Šestiválce odčarovaly kouzlo Renaultu ve formuli 1

11. 3. 2014 5:00
Renault byl před 35 lety průkopníkem turbomotorů ve formuli 1, ale nástup jejich nové éry je pro francouzskou automobilku plný problémů.
Na Red Bullu je před startem nové sezony ještě hodně práce.
Na Red Bullu je před startem nové sezony ještě hodně práce. | Foto: Infiniti Red Bull Racing

Praha - Motory Renault dovedly Sebastiana Vettela k posledním čtyřem titulům mistra světa formule 1 a francouzský výrobce má na svém kontě za posledních deset let celkem šest vítězných sezon. Jenže před letošní sezonou to vypadá na konec dominance.

Nová pravidla hovoří jasně. S rokem 2013 skončila éra atmosférických agregátů V8 o objemu 2,4 litru a místo nich nastoupila šestiválcová šestnáctistovková turba. To znamená největší technickou revoluci v seriálu za posledních dvacet let a pro inženýry navrhnout úplně nové motory a čelit dříve neznámým problémům.  

Velké horko od motoru

Místo klidného testování s cílem doladit poslední detaily se každé kolo na okruhu v Sáchiru proměnilo doslova v boj člověka s technikou. Ať už byl Renault osazený v Red Bullu, Caterhamu, Lotusu nebo Toro Rossu, byl scénář stejný: pár kol na okruhu a pak hajdy zpátky do depa něco opravit. To v tom lepším případě. V tom horším musel vůz využít odtahových služeb.

"Nemůžeme přejít fakt, že se nám u všech týmů nepodařilo dokončit plánované testovací programy a příprava na Melbourne není kompletní," musel s pravdou ven Rob White, zástupce šéfa Renault Sport F1.

Největším problémem bylo neustálé přehřívání motorů, na které musely týmy reagovat stále většími chladícími otvory v bocích. Od horka se navíc kazila elektronická kontrolní jednotka motoru (ECU) a nefunkčnosti KERSu nové generace (s názvem ERS-K), který je přímo integrován v motoru. Další průšvihy jako třeba prasklá kliková hřídel, vedle toho vypadají už jen jako drobnosti.

Problémy prý děsí úplně všechny

U Renaultu teď ve dne v noci horečně vymýšlejí, jak z té šlamastiky ven. Času není nazbyt, protože už v pátek ráno našeho času startuje prvními volnými tréninky Velká cena Austrálie.

"Do Melbourne musíme vyřešit ještě spoustu věcí. Bude to nervózní víkend. Pokud zažijeme běžný program, ve kterém oba vozy všech stájí absolvují všechno bez výrazných problémů, zažijeme velkou úlevu," věří zástupce Renaultu White.

Asi nejvíc se problémy s motorem dotkly obhájce titulu Vettela a celého týmu Lotus. Ale jeho "hlavy pomazané" věří, že v průšvihu jsou všichni účastníci šampionátu.

"Problémů v Austrálii se bojí všechny stáje, ne jen ty s motory Renault. Ale času je málo a není možné řešit poruchy celý den. První dva závody budou těžké, ale doufáme, že od třetí Velké ceny budeme v mnohem lepší pozici. Záleží na tom, jak rychle Renault Sport vyřeší problémy a jak rychle budou jejich změny fungovat na trati," uvedl Nick Chester, technický ředitel Lotusu.

Facebooková stránka autora: Radek Vičík - Aktuálně.cz

 

Právě se děje

Další zprávy