Nadvláda Mercedesu projde zkouškou, náhle se mění pravidla

Radek Vičík Radek Vičík
Aktualizováno 17. 7. 2014 20:35
Světem formule 1 obchází strašidlo FRIC. Nevinně znějící zkratka rozpoutala ve dvoutýdenním mezidobí mezi GP Velké Británie a víkendovou Velkou cenou Německa mezi inženýry předních stájí paniku.
Nico Rosberg chce v domácím závodě na Hockenheimringu vyhrát i bez pomoci pasivního systému zavěšení.
Nico Rosberg chce v domácím závodě na Hockenheimringu vyhrát i bez pomoci pasivního systému zavěšení. | Foto: Reuters

Hockenheim - Světem formule 1 obchází strašidlo FRIC. Nevinně znějící zkratka rozpoutala ve dvoutýdenním mezidobí mezi GP Velké Británie a víkendovou Velkou cenou Německa mezi inženýry předních stájí paniku.

Týmy se zalekly protestů

Mezinárodní automobilová federace FIA totiž náhle označila užití spojeného předního a zadního odpružení (FRIC) za ilegální. Aby se vyhnuly případným protestům, tak všechny stáje ho ze svých vozů před závodním víkendem odstranily.

"Mohu potvrdit, že žádný z vozů nemá namontováno spojené přední a zadní odpružení nebo podobný systém," řekl dnes podvečer technický delegát FIA Jo Bauer po technické přejímce všech 22 monopostů.

Krok FIA byl o to překvapivější, že zrušení tohoto konstrukčního prvku je stejně naplánováno na příští sezonu.

O co vlastně jde? Samotný monokok formule 1 (zjednodušeně část monopostu bez kol) čelí na trati neustálému pohybu ve všech osách - při brzdění, při zrychlování, v zatáčkách atd. Tím je narušování stabilita i světlá výška vozu, což má negativní důsledky na aerodynamiku vozu.

Mercedes a Lotus loni přišly s tím, že spojení předního a zadního zavěšení kol prostřednictvím hydraulického systému, dokáže tyto pohyby eliminovat, čímž se zároveň zafixuje světlá výška vozu.

Poslední šanci byla dohoda všech týmů na odsunutí zákazu až na rok 2015, proti čemuž se ale podle informací britského Autosportu vyslovily některé malé týmy. Samozřejmě ty, které žádný podobný systém na svých vozech namontovaný nemají (hovoří se hlavně o Caterhamu).

Rosberg si na Hockenheimu věří

Obecně se má za to, že právě FRIC je spolu s motory Mercedes jedním z klíčů k fenomenálním výkonům Nico Rosberga a Lewise Hamiltona v letošní sezoně F1.

Mercedes také patří k těm týmům, které už oznámily, že pasivní zavěšení v Hockenheimu nenasadí. Případných trestů se bojí i u Red Bullu či McLarenu, jejichž zástupci se už tohoto systému také zřekli.

Německý tým má na Hockenheimringu o to větší motivaci, že se jedná o domácí závod se vším všudy. Okruh u městečka Hockenheim je obecně považován za "trať Mercedesu" a do Stuttgartu je to odtud slabých 90 minut autem.

"Je to trať, kde jsem během své kariéry vyhrál nejvíc závodů v juniorských kategoriích. Takže mému závodnímu stylu vyhovuje," nechal se slyšet Rosberg, který si ale pravděpodobně nebude moci nasadit helmu s motivem německého triumfu na fotbalovém MS - více čtěte ZDE).

O tom, jak se Mercedesu a jeho soupeřům bude dařit, se dozvíte v neděli ve 14:00 hodin v naší online reportáži ZDE.

Program závodního víkendu VC Velké Británie:

Den událost začátek
Pátek první trénink 10:00
Pátek druhý trénink 14:00
Sobota třetí trénink 11:00
Sobota kvalifikace 14:00
Neděle závod 14:00

Facebooková stránka autora: Radek Vičík - Aktuálně.cz

 

Právě se děje

Další zprávy