro Aktuálně.cz.

Bude vám příští rok v kalendáři světového šampionátu chybět vaše oblíbená „vývrtka“ na okruhu v Laguně Seca, který z kalendáře pro příští rok vypadl?

Abych byl upřímný, jsem vyloženě naštvaný. Z amerických okruhů zůstalo Indianapolis, které vyloženě nemám rád, trať je zničená a na pár úsecích vyloženě nebezpečná. Proti tomu se Laguna Seca všem jezdcům líbila a patřila i mezi mé nejoblíbenější. Vývrtka je opravdu legendární. Každý, kdo aspoň trochu sleduje motorsport, je z toho úseku nadšený a hned ví, o jaké trati se to bavíme.

Návrat do sedla až v únoru

V letošní sezoně jste se kvůli zraněním moc nesvezl. Jak jste teď na tom se zdravím?

Mám teď naplánováno hodně návštěv doktorů včetně specialistů. Nově chodím i k výživovému poradci. Je to proto, že potřebuju co nejvíc makat a dohnat tréninkové manko ze sezony. K tomu ještě ale pořád rehabilituju po operaci ramene.

Zdraví bylo v roce 2013 špatné: zlomená klíční kost, problémy s krvinkami, kde se doteď nepřišlo na příčinu, a k tomu nakonec rameno. To byla nejzásadnější potíž, kvůli které jsem po Brně musel vynechat prakticky celý závěr sezony. Dělám všechno, co můžu, aby bylo rameno v pořádku. Doufám, že příští rok bude mnohem šťastnější.

Kdy se vrátíte na závodní motorku?

Původně to mělo být při testech ve Valencii po posledním závodě sezony. Ale rameno bylo relativně čerstvě po operaci a já jsem byl rád, že jsem ukecal doktory vůbec k tomu, aby mě z klidového režimu pustili na pár dní do Španělska. Tam jsem se po několika měsících znovu potkal s celým týmem a viděl i novou Hondu. Moje první šance svézt se na ní bude na testech v Sepangu začátkem února.

Honda byla jasná volba

Nepřišla v některém okamžiku sezony 2013 chvíle, kdy jste si řekl: kašlu na to, se závoděním seknu?

Samozřejmě, že jo. A bylo to i v minulých sezonách. Když děláte jakoukoliv práci a ta se nedaří a sype se pod rukama, tak si říkáte, že to za ty nervy nestojí. My k tomu navíc dáváme v sázku zdraví, takže při pádech se nám může něco stát a můžeme si tak zničit celý život. Přemýšlel jsem nad tím několikrát, ale vždycky se to obrátilo v dobré a pak se něco podařilo.

Třetí rok po sobě budete měnit motocykl. Jak je pro závodníka těžké zvykat si pořád na nový stroj?

 Nejsem zrovna příznivec toho měnit motorky, pokud to není třeba. Ale bohužel v našem případě to třeba opravdu bylo. Ducati byla první rok docela dobrá, ale druhý pohořela. A u Aprilie jsme mysleli, že bude někde jinde. Měl jsem s ní velký problém, nebylo to dobrý. Přesedlání na Hondu byla nejrozumnější varianta a za ní si opravdu stojím. Samozřejmě není jednoduché si na další novou motorku zvykat, chvíli to trvá. Ale na to se letos rozhodně nechci vymlouvat a každý rok říkat, že si zrovna zvykám na nový stroj. Sednu na něj a musím jet naplno.

V čem vám Aprilia nesedla, když s ní tým Aspar kraloval motocyklům CRT?

Je pravda, že u nich byla velice dobrá. Ale bylo zvláštní, že tak dobrý byl jen Aleix Espargaro a Randy de Puniet ne. Těžko říct proč. Mně prostě motorka nesedla a jel jsem na ní špatně.

Italové si zvyknou

V týmu mechaniků máte převahu Italů, jak si budou zvykat na Hondu?

Myslím, že dobře. Můj šéfmechanik Marco Grana, který se mnou jezdí už od stopětadvacítek, je zkušený a vynalézavý. Pro něj změna nebude velký problém a bude pokračovat v tom směru, který mně vyhovuje.

Jaký servis máte slíbený od Hondy?

Dostaneme produkční motorku, celou sezonu s námi budou jezdit dva tovární mechanici - jeden na šasi a jeden na motor. Ti se ale musí starat o všechny produkční Hondy na startu. To pro nás bude úleva, protože nebudeme pod takovým drobnohledem, jako když jsme měli od továrny jednoho mechanika jen pro nás.

Vánoce v rodinném kruhu

Čekal jste, že Marc Marquez bude hned v premiérové sezoně MotoGP mistrem světa?

Na začátku sezony ne, ale už tak od půlky ano. I když jsem to asi  víc přál Jorge Lorenzovi. Na druhou stranu, jsem rád, že vyhrál jezdec Hondy.

Marquez kromě toho, že „přišel, viděl a zvítězil“, se prosadil drsným jezdeckým stylem. Není přece jen zvykem, aby továrnímu kolegovi za jízdy vytahoval kabel... (video najdete ZDE)  Staly se z MotoGP kontaktní závody?

Mně se kontaktní závody líbí. Ne v tom stylu, že někoho přizabiju.  Ale když se sťukneme na brzdách nebo při předjíždění, to se mně líbí a tak podle mě mají závody vypadat. Navíc je to akční podívaná pro diváky. Musí to být ovšem v nějakém rámci.

Zrovna v tom zmiňovaném incidentu s Danim Pedrosou v Aragónu za to ale Marquez nemohl.  Kabel mu vyškubnout nechtěl, kdyby si do zatáčky najel o 2-3 centimetry dovnitř, tak si urve rameno. To podle mě nechtěl a neměl za to dostat trestný bod. Ale letos udělal jiné „prasárny“, za které bych ho penalizoval. Například v Austrálii vyjel při měnění motorek z boxů a v táčce zavřel Lorenza, který jel rychlostí přes 200 km/h . Marquez přitom měl rychlost asi 150 km/h a to se ti kluci mohli klidně zabít.

Jak budete slavit Vánoce?

Loni jsem všude vykřikoval, že na ně za rok už kašlu a pojedu někam, daleko na dovolenou a že je slavit nebudu. Nakonec ale zůstáváme doma, protože mám rád vánoční atmosféru. Jediné, s čím mám problém, jsou nákupní horečky a všechny ty stresy v obchodech. Ale my si je užijeme v klidu. Neobjíždíme spoustu příbuzenstva, jen k nám přijedou babička s dědou. Sedneme si k večeři, rozdáme si dárky a uděláme si pohodový večer.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Airbnb kvůli pandemii ztrojnásobila čtvrtletní ztrátu na 1,2 miliardy dolarů

Americká společnost Airbnb, která zprostředkovává ubytování v soukromí, v prvním čtvrtletí hospodařila s čistou ztrátou 1,17 miliardy dolarů (24,6 miliardy Kč), což je meziročně nárůst na více než trojnásobek. Tržby se ale zvýšily o pět procent na 887 milionů USD (18,7 miliardy Kč), uvedla firma ve své výsledkové zprávě. Na hospodaření stále doléhají dopady koronavirové krize a s ní spojené omezení cest.

Tržby jsou ale vyšší i ve srovnání s rokem 2019, tedy s obdobím před pandemií. Firma také zaznamenala nárůst počtu rezervací, což dává do souvislosti s ustupující pandemií a s očekávaným návratem k masovému cestování. K vysoké ztrátě v prvním čtvrtletí částečně přispěly i výdaje, které má firma s obsluhou dřívějších úvěrů.

Protipandemická opatření mají negativní dopady na tržby Airbnb v celém světě, zejména ale v Evropě. Růst poptávky po cestování firma zaznamenala ve Spojených státech, zájem registruje u pronájmů blízko pláže a na horách. U rezervací ve městech, kde byl před pandemií zájem tradičně velmi silný, se zatím nic zásadního nezlepšilo.

Zdroj: ČTK
Další zprávy